מתי נכון להחליף נעלי ריצה

מתי נכון להחליף נעלי ריצה

מתי נכון להחליף נעלי ריצה? עם השאלה הזאת מתחבטים ספורטאים רבים. האם העובדה שנעלי הריצה שלכם נמצאים אצלכם כבר שנתיים היא סיבה מספיק טובה להחליף? האם בגלל שכל רגע יוצא לעולם דגם חדש של נעלי ריצה היא הסיבה הנכונה להחלפה. החלפת נעלי ריצה אינה צריכה להיעשות בגלל גילם או בגלל שיש דגם נוצץ יותר. החלפה של נעלי הריצה תלויה בעיקר בקילומטרז' שעשיתם איתם ובמצב שלהם. האבחנה שנעלי הריצה התחילו לאחרונה לגרום לכם כאבים ופציעות היא עוד סיבה טובה נוספת להחלפתם.

מתי נכון להחליף נעלי ריצה – רקע

כולם מעירים לכם על כך שאתם רצים עם נעליים מרוטות ומזהירים אתכם מפני פציעות. אלא שאתם אוהבים את נעלי הריצה שלכם. הם אמנם נראות עייפות אך הן נוחות ונקשרתם אליהן במהלך הריצות הארוכות. הכי חשוב הן לא גורמות לכם לכאב. האם זה נכון עבורכם לזרוק את הנעליים הללו ולרכוש זוג חדש. יכול להיות שהגיע הזמן להחליף נעלי ריצה? כדי להחליט אנחנו צריכים פרטים נוספים על מצב הנעליים. הגיל של הנעליים פחות חשוב לביצוע החלפה. כדי להחליף את נעלי הריצה אנחנו צריכים לדעת בעיקר מה קורה עם הסוליה של הנעליים. לאחר ריצות ממושכות או שימוש נושא משקל אחר עם נעלי ריצה הן מתחילות להתבלות. הנעליים מאבדות את שלמותן ואת יכולות התמיכה ובלימת הזעזועים.

משך השימוש עד שנעלי הריצה אינן מתפקדות כראוי ומסכנות את בריאותכם משתנה מאדם לאדם. פרק הזמן הזה מושפע ממספר הקילומטרים שרצתם, מהירות הריצה, משקל גופכם וכמובן מסגנון הריצה שלכם. החלפה תכופה של נעלי ריצה היא לרוב מיותרת ובזבזנית (נעלי ריצה טובות הן יקרות יחסית). מצד שני עיכוב בהחלפת נעלי ריצה שאינן מתפקדות כראוי עלול לגרום לפציעות. פציעות אלה יתמקדו לרוב בגפיים התחתונות באגן ובגב התחתון ובאזורים נוספים. זכרו, פציעה חמורה עלולה לגרום לנזקים בלתי הפיכים שעשויים לסכן את עתידכם כרצים.

אז מתי להחליף את הנעלים שאיתם אתם רצים?

כאמור אין תשובה חד משמעית לשאלה הזאת. לפי הערכות שלאחר שרצתם 500 – 800 קילומטרים נעלי הריצה שלכם לא מבצעות את המצופה מהן. הן לא תומכות בכפות הרגליים ולא בולמות זעזועים כראוי. יש נעליים דקות וקלות יותר (מינימליסטיות) שצריך להחליף כבר לאחר 400 – 500 קילומטרים של ריצה. לרוב אין צורך להחליף נעלי ריצה שאינן מינימליסטיות בנות שנתיים שהבעלים שלהן רץ איתן פעם בשבוע למרחק של 3 – 5 קילומטרים. מאידך ספורטאי שרץ 40 – 50 קילומטרים בשבוע באותן נעלי ריצה צריך באותו פרק זמן של שנתיים להחליף מספר זוגות של נעלי ריצה.

האם זה רק מספר הקילומטרים שאנו רצים שקובע מתי עלינו להחליף נעלי ריצה? התשובה היא לא. מלבד מרחקי הריצה שצברתם ישנם מספר גורמים נוספים המשפעים על קצב הבלאי של הנעליים. גורם מרכזי הוא כמובן משקלו ומבנהו של הרץ. אין לצפות לאותן רמות בלאי של נעלי ריצה שבעליהן הוא ספורטאי ששוקל 50 קילוגרם ורץ ברכות לעומת נעלי ריצה שבעליהן הוא ספורטאי ששוקל 100 קילוגרם ורץ מהר ובכבדות. לכן, גורמים המשפיעים על המהירות שבה מתבלות נעליי ריצה כוללים בין היתר:

  • את מבנה ומשקל גופו של הספורטאי
  • סגנון הריצה שלו
  • המשטח שעליו הוא רץ ועוד

גורמים המשפיעים על קצב הבלאי של נעלי ריצה

מבנה הספורטאי

חוזקן ויכולת בלימת הזעזועים של נעלי הריצה מתוכננות לרץ הממוצע עם:

  • משקל וגובה ממוצעים ועם מבנה גוף ממוצע

אם אתם שמנים או רזים או לחילופין גבוהים או נמוכים מהממוצע הנעליים לא יתפקדו בהתאם לתכנון. כך גם אם אתם מצוידים במבנה גוף רחב במיוחד או דקיק. נתונים ביומטריים אלו מהווים את הגורמים המשפעים ביותר על בריאות הנעליים. רצים ששוקלים יותר גורמים לבלאי מהיר יותר של נעלי הריצה שלהם וצריכים להחליף נעלי ריצה בתדירות גבוהה יותר. רצים כבדים יכולים לקחת בחשבון את הנטייה הזאת שלהם "להרוס" נעליים עד מידה מסוימת. נעליים קשיחות שיכולות לעמוד טוב יותר בעומסי המשקל עשויים מחד להתבלות לאט יותר אך עלולות לגרום לפציעות אחרות.

סגנון ריצה

גם סגנון הריצה שלכם משפיע על קצב הבלאי של הנעליים. כל שינוי בסגנון הריצה מוביל בהכרח גם לשינוי בעומסים המוטלים על הנעל ובאופן שבו הם מוטלים. המשמעות היא קצב בלאי משתנה ובמיקום משתנה על פי האזורים השונים בסוליית הנעל. ההבדלים בסגנון הריצה באים לידי ביטוי בעיקר באופן שבו אתם נוחתים ומתרוממים לצעד הבא אך במיקום הרגליים ביחס למרכז הכובד שלכם. האם אתם נוחתים על העקבים, על כריות כף הרגל או על כל כף הרגל. האם אתם מבצעים גלגול נכון של כפות הרגליים, האם כפות הרגליים נמצאות תמיד מתחת למרכז הכובד שלכם ועוד.

כך למשל סגנון ריצה הכרוך בנחיתה על כריות כף הרגל יוביל לבלאי מואץ בסוליה באזור האצבעות, סגנון ריצה הכרוך בנחיתה על כל כף הרגל יגרום לבלאי מואץ בחלק הקדמי של הסוליה ואילו רצים הנוחתים על העקבים שוחקים את העקבים של הסוליה. סגנון אחרון זה הוא כנראה הסגנון ההרסני ביותר לנעלי הריצה. עוד חשוב לזכור שישנם הבדלים גדולים בין הדגמים השונים של הנעליים והיכולות המובנות שלהן.

משטחי הריצה

גורם נוסף שמשפיע על קצב הבלאי של הנעל הוא המשטח שעליו אתם רצים. ריצה עם אותה נעל על משטחים שונים תגרום לקצב ולצורת בלאי שונים. ריצה על סלעים עם נעליים שנועדו לשבילים תגרום לכך שהנעל תתבלה מהר יותר ובאופן לא אחיד. גם ריצה על אספלט לוהטת בצהרי היום מקצרת את החיים של נעלי הריצה שלכם. מאידך ריצה על שבילי עפר, דשא ומשטחים דומים יאריכו את החיים של נעלי הריצה.

הסימנים שהגיע הזמן להחליף נעלי ריצה

ואיך נדע שהגיע העת להחליף נעלי ריצה? ובכן, ישנם מספר סימנים לכך שהנעליים שלכם כבר עשו את שלהם וצריך להחליפם. חשוב להיות קשובים לסימנים הללו כבר בראשית הופעתם וזאת כדי למנוע פציעות משמעותיות ונזקים בריאותיים בלתי הפיכים. להלן הסימנים שהגיע העת להחליף נעלי ריצה:

בלאי נראה לעין של הנעל

להחליף נעלי ריצה
להחליף נעלי ריצה

קריעה אפילו חלקית של אחד מחלקי הנעל משמעותה תמיכה פחות טובה בכף הרגל. המשמעות של שחיקה אפילו חלקית של הסוליה היא יכולת בלימת זעזועים מופחתת וחשיפה לעומסים גבוהים יותר על כפות הרגליים. הסוליה היא למעשה ספר פתוח המספר את קורות הנעל ומעיד על מצבה. בחנו את הסוליה וחפשו סימני שחיקה במרכז או באחד הצדדים. בדקו האם:

  • חריצי האחיזה השונים על הסוליה נשחקו באופן חלקי או מלא?
  • החלק העליון של הנעל מתחיל להראות סימני קריעה?
  • החלק הפנימי של הנעל מתחיל להתפרק?

בלאי שאינו נראה לעין

אתם מביטים בנעלי הריצה שלכם והן נראות תקינות לחלוטין. הסוליה שלמה וכך גם המעטפת החיצונית והפנימית של הנעל. האם יש משהו נוסף שצריך לבדוק שאולי לא נראה לעין? התשובה היא כן. הסוליה עשויה מחומרים שמעניקים לה את הקפיציות. ריצה ממושכת עם סגנון ריצה תקין עשויים להוביל לכך שלא תוכלו לראות סימני בלאי חיצוניים.

עם זאת בדיקת הקפיציות של הסוליה באמצעות לחיצה תגלה שהקפיציות פחתה או נעלמה. חשוב לציין שעל פי מחקרים מסוימים אובדן הקפיציות של הסוליה בקרב רצים שנוחתים על הל כף הרגל אינה גורמת לפציעות. למעשה על פי חלק מאותם מחקרים אובדן הקפיציות של הסוליה בקרב קבוצה זאת מפחיתה את הפציעות.

כאבים

ריצה עם נעלי ריצה טובות אינה אמורה לגרום לכאבים ממושכים במפרקים ובעמוד השדרה. כאבי שרירים כן (תלוי בעצימות האימון) כאבי מפרקים וחוליות לא. הסימן החשוב ביותר לכך שהנעליים שלכם התבלו ואינם מבצעים את המוטל עליהם הוא כאב. לא כל כאב במהלך ריצה צריך להדאיג אתכם. עם זאת, כאב שיופיע במהלך ריצה או לאחריה במקום שלא כאב קודם לכן עלול לבשר שהגיע העת להחליף את נעלי הריצה. נעלי ריצה לא מתאימות עלולות להוביל להתפתחות פציעות בגפה התחתונה ולעתים גם לפציעות באגן ובעמוד השדרה. בין הפציעות שעלולות להתפתח נמנה:

  • יבלות שמתחילות להופיע לראשונה לאחר הריצה מהוות סימן לכך שהנעל אינה ממלאת את תפקידה.
  • פציעות בגפיים התחתונות כולל כאבים בכריות כף הרגל, בעקב, בקרסול, כאבים בשוקיים, בברכיים ובירך
  • באגן ובעמוד השדרה כולל כאבים במפשעה ובירך, כאבי גב תחתון, כאבים במפרקי הסקרואיליאק, כאב בגב העליון ועוד.
שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

נוירופתיה של עצב חישתי בטני

נוירופתיה של עצב חישתי בטני

נוירופתיה של עצב חישתי בטני בדופן השרירית של הבטן עלולה להיות הגורם למיחושים שאתם חשים באזור. מדובר במיחושים חדים וממוקדים הממוקמים בשטח עור קטן יחסית עם יכולת להקרין לשטח עור נרחב יותר ואליהם נלווים רגישות קיצונית למגע, מישוש או צביטה. 

עבודה משרדית פציעות

פציעות מעבודה משרדית

עבודה משרדית? פציעות אופייניות לעבודה במשרד כוללות דלקות גידים בעיקר בכפות ידיים וודלקות סיבי עצב לאורך הגפה העליונה. אבחון וטיפול ללא דיחוי עשויים למנוע תסמינים כרוניים וצורך אפשרי בניתוח. טיפול יעיל יאפשר לחולה לחזור מהר יותר למעגל העבודה. 

כלור מזיק לריאות של שחיינים

כלור מזיק לריאות של שחיינים

כלור מזיק לריאות של השחיינים! ידוע ששחיינים חשופים למגוון פציעות מתנועות חוזרניות וכאבים כולל בין היתר כאבים בכתפיים (כתף שחיינים), כאבי גב תחתון, כאבי צוואר ועוד. מתברר שגם הכלור בבריכות עלול לגרום לנזק ריאתי בקרב שחייני עלית.

האם רגיעה גורמת להתפתחות מיגרנה

האם רגיעה גורמת להתפתחות מיגרנה

רוגע ומיגרנה? כן, כפי שהמחקר הנוכחי מדגים, מיגרנה עלולה להתפתח גם במצבים של רוגע. גורמים רבים משפיעים על התפתחות מיגרנה. בין הגורמים נציין את המתחים נפשיים שהקשר בינם לבין מיגרנה הוכח מחקרית. אך האם גם רגיעה יכולה לגרום למיגרנה?