דלקת במפרק הירך תסמינים

דלקת במפרק הירך תסמינים

דלקת במפרק הירך, תסמינים אופייניים כוללים כאבים במפשעה ובירך, מגבלות תנועה ותפקוד ועוד. מגוון רחב של גורמים עלולים להוביל להתפתחות דלקתית בירך. בין הגורמים נציין פציעות טראומטיות או בגלל שימוש יתר, מחלות פרקים ועוד. ליקויים מבניים של המפרק מעלים את הסבירות להתפתחות נזקים ודלקת בירך. אבחנה של דלקת במפרק הירך מתבססת על היסטוריה רפואית ובדיקה גופנית. עם זאת, לעיתים אין די בכך ויש צורך בבדיקות מתקדמות.

בין הבדיקות המתקדמות שעשויות להידרש נמנה בדיקות דם, בדיקות הדמיה שונות ואף ניקור של מפרק הירך. אפשרויות הטיפול בחולה עם דלקת במפרק הירך משתנות בהתאם לגורם הבסיסי ולחומרת המצב. אפשרויות הטיפול השמרני כוללות בין היתר, מנוחה, שינוי באורח חיים, טיפולי כירופרקטיקה ועוד. הטיפול הרפואי השמור למקרים שבהם הטיפולים השמרניים כשלו עשוי לכלול תרופות ולעיתים גם ניתוח. במאמר "דלקת במפרק הירך תסמינים" נדון בנושא בהרחבה.

דלקת במפרק הירך, תסמינים – רקע

דלקת במפרק הירך היא מצב שכיח המשפיע על אנשים רבים. במיוחד מושפעים מהפרעה זאת אנשים מבוגרים וספורטאים. דלקת במפרק הירך עלולה לגרום לכאב, נוקשות, ניידות מופחתת ואיכות חיים לקויה. גורמים שונים והפרעות בריאותיות שונות עלולים להוביל להתפתחות דלקת במפרק הירך. אלה עלולים לכלול:

  • שימוש יתר, דלקות מפרקים, זיהום, טראומה או ליקוי מולד

לפי ארגון הבריאות העולמי, דלקת מפרקים ניוונית היא הצורה הנפוצה ביותר של דלקת במפרקי הירך משפיעה על:

כ-365 מיליון אנשים ברחבי העולם בשנת 2019

מחקר שנערך על ידי Lee et al. מצא:

  •  בקרב 10% – 23% מהחולים עם אנקילוזיס ספונדיליטיס יש מעורבות של הירך. טיפול אנטי דלקתי שיפר את הסימפטומים שלהם

מחקר אחר של Kivlan et al. דיווח:

  • שפציעות בירך ובמפשעה היוו 28% עד 55% מכלל הפציעות אצל שחקני כדורגל בוגרים
  • תסמונת הצביטה בירך היה גורם סיכון לדלקת במפרקי הירך

ההיסטוריה הרפואית והבדיקה הגופנית מהווים בסיס לאבחון של דלקת במפרק הירך. במידת הצורך נפנה את החולה לבדיקות דם, בדיקות הדמיה שונות, שאיבת נוזל מהמפרק ועוד. אפשרויות הטיפול השמרני בחולה עם דלקת במפרק הירך כוללות מנוחה, שינויים התנהגותיים, טיפולי כירופרקטיקה ועוד. חולה שהטיפול השמרני אינו מקל על תסמיניו יופנה לטיפול רפואי. טיפול זה עשוי לכלול תרופות שונות ואולי גם ניתוח. במאמר "דלקת במפרק הירך תסמינים" נרחיב בנושא.

גורמים להתפתחות דלקת במפרק הירך

הגורמים וההפרעות הבריאותיות שעלולים להוביל להתפתחות דלקת במפרק הירך כוללים:

  • נזק טראומטי למפרק הירך וסביבו
  • פגיעה של שימוש יתר במפרק הירך וסביבו
  • הפרעות בריאותיות שפוגעות במפרק הירך ו/או ברקמות סביבו כגון מחלות פרקים, בורסיטיס, קרע לברום ועוד
  • השלכות כאב מרקמות מרוחקות כגון מפריצת דיסק בגב התחתון

בין יתר ההפרעות הבריאותיות שעלולות לערב את הירך נציין:

דלקת מפרקים ניוונית

זהו הסוג הנפוץ ביותר של דלקת פרקים המשפיעה על מפרק הירך. הפרעה זאת גורמת לשחיקה הדרגתית של הסחוס שמרפד את המפרק. שחיקת הסחוס מובילה לחיכוך עצם בעצם ודלקת. הגורמים לדלקת מפרקים ניוונית כוללים הזדקנות, גנטיקה, השמנת יתר, פציעה או שימוש יתר במפרק.

  • תסמינים אפשריים: כאבי ישבן, כאבים במפשעה, כאב בירך, מגבלות תנועה ותפקוד, חריקות מהמפרק, שרירים מוחלשים

דלקת מפרקים שגרונית

זוהי מחלה אוטואימונית הגורמת לדלקת כרונית של הקרום הסינוביאלי המרפד את המפרק. דלקת מפרקים שגרונית יכולה להשפיע על כל מפרק בגוף, אך לעתים קרובות מערבת את מפרקי הירך.

  • תסמינים אפשריים: כאב, נפיחות, אדמומיות או חום סביב המפרק, נוקשות ועיוות של המפרק.

דלקת חוליות מקשחת

זהו סוג של דלקת מפרקים דלקתית המשפיעה בעיקר על עמוד השדרה ומפרקי הסקרואיליאק. אנקילוזיס ספונדיליטיס (Ankylosing spondylitis) יכול על ציר הזמן לגרום לאיחוי של עמוד השדרה ומפרק הירך.

  • תסמינים אפשריים: דלקת במפרק הירך, כאב, נוקשות, וטווח תנועה מופחת.

דלקת מפרקים פסוריאטית

זהו סוג של דלקת מפרקים דלקתית המשפיעה על אנשים מסוימים עם  מחלת העור – פסוריאזיס. דלקת מפרקים פסוריאטית עלולה לגרום לדלקת של כל מפרק בגוף, כולל הירך.

  • תסמינים אפשריים: כאב, נפיחות, נוקשות ותפקוד מופחת של המפרק.

בורסיטיס בירך

זוהי דלקת של הבורסה, שהם שקים קטנים מלאים בנוזל המרפדים את הגידים והשרירים סביב המפרק. בורסיטיס יכול להשפיע על כל מפרק בגוף, אבל לעתים קרובות היא מתרחשת בירך. הגורמים לבורסיטיס כוללים פציעה, שימוש יתר, זיהום, או מחלות כגון שיגדון או דלקת מפרקים שגרונית.

  • תסמינים אפשריים: כאב, רגישות, נפיחות וניידות מופחתת של המפרק.

קרע לברלי

זהו קרע או נזק ללברום, שהוא טבעת סחוס המקיפה את השקע במפרק הירך. הלברום מסייע לייצב ולרפד את המפרק. קרעים לברליים יכולים להיגרם כתוצאה מטראומה, פציעות ספורט, מומים מולדים או שינויים ניווניים.

תסמינים אפשריים: כאב, חריקות, מגבלות תנועה ותפקוד, נעילה או תפיסה של המפרק.

גורמי סיכון

חלק מגורמי הסיכון להתפתחות דלקת במפרק הירך הם:

  • גיל מבוגר. הסיכון לדלקת מפרקים ניוונית עולה עם הגיל, ככל שהסחוס הופך שביר ונוטה לנזק.
  • מגדר. נשים נוטות יותר לפתח דלקת מפרקים ניוונית מאשר גברים, אם כי לא ברור מדוע.
  • השמנת יתר. נשיאת משקל גוף עודף מפעילה לחץ רב יותר על מפרק הירך ומאיצה את שחיקת הסחוס.
  • ליקוי מבני של מפרק הירך. חלק מהאנשים עשויים לסבול ממבנה מפרק ירך לקוי, ובכך להגדיל את הלחץ והחיכוך על המפרק.
  • עיסוק או תחביב. פעילויות הכרוכות בתנועה ועומס חוזרניים על מפרק הירך עלולות להגביר את הסיכון לדלקת מפרקים בירך.
  • מצבים רפואיים כגון דלקת מפרקים שגרונית, שגדון, פסוריאזיס וזאבת, עלולות לגרום לדלקת במפרק הירך ולפגוע בסחוס.

אבחון

אבחון של דלקת במפרק הירך יכול להיות מאתגר. הסיבה לכך היא הדמיון של הסימפטומים להפרעות בריאותיות אחרות. כמה שיטות נפוצות לאבחון דלקת במפרק הירך כוללות:

היסטוריה רפואית ובדיקה גופנית

הקלינאי ישאל על הופעת הכאב, משכו וחומרתו, כמו גם פציעות קודמות או מצבים רפואיים שעלולים להשפיע על הירך. הרופא יבדוק גם סימנים של רגישות, נפיחות, אדמומיות, חום, או טווח תנועה מוגבל במפרק הירך.

בדיקות הדמיה

במידת הצורך נפנה לצילומי רנטגן, אולטרסאונד, MRI או סריקות CT. אלה ישקפו את מבני העצם והרקמות הרכות של מפרק הירך ויאפשרו זיהוי חריגות.

בדיקות מעבדה

במידת הצורך נפנה לביצוע בדיקות דם, בדיקות שתן או ניתוח נוזל מפרקים. הבדיקות הללו יאפשרו אבחון של זיהום, דלקת או הפרעות מטבוליות שעלולות לגרום לדלקת במפרק הירך.

אבחנה מבדלת של דלקת במפרק הירך

דלקת במפרק הירך
דלקת במפרק הירך

האבחנה המבדלת (ddx) של דלקת במפרק הירך יכולה לכלול מצבים שונים המשפיעים על מפרק הירך או על הרקמות הסובבות אותו. חלק מהסיבות האפשריות הן:

טיפול

כמה אפשרויות טיפול נפוצות כוללות:

מנוחה ושינויי התנהלות

אלה כוללים ירידה במשקל, הימנעות מפעילויות שמחמירות את התסמינים, במידת הצורך שימו במקל הליכה או הליכון, כריות חימום, ומנוחה. לשם כך חשוב לבצע שינויים ארוגונומיים, שינויי יציבה, שינויים בפעילות הגופנית ועוד.

תרופות

בהתאם לגורם אלה יכולות לכלול:

  • משככי כאבים (כגון פרצטמול או תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות)
  • קורטיקוסטרואידים (מוזרקים למפרק כדי להפחית דלקת)
  • תרופות אנטיראומטיות משנות מחלה (DMARDs) (כגון מטוטרקסט או סולפסלזין)
  • חומרים ביולוגיים (כגון מעכבי TNF או מעכבי IL-17)
  • אנטיביוטיקה (לזיהום)

כירופרקטיקה

הכירופרקטיקה כוללת שימוש בעזרים כגון לייזר רך מקצועי, טכניקות טיפול ידניות ותרגילים שונים. אלה ישפרו את האיזון השרירי ואת טווח התנועה של מפרק הירך ויפחיתו כאב ודלקת.

ניתוח

זה שמור בדרך כלל למקרים חמורים שאינם מגיבים לטיפולים שמרניים. ניתוח יכול לכלול תיקון או הסרה של רקמות פגועות, עיצוב מחדש או מיקום מחדש של עצמות או החלפת מפרק ירך מלאה.

References:

Osteoarthritis – World Health Organization (WHO). https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/osteoarthritis

Lee JH, Kang KY, Park SH, et al. High prevalence of hip involvement and decrease in inflammatory lesions on ultrasonography after TNF-α blocking therapy in patients with ankylosing spondylitis. Rheumatology (Oxford). 2019;58(6):1040-1047. https://academic.oup.com/rheumatology/article/58/6/1040/5280961

Kivlan BR, Martin RL, Christoforetti JJ, et al. Hip pain in adults: Evaluation and differential diagnosis. Am Fam Physician. 2021;103(2):81-90. https://www.aafp.org/pubs/afp/issues/2021/0115/p81.html

Diagnosis and Treatment of Hip and Knee Osteoarthritis – JAMA Network https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2776205

Ahuja V, Thapa D, Patial S, Chander A, Ahuja A. Chronic hip pain in adults: Current knowledge and future prospective. J Anaesthesiol Clin Pharmacol. 2020 Oct-Dec;36(4):450-457.

Osteoarthritis – Symptoms & causes – Mayo Clinic (https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/osteoarthritis/symptoms-causes/syc-20351925)

Tendinitis – Symptoms and causes – Mayo Clinic (https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/tendinitis/symptoms-causes/syc-20378243)

Bursitis – Symptoms and causes – Mayo Clinic (https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/bursitis/symptoms-causes/syc-20353242)

Inflammatory Arthritis of the Hip – OrthoInfo – AAOS (https://orthoinfo.aaos.org/en/diseases–conditions/inflammatory-arthritis-of-the-hip)

Hip Osteoarthritis Causes and Risk Factors | Arthritis-health (https://www.arthritis-health.com/types/osteoarthritis/hip-osteoarthritis-causes-and-risk-factors)

Seidman AJ, Taqi M, Varacallo M. Trochanteric Bursitis. [Updated 2023 Nov 12]. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2023 Jan-.

Chamberlain R. Hip Pain in Adults: Evaluation and Differential Diagnosis. Am Fam Physician. 2021 Jan 15;103(2):81-89. Erratum in: Am Fam Physician. 2021 Mar 1;103(5):263.

Nemandra Sandiford, Daniel Kendoff, Sarah Muirhead-Allwood. Osteoarthritis of the hip: etiology, pathophysiology and current aspects of management, J Annals of Joint, 2019, 9

Jain A, Clamp K. Adult hip pain. InnovAiT. 2020;13(1):21-27.

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

מחלת שוירמן אבחון וטיפול

מחלת שוירמן אבחון וטיפול

מחלת שוירמן פוגעת בחוליות עמוד השדרה הגבי בקרב ילדים ובני נוער. ברוב המקרים המחלה אינה כרוכה בסימנים ותסמינים משמעותיים. בחלק קטן מהמקרים היא עלולה לגרום לכאבי גב, לעקשת קשה ובמשך הזמן גם לנזקים לדיסקים הבין חולייתיים.

דלקת פרקים ניוונית בגלל ספורט אתגרי

דלקת פרקים ניוונית בגלל ספורט אתגרי

ספורט ודלקת פרקים ניוונית קשורים זה בזה! עומסים גבוהים ומתמשכים על המפרקים המאפיינים את אורח החיים של ספורטאי עלית ובעיקר של אלה העוסקים בספורט הכולל מגע אגרסיבי כמו כדור רגל ורוגבי מעלים את הסיכון לפתח לאחר שנים דלקת פרקים ניוונית.   

צביטה בכתף אבחון וטיפול

תסמונת הצביטה בכתף אבחון וטיפול

צביטה בכתף? אבחון וטיפול נדרשים כעת למניעת קרעים הגידים ונזקים כרוניים אחרים. תסמונת זאת נובעת מלחץ על שרירי השרוול המסובב ועל האמתחת (בורסה) בכתף בעת ביצוע הרחקה של הכתף. התוצאה כוללת מיחושים ומגבלות תנועה.