נימול בכפות הרגליים סיבות

נימול בכפות רגליים סיבות

נימול בכפות הרגליים סיבות אפשריות כוללות מחלות כגון סוכרת וטרשת נפוצה, מחלות תורשתיות, אלכוהול ועוד. עם זאת, נימול בכפות הרגליים יכול גם להיות סימן לפגיעה מכנית בעצבים. פגיעה כזאת יכולה לנבוע מלחץ על חוט השדרה או על שורשי העצבים בצוואר או במותן.

נימול הוא מונח המתאר תחושה חריגה של העור, כגון עקצוץ, חוסר תחושה או צריבה. זה יכול להשפיע על כל חלק של הגוף, אבל זה נפוץ יותר בגפיים, במיוחד ברגליים. האבחנה של נימול בכפות הרגליים כוללת היסטוריה מפורטת, בדיקה גופנית ובדיקות מעבדה כדי לזהות את הגורם הבסיסי. הטיפול תלוי בגורם ועשוי לכלול טיפול שמרני כגון כירופרקטיקה ובמקרים קשים גם תרופות, וניתוח. במאמר הנוכחי "נימול בכפות הרגליים סיבות" נדון בנושא בהרחבה.

נימול בכפות הרגליים סיבות – רקע

נימול (paraesthesia) הוא תחושה חריגה של העור, כגון עקצוץ, חוסר תחושה או צריבה. הנימול יכול להיות זמני או מתמשך, בהתאם לסיבה. תחושת הנימול יכולה להופיע בכל חלק בגוף, אבל לרוב זה מתרחש בגפיים. שכיחות הנימול בכפות הרגליים אינה מבוססת היטב. על פי הערכות:

  • כ -20% מהמבוגרים חווים נימות בכפות רגליים בשלב כלשהו בחייהם
  • השכיחות עשויה להיות גבוהה יותר בקבוצות מסוימות של אנשים, כגון אלה עם סוכרת, מבוגרים או צמחונים

נימול בכפות רגליים עשויה להיות קשורה למצבים בריאותיים שונים המשפיעים על העצבים ההיקפיים, כגון:

  • סוכרת, תת פעילות של בלוטת התריס, מחסור בוויטמין B, שימוש באלכוהול, חשיפה לרעלנים, טרקת נפוצה או מחלות תורשתיות
  • הפרעות מכניות כגון לכידה עצבית פריפרית, לחץ על חוט השדרה, רדיקולופתיה צווארית או רדיקולופתיה מותנית

זיהוי הגורם לנימול בכפות הרגליים דורש היסטוריה מקיפה, בדיקה גופנית ובדיקות מעבדה. הטיפול בליקוי התחושתי בכפות הרגליים תלוי באטיולוגיה, משך התסמינים וחומרת הנזק. בחלק מהמקרים די בטיפול שמרני כירופרקטי כדי לשפר את מצבו של החולה. עם זאת, ישנם גם מקרים שריפוי או שיפור מצב החולה מחייב טיפול תרופתי או אפילו כירורגי. במאמר הנוכחי "נימול בכפות הרגליים סיבות" נפרט אודות הגורמים לנימול בכפות הרגליים וכיצד מאבחנים ומטפלים בו.

הסימנים והתסמינים של נימול בכפות הרגליים

חלק מהסימנים והתסמינים הנפוצים של נימול בכפות הרגליים הם:

  • חוסר תחושה או תחושה מופחתת באזור הפגוע.
  • עקצוץ או תחושת "סיכות ומחטים" שעשויה לבוא וללכת או להיות קבועה.
  • שריפה או כאב שעלול להחמיר בלילה או במהלך תנועה.
  • חולשה או סרבול של שרירי כף הרגל, מה שמוביל לקושי בהליכה או בשיווי משקל.
  • קור או חם תחושות בכפות הרגליים, או שינויים בצבע העור או בטמפרטורה.

גורמים לנימול בכפות רגליים

נימול נגרם לרוב על ידי נזק זמני או קבוע לעצבים המעצבבים את האזור הפגוע. ישנן סיבות אפשריות רבות לתחושת הנימול הזאת, החל מסיבות חסרות שפיריות ועד סיבות רציניות. חלק מהסיבות הנפוצות ביותר הן:

לחץ על העצבים או על כלי דם

עצב או כלי דם עלולים להילחץ בגלל ישיבה מסוימת או בגלל עמידה בתנוחה אחת זמן רב מדי. גם נעילת נעליים הדוקות, גרביים לוחצות, או שיכול הרגליים עלול להוביל לכך.

סוכרת ונוירופתיה סוכרתית

פגיעה עצבית יכולה להתרחש גם עקב רמות סוכר גבוהות בדם. הפרעה זאת יכולה להשפיע על העצבים בכפות הרגליים ולגרום לכאב, חוסר תחושה, עקצוץ ואובדן תחושה. סוכרת יכולה להשפיע גם על כלי הדם ולהפחית את אספקת הדם לעצבים.

טרשת נפוצה (MS)

שהיא מצב המשפיע על מערכת העצבים המרכזית וגורם לדלקת ופגיעה בכיסוי המגן של העצבים (מיאלין). זה יכול לשבש את התקשורת בין המוח לגוף ולגרום לתסמינים שונים, כולל סיכות ומחטים בחלקים שונים של הגוף.

תת פעילות של בלוטת התריס

היפותירואידיזם הוא מצב שבו בלוטת התריס אינה מייצרת מספיק הורמוני בלוטת התריס. תת פעילות של בלוטת התריס יכולה להשפיע על חילוף החומרים ולגרום לתסמינים שונים, כולל נימול בידיים וברגליים.

תסמונת התעלה הטרסלית (TTS)

בהפרעה זאת מתרחשת לכידה של העצב הטיביאלי העובר דרך הקרסול על ידי רצועה או מבנה אחר. זה יכול לגרום לכאב, חוסר תחושה, עקצוץ וחולשה בכף הרגל ובבהונות.

אי ספיקת כליות

במצב זה הכליות מאבדות את יכולתן לסנן מוצרי פסולת מהדם. זה יכול לגרום להצטברות של רעלים בגוף ולהשפיע על העצבים, ולגרום לתחושת נימול בידיים וברגליים.

שארקו-מארי-טות (CMT)

במחלה (Charcot-Marie-Tooth) גנטית זאת נגרם נזק לעצבים ההיקפיים (פולינוירופתיה). הנזק העצבי הזה מוביל לפגיעה ביכולת ההפעלה של שרירים בגפיים ואובדן חושי ובכלל זה נימול ברגליים ובכפות רגליים.

מחלות אוטואימוניות

מגוון מחלות אוטואימוניות, כגון זאבת, דלקת מפרקים שגרונית או תסמונת סיוגרן, עלולות להוביל לנימול בכפות הרגליים. הפרעות אלה יכולות לגרום לדלקת ונזק לאיברים ומערכות שונות, כולל לעצבים, בחלקי הגוף השונים.

מחלות זיהומיות

נזקים עצביים ונימול בכפות רגליים עלולים להתפתח גם בגלל מחלות זיהומיות. מחלות אלה שנגרמות על ידי חיידקים, וירוסים או מיקרואורגניזמים כוללים בין היתר מחלת ליים, שלבקת חוגרת, HIV ועוד.

הפרעת שימוש באלכוהול

שימוש כרוני באלכוהול (נוירופתיה אלכוהולית) עלול לגרום נזקים עצביים. נזקים עצביים בידיים וברגליים יכולים להוביל להתפתחות כאב, חוסר תחושה, נימול בכפות הרגליים ופות הידיים ואובדן תחושה.

הפרעות בריאותיות בעמוד השדרה

בעיות בעמוד השדרה עלולות לפגוע בעצבי הגפיים התחתונות ולהוביל להתפתחות נימול בכפות רגליים. בין ההפרעות האפשריות נמנה, פריצת דיסק, היצרות תעלת השדרה, ספונדילוליסטזיס ועוד.

הפרעות בריאותיות בכלי דם

בעיות בזרימת הדם המפחיתות את זרימת הדם לכפות הרגליים עלולות להוביל להתפתחות נימול בכפות רגליים. בין הבעיות מהסוג הזה נציין מחלת עורקים היקפיים, תופעת ריינו, כוויות קור ועוד.

מה ההבדל בין נימול בכפות הרגליים לנוירופתיה

נוירופתיה, שהוא מונח רחב יותר המתייחס לכל הפרעה או פגיעה בעצבים. בעוד שנימול מתייחס לפגיעה בעצבים תחושתיים נוירופתיה יכולה להשפיע על עצבים תחושתיים, מוטוריים ואוטונומיים. מכאן שנוירופתיה גם יכולה לגרום לתסמינים חמורים יותר מאשר נימול, כגון חולשת שרירים, תפקוד לקוי של איברים או כאב עצבי. נוירופתיה יכולה להיגרם על ידי רבים מאותם גורמים כמו נימול כולל זיהומים, מחלות אוטואימוניות, גידולים או תרופות.

אבחון

נימול בכפות רגליים
נימול בכפות רגליים

האבחנה של נימול בכפות הרגליים מתבססת על הממצאים שנפיק מההיסטוריה הרפואית, מהבדיקה גופנית ומבדיקות המעבדה של המטופל. בשלב של ההיסטוריה הרפואית נברר כיצד החלו התסמינים, על הרקע הבריאותי של החולה ועוד. בשלב של הבדיקה הגופנית נתבונן, נמשש ונניע את חלקי הגוף הרלווטיים. עוד נבצע בדיקות מיוחדות ובדיקות נוירולוגיות. במידת הצורך נפנה את החולה לביצוע בדיקות כגון מחקרי הולכה עצבית, אלקטרומיוגרפיה, בדיקות דם ומחקרי הדמיה.

הטיפול

הטיפול תלוי בגורם הבסיסי להופעת נימול בכפות רגליים, לחומרת ההפרעה ולמשך הזמן שהיא נמשכת. חלק מהטיפולים האפשריים הם:

מנוחה

הימנעות מתנועות ומנחים שמגבירים את הלחץ על העצב או על כלי הדם שגורם נימול בכפות רגליים, עשויה להועיל. לדוגמה, אם הנימול בכפות הרגליים נגרם בגלל הליכה ועמידה היוצרים לחץ על חוט השדרה הימנעות מפעולות אלה עשויה להועיל.

פעילות גופנית

חיזוק שרירים חלשים והגמשה של שרירים קצרים עשויים לשפר את זרימת הדם לגפיים התחתונות ולהפחית תחושה של נימול בכפות הרגליים.

כירופרקטיקה

טיפולי כירופרקטיקה הכוללים טכניקות טיפול ידניות ואמצעי עזר שונים עשויים לשפר את תפקוד עמוד השדרה וחוליות עמוד השדרה. שפור של התפקוד יכול לצמצם את הלחץ על חוט השדרה והעצבים ולשפר את התחושה של נימול בכפות הרגליים

תרופות

טיפולי תרופתיים יכול לעזור להפחית כאב, דלקת, או נזק עצבי שגורם נימול. חלק מהתרופות שניתן להשתמש בהן הן תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות (NSAIDs), סטרואידים, נוגדי פרכוסים, נוגדי דיכאון או אופיואידים.

ניתוח

לעיתים יש צורך בניתוח כדי להסיר גידול, לתקן פריצת דיסק או לשחרר לחץ על עצב הגורם לנימול. ניתוח נחשב בדרך כלל כמוצא אחרון כאשר טיפולים אחרים נכשלו או המצב חמור.

References:

Peripheral Neuropathy: Evaluation and Differential Diagnosis | AAFP https://www.aafp.org/pubs/afp/issues/2020/1215/p732.html

Evaluation of paresthesias – Differential diagnosis of symptoms | BMJ Best Practice US https://bestpractice.bmj.com/topics/en-gb/1077

What is paresthesia? Causes and symptoms – Medical News Today https://www.medicalnewstoday.com/articles/318845

Small fiber neuropathy: A burning problem – Cleveland Clinic Journal of Medicine https://www.ccjm.org/content/ccjom/76/5/297.full.pdf:

Paresthesias: A Practical Diagnostic Approach – American Academy of Neurology https://n.neurology.org/content/89/24/e271

Paresthesia: Causes, Symptoms, Diagnosing and Treatment – Healthline https://www.healthline.com/health/paresthesia

Neuropathy and physical therapy: Can it help and how? – Medical News Today (https://www.medicalnewstoday.com/articles/physical-therapy-for-neuropathy)

Paresthesia (Numbness and Tingling) – Partners in Physical Therapy (https://partnersinpt.com/physical-therapy-services/paresthesia-numbness-and-tingling/)

Nakatani M, et al. Numbness and paresthesia in bilateral toes and soles, and disproportional sweating restricted to face and trunk are suitable symptoms useful for the diagnosis of diabetic symmetric polyneuropathy. J Diabetes Investig. 2011 Nov 30;2(6):464-73.

Paresthesia: What It Is, Causes, Symptoms & Treatment – Cleveland Clinic (https://my.clevelandclinic.org/health/symptoms/24932-paresthesia)

Sharif-Alhoseini, Mahdi & Rahimi-Movaghar, Vafa & Vaccaro, Alexander. (2012). Underlying Causes of Paresthesia. 10.5772/32360.

Numbness & Tingling: Causes & Treatment – Cleveland Clinic (https://my.clevelandclinic.org/health/symptoms/21015-numbness)

Treatment For Paresthesia: Causes And How To Treat Them – Ayu Health (https://ayu.health/blog/treatment-for-paresthesia/)

Peripheral neuropathy – NHS (https://www.nhs.uk/conditions/peripheral-neuropathy/)

Paresthesias: A Practical Diagnostic Approach – American Family Physician (https://www.aafp.org/afp/1998/0715/p429.html)

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

כאבים בלסת אבחון

כאבים בלסת אבחון

כאבים בלסת? אבחון נדרש כעת כדי לדעת מה ניזוק ומה צריך לעשות. במהלך האבחון נזהה את הגורם לבעיה ונאמוד את חומרתה. בתהליך האבחון חשוב להתייחס לאנטומיה והביומכניקה של הפרק הזה ובעיקר לשרירים, למיניסקוס, לסחוסים ועוד. 

פציעות ספורט טיפול עצמי ומקצועי

פציעות ספורט טיפול עצמי ומקצועי

פציעות ספורט? טיפול בפציעה מפעילות גופנית חייב להיות מהיר כדי למנוע נזקים ומגבלות כרוניים. מה הגישה הנכונה לטפל בפציעה מסוג זה? האם לנקוט בגישה שמרנית, ללא ניתוחים וללא תרופות וזריקות או הגישה "החותכת" ולגמור עם זה?

פציעה של חוט השדרה

פציעה של חוט השדרה

פציעה של חוט השדרה עלולה לגרום לשיתוק של הגוף ואף למוות. מערכות העצבים בגוף מנהלות ומוליכות את המידע הנדרש לתפקודו התקין של הגוף. המידע מועבר מהמוח אל הגפיים ואל איברי הגוף השונים וחזרה למוח דרך חוט השדרה והעצבים הפריפריים.