עצם הזנב אנטומיה ותנועה

עצם הזנב אנטומיה ותנועה

עצם הזנב, אנטומיה ותנועה מהווים ידע הכרחי לצורך אבחון הפרעות באזור זה. כאבים בעצם הזנב (Coccydynia) הם הפרעה שכיחה יחסית. עצם הזנב היא חלק בלתי נפרד מהאגן. הוא חיוני לפעילויות חיוניות כמו מעבר מישיבה לעמידה, הליכה, סילוק פסולת, יחסי מין ולידה.

חשוב להכיר את האנטומיה והתנועה של אזור אנטומי זה כדי לאבחן הפרעות שמתפתחות בו וגם כדי למנוע אותן. הטיפול המועדף בכאבים בעצם הזנב הוא שמרני וכולל בין היתר שימוש בכריות ייעודיות, טיפולי כירופרקטיקה ועוד. במקרים קשים במיוחד יש לשקול התערבות כירורגית. במאמר הנוכחי "עצם הזנב אנטומיה ותנועה" נדון בנושא בהרחבה.

עצם הזנב אנטומיה ותנועה – רקע

עצם זנב שהוא החלק האחרון בעמוד השדרה שלנו מורכב לרוב מארבע חוליות שעד גיל 30 מתאחות לכדי עצם אחת. אין זה נכון להתייחס לעצם זנב כאל שארית קדמונית ומיותרת של זנב. מדובר בעצם המהווה נקודת אחיזה לשרירים ורצועות המרכיבים את רצפת האגן. למעשה. עצם הזנב הוא חלק בלתי נפרד מהאגן, והוא חיוני לפעילויות חיוניות כמו מעבר מישיבה לעמידה, הליכה, ריקון מעיים ושלפוחית השתן, יחסי מין ולידה. לעצם הזנב גם השפעה על היציבה שלנו ועוד.

כאב עצם הזנב (Coccydynia), הוא מצב שמשפיע על עצם הזנב (Coccyx) הממוקם בחלק התחתון של עמוד השדרה. עצם הזנב מועדת לפגיעה כתוצאה מנפילות, לידה, זיהום, גידול סרטני או לחץ כרוני. האבחנה של עצם הזנב מבוססת על היסטוריה קלינית, בדיקה גופנית ומחקרי הדמיה. הפרעות בריאותיות אחרות עלולות לגרום לתסמינים דומים לאלו שמתפתחים בעקבות פגיעה בעצם הזנב. הכרת האנטומיה והיכולת התנועתית של האזור עשויה להועיל בביצוע אבחנה מבדלת.

אנטומיה של עצם הזנב

עצם הזנב, מורכבת משלוש עד חמש חוליות (לרוב ארבע). החוליות המאוחות הללו הולכות וקטנות ברוחבן מלמעלה למטה עד שהן יוצרות מבנה משולש. משמעות המונח הלטיני coccyx הוא "מקור". הסיבה לשם הזה היא הדמיון של עצם הזנב במבט צד לצורת מקור. להלן מספר נתונים:

  • אורכו של עצם הזנב נע בין 4 ס"מ – 10 ס"מ והוא ממוקם כמשולש הפוך – כאשר הבסיס למעלה והקודקוד מתחת.
  • הבסיס של עצם הזנב נוצר על ידי חוליית עצם הזנב הראשונה והרחבה ביותר, Co1. חולייה זאת ממוקמת מיד מתחת S5, החולייה הסקרלית החמישית.
  • המשטח האחורי (האחורי) של עצם הזנב מכיל בליטות קטנות ומעוגלות שהן שרידי הזיזים של חוליות עצם הזנב המאוחות.
  • המשטח הקדמי (הקדמי) של עצם הזנב מכיל חריצים קעורים מעט שהם שרידים של הפורמינה החולייתית.
  • המשטחים הרוחביים או הצדדים של עצם הזנב משמשים כנקודות חיבור לרקמות רכות סמוכות.
  • קודקוד עצם הזנב שהוא הקצה המחודד והמעוקל מהווה נקודת חיבור לרקמות רכות התומכות ברצפת האגן ובפי הטבעת.
  • אצל רוב האנשים, עד גיל 30, החוליות מתאחות לכדי עצם זנב.

מפרק העצה והעוקץ

עצם הזנב יוצר בבסיסו יחד עם עצם העצה (Sacrum) את המפרק העצה והעוקץ (Sacrococcygeal). דיסק סחוסי פיברוטי דק ממוקם בין החלקים הגרמיים של המפרק. הדיסק משמש לספיגת משקל מפלג הגוף העליון. בהשוואה לדיסקים הבין חולייתיים הדיסק הזה דק יותר וחזק פחות. כמו הדיסקים האחרים בעמוד השדרה, גם הדיסק הזה צפוי על ציר השנים להתנוון ולהיפגע. המפרק תורם ליציבות האגן ומיוצב באמצעות מערכת קשיחה ועמידה של רצועות עצה וכסל קדמיות, אחוריות ולטרליות.

מפרק העצה והעוקץ הוא מפרק פיברוטי סחוסי עם תנועה פסיבית מינימלית. התנועות הללו כוללות כפיפה קלה ופשיטה קלה כמו גם כיפוף קל לצד וסיבוב. המפרק נע באופן משני:

  • לשינויים בלחץ התוך בטני, כגון במהלך עשיית צרכים ולידה. במהלך הלידה, עצם הזנב נעה לאחור, ומגדילה את קוטר מעבר האגן כדי לסייע בלידת הילד
  • תומך בכפיפת ופשיטת עמוד השדרה, כגון במעבר מעמידה לישיבה

חיבורי גידים ושרירים

עצם הזנב משמש כאתר אחיזה חיוני למספר רקמות רכות, כגון רצועות וגידים. מבנים אלה ממלאים תפקידים מכריעים בתמיכה באגן, להקל על התנועה ולהבטיח תפקוד תקין של רצפת האגן. הרקמות הרכות המתחברות לעצם הזנב עוזרות לשמור ולשמר את המבנה דמוי הטבעת של האגן. שרירים חיוניים הנאחזים בצדדים השונים של עצם הזנב כוללים:

  • Levator ani: שרירים רחבים ודקים משני צדי האגן מתחברים למשטח הקדמי (הקדמי) של עצם הזנב ומסייעים לתמוך באיברי האגן. המנוף מורכב משרירים קטנים יותר הכוללים:
  1. Iliococcygeus: יריעת שריר דקה שמקורה בעמוד השדרה ומסייעת לתמוך באיברי האגן
  2. Pubococcygeus: יריעה דקה של שריר המשתרעת מקדמת האגן ועד עצם הזנב, ויוצרת מבנה דמוי ערסל לתמיכה בשלפוחית השתן, הרחם (אצל נקבות), הערמונית (אצל זכרים) ופי הטבעת.
  3. puborectalis: שריר קטן שמקורו בעצם הערווה שלפני האגן ומשתרע עד לחלק האחורי של פי הטבעת, ממלא תפקיד קריטי בשמירה על בריחת שתן והקלה על יציאות
  • Coccygeus: שריר קטן המשתרע מקדמת עצם הזנב ועד עצם העצה התחתונה ומסייע בתמיכה ברצפת האגן
  • Sphincter ani externus: שריר מעגלי המקיף את פי הטבעת ומתחבר לקצה עצם הזנב ומסייע בשליטה על תנועות מעיים
  • Gluteus maximus: השריר הגדול ביותר בגוף האדם, אחראי על תנועות הירך והירך והשריר היחיד המחובר למשטח האחורי (האחורי) של עצם הזנב

חיבורי רצועות

מגוון רחב של רצועות פועל בסביבת עצם הזנב. הרצועות מייצבות את המבנים השונים באגן ומסייעות בספיגת זעזועים במהלך הליכה או ריצה. רצועה שנפגעת, עלולה לגרום בין היתר לכאב. חשוב לציין שפציעות רצועה הן בין הגורמים השכיחים ביותר לכאבי שריר-שלד. עוד נציין שדלקת מפרקים ניוונית היא תוצאה פוטנציאלית ארוכת טווח של פגיעות רצועה כרוניות. בין הרצועות נציין את 5 הרצועות אלה התומכות במפרק העצה והעוקץ:

  • Anterior sacrococcygeal ligament – המשך של הרצועה האורכית הקדמית של עמוד השדרה. מחבר את ההיבטים הקדמיים של גופי החוליות
  • Deep posterior sacrococcygeal ligament – מחבר את הצד האחורי של גוף העצה החמישי למשטח הגבי של עצם הזנב‏.
  • Superficial posterior sacrococcygeal ligament – מחבר את הרכס הגרמי בחלק האחורי מרכזי של עצם העצה אל המשטח הגבי של עצם הזנב‏.
  • Lateral sacrococcygeal ligaments – מההיבט הצידי של עצם העצה ועד להיבט הצידי של Co1‏
  • Interarticular ligaments – ‏מהקרניים (cornu) של עצם העצה אל הקרניים של עצם הזנב‏

עיצבוב של עצם העצם

העיצבוב של עצם הזנב מגיע ממקלעת עצם הזנב. עצבים אלה מספקים בעיקר את האגן, הישבן והגפיים התחתונות. רשת עצבית זאת נוצרת על ידי:

  • עצב עמוד השדרה S5
  • ענפים קדמיים של עצב הזנב
  • עצב היוצא משורש עצב עמוד השדרה S4

עצבים בתוך מקלעת עצם הזנב המעצבבים את עצם הזנב כוללים:

  • עצבי הזנב (Coccygeal) – עצבי עצם הזנב הם עצבים קטנים שמקורם ממקלעת עצם הזנב ומספקים מידע חושי לעצם הזנב.
  • הראמי הגבי ענפים קטנים של עצבי עמוד השדרה היוצאים מהרמוס הגבי ומספקים מידע תחושתי לעור ולשרירי הגב התחתון
  • העצבים הסומטיים אחראים על העברת מידע חושי מהעור והשרירים של עצם הזנב, ומסייעים לזהות כאב ולחץ באזור עצם הזנב

כאשר עצם הזנב נפגעת, היא עלולה לגרום לגירוי או דחיסה של העצבים, וכתוצאה מכך לכאב עצם הזנב לתפקוד שרירים לא תקין ולאובדן תחושה.

אספקת דם לעצם הזנב

אספקת הדם לעצם הזנב נגזרת בעיקר מענפים של עורקי הכסל הפנימיים (internal iliac arteries). העורקים הללו הם העורקים העיקריים המספקים את אזור האגן.

עורקים קטנים אחרים כוללים:

  • עורק העצה האמצעי שמקורו מהחלק האחורי של אבי העורקים הבטני
  • עורקי העצה הצדדיים, שהם ענפים של עורקי הכסל הפנימיים
  • עורקי עכוז עליון ותחתון שגם הם ענפים של עורקי הכסל הפנימיים

בדרך כלל, העורקים המקיפים את עצם הזנב מוגנים בשל מיקומם עמוק באגן. עם זאת, עורקים אלה עלולים להיפגע מנפילה או פציעה טראומטית, ולגרום בין היתר לכאב בעצם הזנב (coccydynia).

תפקיד עצם הזנב

תנועה ואנטומיה של עצם הזנב
תנועה ואנטומיה של עצם הזנב

עצם הזנב ממלאת תפקיד מכריע ביציבות האגן ותומכת במספר תפקודים פיזיולוגיים ובכלל זה בין היתר:

  • משמש אתר חיבור למספר שרירים, רצועות וגידים היוצרים את רצפת האגן
  • רצפת האגן מסייעת בתמיכה בשלפוחית השתן, פי הטבעת, רחם ותפקוד מיני
  • ליקוי בעצם הזנב עלול להוביל לתפקוד לקוי של רצפת האגן
  • תפקוד לקוי של רצפת האגן עלול לגרום לבעיות בשליטה בשלפוחית השתן או במעיים, לבעיות בתפקוד המיני ולכאבים כרוניים
  • עצם הזנב יחד עם עצמות הישיבה (האישיאל טוברוסיטי) מספק תמיכה בנשיאת משקל בעת ישיבה
  • במהלך הלידה, עצם הזנב יכולה להתכופף או לנוע לאחור ובכך מאפשרת מקום לתינוק לעבור דרך תעלת הלידה
  • משחק תפקיד בפרופריוספציה ונוסיספטציה על ידי העברת מידע חושי מהפרינאום (perineum) לחוט השדרה
  • מסייע במספר תנועות ופעילויות המערבות את עמוד השדרה והרגליים

השפעת עצם הזנב על היציבה

עצם הזנב משפיעה על היציבה באמצעות השפעתו על יישור האגן ועמוד השדרה. עצם הזנב יכולה לנטות קדימה או אחורה בהתאם למיקום עצם העצה והמתח של הרצועות והשרירים המחוברים אליו. הטיה קדימה של עצם הזנב עלולה לגרום להטיית אגן קדמית. הטיית אגן קדמית גורמת להתפתחות:

הטיה לאחור של עצם הזנב עלולה לגרום להטיית אגן אחורית. הטיית אגן אחורית גורמת להתפתחות:

שני סוגי הטיית האגן עלולים להוביל לחוסר איזון בשרירים, ללחץ על המפרקים ולכאבים בגב התחתון, בירכיים, בברכיים ובכפות הרגליים.

References:

Foye PM. Coccydynia (coccygodynia). UpToDate. 2021 Dec 7. Available from: https://www.uptodate.com/contents/coccydynia-coccygodynia

Maigne JY, Doursounian L, Chatellier G. Causes and mechanisms of common coccydynia: role of body mass index and coccygeal trauma. Spine (Phila Pa 1976). 2000 Dec 15;25(24):3072-9. doi: 10.1097/00007632-200012150-00009.

Lirette LS, Chaiban G, Tolba R, Eissa H. Coccydynia: an overview of the anatomy, etiology, and treatment of coccyx pain. Ochsner J. 2014 Spring;14(1):84-7.

Coccyx: Anatomical structure and function | Kenhub. (n.d.). Retrieved December 17, 2022, from https://www.kenhub.com/en/library/anatomy/coccyx

Coccyx: Anatomy, Function, and Treatment – Verywell Health. (2022, April 8). Retrieved December 17, 2022, from https://www.verywellhealth.com/coccyx-anatomy-4587599

Sacrococcygeal junction: Anatomy, function | Kenhub. (n.d.). Retrieved December 17, 2022, from https://www.kenhub.com/en/library/anatomy/sacrococcygeal-joint

The Coccyx – Structure – Attachments – TeachMeAnatomy. (2022, December 16). Retrieved December 17, 2022, from https://teachmeanatomy.info/pelvis/bones/coccyx/

Moore KL, Dalley AF, Agur A. Clinically oriented anatomy (8th ed.). Lippincott Williams and Wilkins; 2017.

Lirette LS, Chaiban G, Tolba R, Eissa H. Coccydynia: An Overview of the Anatomy, Etiology, and Treatment of Coccyx Pain. Ochsner J. 2014;14(1):84-87.

Coccyx: Anatomical structure and function | Kenhub. https://www.kenhub.com/en/library/anatomy/coccyx. Accessed October 17, 2023.

Coccyx – Structure, Function, Diagram, Location, Anatomy. https://anatomy.co.uk/coccyx/. Accessed October 17, 2023.

The Coccyx: Anatomy and 3D Illustrations – Innerbody. https://www.innerbody.com/image_skelfov/skel38_new.html. Accessed October 17, 2023.

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

שינה בחיק הטבע איכותית יותר

השינה בחיק הטבע משתפרת

לינה בחיק הטבע טובה יותר! כך קובע המחקר שלפנינו. שינה איכותית חשובה לבריאות המנטלית והגופנית שלנו. על פי המחקר הנוכחי מתברר שדרך אחת להגיע לשינה איכותית היא לחיות קרוב לאזורי טבע כגון פרקים ו/או חופים. מה הקשר בי קרבה לטבע לשינה?

לייזר רך לטיפול בדלקת

לייזר רך לטיפול בדלקת

לייזר רך? טיפול באמצעות לייזר רך נחשב לטיפול יעיל בתסמונות כאב שמקורם במערכות עצב שריר ושלד ובתסמונות נוספות. רוב האמצעים הקיימים לרשות המטפלים שמטרתם טיפול בכאב אינם אלא גימיקים חסרי תועלת. מה לגבי לייזר רך? מדובר במכשיר לא חודרני ואפקטיבי.

יוגה יכולה לתרום גם לבריאות הלב

יוגה תורמת לבריאות הלב

יוגה ללב בריא יותר?יוגה המתורגלת נכון ומותאמת ליכולת האישית נושאת יתרונות גופניים ונפשיים. אנשים המתרגלים יוגה משפרים את לחץ הדם, מפחיתים את הכולסטרול הרע ואת המשקל. יוגה שאינה מקפידה על הכללים עלולה להזיק ולגרום בין היתר לפריצת דיסק מותני. 

הרצאה בנושא צליפת שוט

הרצאה על צליפת שוט

הרצאה בנושא צליפת שוט עשויה להועיל גם לגבי אלו שלא עברו תאונה דרכים. צליפת שוט או "Whiplash" הינה כינוי לסוג של חבלה הנגרמת בתאונת דרכים לחוליות הצוואר אך צליפת שוט עלולה להיגרם גם בגלל גורמים אחרים כמו למשל נפילה הגורמת לראש ל"היזרק".