כאבי בטן אבחון עצמי

כאבי בטן אבחון עצמי

כאבי בטן אבחון עצמי עשוי להעניק לכם מושג ראשוני לגבי רצינות הבעיה. כאב בבטן הוא סימפטום נפוץ שיכול להיות לו סיבות רבות חלקן קלות ואחרות קשות ואף מסכנות חיים. חלק מהגורמים השכיחים ביותר לכאבי בטן הם מחלת ריפלוקס קיבתי-ושטי, תסמונת המעי הרגיז ועוד. כאב בטן יכול גם להיות סימן למצבים אקוטיים שעלולים לסכן חיים, כמו למשל מפרצת באבי העורקים הבטני, חסימת מעיים, הריון חוץ רחמי, דלקת הצפק ועוד. בקרב שליש מהמתלוננים לא ברור מה הגורם לכאבי הבטן.

חשוב לזכור שכאבי בטן יכולים לנבוע גם מ"קיר" הבטן כגון מתיחה של שרירי הבטן ועוד. כדי לקבוע את האבחנה ואת הטיפול האפשריים חשוב להעריך את סוג, מיקום, משך וחומרת כאבי בטן, כמו גם את כל הסימפטומים הקשורים. אבחון ראשוני עצמי עשוי להועיל בהערכת מידת הדחיפות לקבלת עזרה מקצועית. במאמר הנוכחי "כאבי בטן אבחון עצמי" נדון בנושא בהרחבה.

כאבי בטן אבחון עצמי – רקע

כאבי בטן הם תסמין נפוץ שמשפיע על אנשים רבים ברחבי העולם. יכולות להיות לכך סיבות שונות, החל ממצבים שפירים ומגבילים את עצמם ועד למחלות קשות ומסכנות חיים. השכיחות של כאבי בטן כסיבה להתייעצות בטיפול ראשוני מוערכת סביב 3%%. בקרב שליש מהחולים, לא ניתן לציין את הגורם הבסיסי לכאבי בטן. האבחנות הנפוצות ביותר הן:

  • גסטרואנטריטיס, תסמונת המעי הרגיז, הפרעות אורולוגיות ודלקת בקיבה.
  • כ -10% מהחולים עם כאבי בטן סובלים ממחלות חריפות הדורשות טיפול מיידי כגון  דלקת התוספתן, דיברטיקוליטיס, הפרעות מרה / לבלב או גידולים.
  • הפרעות שריר ושלד כגון מתיחה של שרירי הבטן, לכידה עצבית בדופן הבטן, בקע בדופן הבטן ועוד

כאבי בטן מהווים אתגר אבחוני לרופאים ראשוניים, שצריכים למיין מטופלים ולהחליט על המשך בירורים והפניות. במאמר הנוכחי "כאבי בטן אבחון עצמי" נדון בגורמים השונים לכאבי בטן ובאילו מקרים ניתן לבצע אבחון עצמי של הכאב הזה. חשוב לציין שאין בדברים הנאמרים כאן משום המלצה על אופן ההתנהלות. מומלץ לגשת לאיש מקצוע בתחום בכל מקרה של כאב בטן.

הפרעות ומחלות הגורמות לכאב בבטן

ישנן מחלות אפשריות רבות שעלולות לגרום לכאבי בטן, חלקן קלות חלקן חמורות. חלק מהמחלות הנפוצות שעלולות לגרום לכאבי בטן הן:

גסטרואנטריטיס

זיהום בקיבה ובמעיים הגורם לבחילות, הקאות, שלשולים והתכווצויות. זה יכול להיגרם על ידי וירוסים, חיידקים, או טפילים. זה בדרך כלל חולף מעצמו בתוך כמה ימים עם מנוחה ונוזלים.

תסמונת המעי הרגיז (IBS)

הפרעה במערכת העיכול הגורמת לכאבי בטן, נפיחות, גזים, שלשולים או עצירות. הסיבה המדויקת אינה ידועה, אבל ייתכן שהיא קשורה לסטרס, לתזונה או לשינויים באוכלוסיית חיידקי המעי. ניתן לנהל את תסמונת המעי הרגיז עם שינויים באורח החיים, תרופות, או טיפול פסיכולוגי.

דיברטיקוליטיס

מצב שבו שקיות קטנות (דיברטיקולה) בדופן המעי הגס הופכות מודלקות או מזדהמות. היא גורמת לכאבי בטן, חום, בחילות, הקאות ושינויים בהרגלי היציאות. ניתן לטפל בו באמצעות אנטיביוטיקה, משככי כאבים ותזונה נוזלית. במקרים חמורים, ייתכן שיהיה צורך בניתוח כדי להסיר את החלק הפגוע של המעי הגס.

דלקת התוספתן

מצב שבו התוספתן, איבר קטן המחובר למעי הגס, הופך מודלק או מזדהם. זה גורם לכאבי בטן חמורים שבדרך כלל מתחילים סביב הטבור ועוברים לצד ימין תחתון. זה עלול גם לגרום חום, בחילות, הקאות, אובדן תיאבון, עצירות או שלשולים. זה דורש טיפול רפואי מיידי עם אנטיביוטיקה או ניתוח כדי להסיר את התוספתן.

אבני מרה

משקעים קשים של כולסטרול או מרה הנוצרים בכיס המרה, איבר קטן המאחסן מרה המיוצרת על ידי הכבד. הם יכולים לחסום את זרימת המרה מכיס המרה למעי הדק, גרימת כאב פתאומי ועז בבטן הימנית העליונה או במרכז הבטן מתחת לעצם החזה. הכאב עשוי להקרין גם לכתף ימין או לגב. זה עלול גם לגרום בחילות, הקאות, צהבת (הצהבה של העור והעיניים), או צואה בצבע חימר. ניתן לטפל בו באמצעות תרופות להמסת האבנים, טיפול בגלי הלם כדי לפרק אותן, או ניתוח להסרת כיס המרה.

דלקת בדרכי השתן (UTI)

זיהום בכל חלק של מערכת השתן, כולל הכליות, השופכנים, שלפוחית השתן או השופכה. זה גורם כאב או צריבה בעת השתנה, השתנה תכופה או דחופה, דם בשתן, כאב בטן תחתונה או לחץ, חום, צמרמורות, או כאבי גב. זה יכול להיות מטופל עם אנטיביוטיקה ונוזלים. אם לא מטופל, זה יכול להתפשט לכליות ולגרום לסיבוכים חמורים.

הריון חוץ רחמי

מצב שבו ביצית מופרית מושתלת וגדלה מחוץ לרחם, בדרך כלל בחצוצרה. זה גורם לכאבי בטן חמורים שעשויים להיות מלווים בדימום בנרתיק, כאבי כתפיים, סחרחורת או התעלפות. זהו מצב חירום רפואי הדורש ניתוח להסרת ההריון החוץ רחמי ולמניעת דימום מסכן חיים.

מחלת כיב פפטי

מצב בו נוצרים פצעים (כיבים) ברירית הקיבה או בחלק הראשון של המעי הדק (תריסריון). זה גורם צריבה או כאב מכרסם בבטן העליונה שעלול להיות גרוע יותר כאשר רעבים או בלילה. כיב פפטי עלול גם לגרום בחילות, הקאות, ירידה במשקל, או צואה שחורה. הגורמים לכיב פפטי כוללים זיהום עם חיידק בשם הליקובקטר פילורי (H. pylori), שימוש ארוך טווח של תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידים (NSAIDs), מתח, עישון, שימוש לרעה באלכוהול

הפרעות שריר ושלד הגורמות לכאב בבטן

סיבות שריר-שלד לכאבי בטן קשורות לעיתים קרובות לפציעה או דלקת של שרירי דופן הבטן, הפאשיה, העצבים או כלי הדם. כמה סיבות נפוצות לכאבי שרירים ושלד הן:

מתיחה בשרירי הבטן

מתרחש כאשר שרירי הבטן נמתחים יתר על המידה או נקרעים עקב כוח מוגזם או פתאומי. זה יכול לגרום לכאב, שטפי דם, נפיחות ועוויתות שרירים באזור הפגוע. הכאב עלול להחמיר עם שיעול, התעטשות, צחוק, פעילות גופנית או שינוי תנוחות.

לכידה עצבית דופן הבטן

מתרחשת כאשר העצבים העוריים המספקים תחושה לעור הבטן נדחסים או מגורה על ידי המבנים הסובבים, כגון רקמת צלקת, פאשיה, שרירים או כלי דם. לכידה עצבית בדופן הבטן יכולה לגרום לכאב מקומי, חד וצורב שעלול להקרין למפשעה או לגב. הכאב עלול להיות מופעל או מחמיר על ידי תנועה, לחץ או מתיחה של קיר הבטן.

בקע בדופן הבטן

מתרחש כאשר חלק מאיבר או רקמה בולט דרך פגם או חולשה בדופן הבטן. בקע יכול לגרום לבליטה גלויה, כאב, אי נוחות ולפעמים חסימה או חנק של התוכן שבקע. הכאב עלול להתגבר עם מאמץ, הרמה או עמידה. ישנם סוגים שונים של בקעים בדופן הבטן, כגון בקעים מפשעתיים, טבוריים ועוד.

איסכמיה של דופן הבטן

אבחון עצמי של כאבי בטן
אבחון עצמי של כאבי בטן

תופעה זו מתרחשת כאשר אספקת הדם לדופן הבטן מצטמצמת עקב טרשת עורקים, פקקת, תסחיף או וסקוליטיס. זה יכול לגרום לכאב חמור ומתמשך שאינו מוקל על ידי משככי כאבים או סותרי חומצה. הכאב עשוי להיות קשור לשינויים בעור, כגון חיוורון, כיחלון, כיב או נמק.

אבחון עצמי של כאב בטן

אבחון עצמי של כאבי בטן יכול להיות מאתגר, שכן ישנם גורמים אפשריים רבים לסימפטום זה. מצבים מסוימים הגורמים לכאבי בטן עלולים להחמיר עם הזמן או לגרום לסיבוכים אם לא יטופלו מיד. כדי לאבחן את הגורם לכאבי בטן, חשוב לקחת בחשבון את:

  • המיקום, המשך, העוצמה, התדירות והדפוס של הכאב
  • את כל הסימפטומים הקשורים כגון חום, בחילות, דם בצואה, ירידה במשקל או צהבת.

מסיבות אלה אבחון עצמי של כאבי בטן אינו מומלץ. אבחון כזה עלול להוביל לאבחון וטיפול לא מדויקים או מאוחרים. עם זאת, ישנם מקרים של כאבי בטן שלא צריך לפנות בגינם לרופא:

גזים

אם אתם סובלים מנפיחות, גיהוקים או גזים, ייתכן שיש לכם גזים עודפים במערכת העיכול. זה יכול לגרום לכאב קל עד בינוני בבטן, במיוחד בחלק התחתון. גז בדרך כלל נעלם מעצמו או עם תרופות ללא מרשם כגון סותרי חומצה או סימתיקון.

קלקול קיבה

אם יש לכם תחושת צריבה, בחילה או מלאות בבטן העליונה לאחר אכילה, ייתכן שיש לכם קלקול קיבה. זה יכול להיגרם על ידי:

  • אכילה רבה מדי, מהירה מדי
  • אכילת מזונות חריפים או שומניים
  • מתח, אלכוהול, או עישון

שינויי אורח חיים כגון אכילת ארוחות קטנות יותר, הימנעות מטריגרים והרפיה עשויים לשפר את קלקול הקיבה. ניתן גם ליטול סותרי חומצה או מפחיתי חומציות ללא מרשם במידת הצורך.

עצירות

ייתכן שיש לך עצירות אם אתם:

  • מתקשים להעביר צואה
  • הצואה קשה או יבשה
  • יש לכם פחות משלוש יציאות בשבוע

זה יכול לגרום לכאב ואי נוחות בבטן התחתונה, כמו גם נפיחות וצורך להתאמץ בשירותים. ניתן למנוע עצירות ולטפל בה באמצעות סיבים תזונתיים, נוזלים, פעילות גופנית ומשלשלים במידת הצורך.

כאבי מחזור

אם את אישה בגיל הפריון ויש לך כאב בבטן התחתונה או באגן המתרחש לפני או במהלך המחזור שלך, ייתכן שיש לך כאבי מחזור. זה נגרם על ידי התכווצות הרחם כדי להשיל את הרירית שלה. כאבי מחזור יכולים להשתנות בעוצמתם ובמשך, אך הם בדרך כלל שוככים תוך מספר ימים. ניתן להקל על כאבי מחזור עם משככי כאבים ללא מרשם כגון איבופרופן או נפרוקסן, טיפול בחום כגון בקבוק מים חמים או כרית חימום, או עיסוי.

References:

Viniol A, Keunecke C, Biroga T, et al. Studies of the symptom abdominal pain—a systematic review and meta-analysis. Fam Pract. 2014;31(5):517-529.

Drossman DA. Functional gastrointestinal disorders: history, pathophysiology, clinical features and Rome IV. Gastroenterology. 2016;150(6):1262-1279.e2.

Sperber AD, Bangdiwala SI, Drossman DA, et al. Worldwide prevalence and burden of functional gastrointestinal disorders, results of Rome Foundation Global Study. Gastroenterology. 2020;160(1):99-114.e3.

Colomier E, Melchior C, Algera JP, et al. Global prevalence and burden of meal-related abdominal pain. BMC Med. 2022;20(1):71.

Scozzafava A, Newman DP, Jacobs AN, Sorge J, Elster EA. A Novel Approach to Assessing and Treating Musculoskeletal-Mediated Atypical Abdominal Pain: A Case Study. Cureus. 2020 Dec 29;12(12):e12359.

Farmer AD, Aziz Q. Mechanisms and management of functional abdominal pain. J R Soc Med. 2014 Sep;107(9):347-54.

Rodeghero, Jason R., Denninger, Thomas R., Ross, Michael D. Abdominal Pain in Physical Therapy Practice: 3 Patient Cases. 2013/02/01, Journal of Orthopaedic & Sports Physical Therapy.

Koop H, Koprdova S, Schürmann C. Chronic Abdominal Wall Pain. Dtsch Arztebl Int. 2016 Jan 29;113(4):51-7.

Cartwright SL & Knudson MP. (2008). Evaluation of acute abdominal pain in adults. American Family Physician. 77(7):971-978.

Chong CF & Chen CC. (2008). Clinical approach to acute abdomen in adults. Journal of the Chinese Medical Association. 71(11):551-557.

Drossman DA & Hasler WL. (2016). Rome IV-functional GI disorders: disorders of gut-brain interaction. Gastroenterology. 150(6):1257-1261.

Kellow ZS & MacInnes M. (2018). Abdominal pain: evaluation and initial management in children. Canadian Family Physician. 64(2):121-126.

McQuaid KR & Laine L. (2008). Approach to the patient with gastrointestinal disease. In: Goldman L & Ausiello D (eds). Cecil Medicine (23rd ed). Philadelphia: Saunders Elsevier.

Srinivasan R & Greenbaum DS. (2012). Chronic abdominal wall pain: a frequently overlooked problem: practical approach to diagnosis and management. The American Journal of Gastroenterology. 107(4):824-830.

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

אימוני כוח ושיווי משקל למניעת פציעות

אימוני כוח ושיווי משקל מונעים פציעות

כוח ושיווי משקל מונעים פציעות! עיסוק בספורט נושא עמו גם צד מכוער – פציעות ספורט. לא כול הפציעות מדווחות ולכן קשה לאמוד במדויק את כמות הפציעות אך מדובר בתופעה אדירת מימדים. במחקר הנוכחי נמצא שאימוני כוח ושיווי משקל יעילים למניעת פציעות ספורט. 

מחלה אוטואימונית אבחון וטיפול

מחלה אוטואימונית אבחון וטיפול

מחלה אוטואימונית? אבחון וטיפול מהירים עשויים למנוע נזקים קשים בגופכם. מיחושים והפרעות בריאותיות עלולים להיגרם גם בגלל מחלה אוטואימונית. בחולאים מסוג זה המערכת החיסונית פוגעת ברקמות ובתאי הגוף. אבחון מהיר ומדויק יאפשר טיפול מיטבי.

השמנה בקרב ילדים ובני נוער

מגפת ההשמנה בקרב ילדים ונערים

השמנה בקרב ילדים ובני נוער נעשה להיות מחזה נפוץ. השמנה בקרב ילדים ובני נוער הפכה למגפה וכשליש מהם מוגדר כשמן או בעל עודף משקל. יש לזכור שסיכויו של ילד שמן לסבול מדלקת פרקים ניוונית גבוהים באופן משמעותי יותר מהסיכויים של ילד רזה.