כאב בלסת עזרה ראשונה

כאב בלסת עזרה ראשונה

כאב בלסת? עזרה ראשונה עשויה להקל על הכאב שלכם ולמנוע החמרת הנזקים במפרק. כאבים ושאר סימנים ותסמינים הנובעים ממפרקי הלסת מהווים בעיה שכיחה. על פי מחקרים שונים 5% – 12% מכלל האוכלוסייה סובלים מהם. בקרב צעירים ובקרב נשים השכיחות הגבוהה בולטת. לרוב הכאבים הללו בלסת נובעים מנזק זמני וצפויים לחלוף תוך מספר ימים עד מספר שבועות.

לעתים הנזק לאחת או יותר מהרקמות המרכיבים ומפעילים את המפרק הזה הוא משמעותי. נזק משמעותי עלול להיות בעל משמעות ארוכת טווח על איכות החיים של החולים. בכול מקרה של כאב בלסת עזרה ראשונה ומהירה עשויה לשנות את אופן התפתחות ההפרעה. הנזקים במקרה הזה צפויים להיעצר ולאפשר תחילת ריפוי של הרקמות שניזוקו. עם זאת, חשוב לזכור תמיד עדיף למנוע פציעות לסת מאשר להיכנס להליך כואב וארוך של טיפולים ושיקום.

כאב בלסת עזרה ראשונה – רקע

מפרק הלסת (temporomandibular joint) הוא מפרק ציר המחבר את הלסת התחתונה אל הגולגולת. המפרק הזה מאפשר לנו לבצע פעולות בסיסיות כגון לאכול, לדבר, לפהק ועוד. בדומה למפרקים אחרים בגוף האדם גם מפרק הלסת נתון לעומסי יתר וחשוף לנזקי חבלה. פגיעה ברקמה זו או אחרת במפרק הלסת תוביל להתפתחות הפרעות תפקודיות במפרק הלסת. בין הרקמות שעלולות להיפגע נציין:

  • שרירי הלעיסה, מיניסקוס תוך מפרקי, סחוסים ועוד

הגורם העיקרי להתפתחות נזקים לרקמות מפרק הלסת ובעקבות כך כאב בלסת הוא שימוש יתר. גורמי סיכון להתפתחות פציעה מסוג שימוש יתר לרקמות כוללים בין היתר:

  • מנשך לקוי, הידוק לסתות, חריקת שיניים, ליקויים מבניים מולדים או נרכשים ועוד

נזק לרקמות מפרק הלסת עלול להתרחש גם בגלל טראומה. מכה ישירה או עקיפה במפרק הלסת במהלך תאונת דרכים, נפילה או פציעת ספורט עלולה גם היא לגרום הפרעות תפקודיות במפרק הלסת. גורמי סיכון לנזק טראומטי במפרק הלסת כוללים:

  • סוגי ספורט הכוללים מגע אגרסיבי כמו קרטה, אגרוף, רוגבי ועוד

הפרעות תפקודיות במפרק הלסת עלולות להתפתח גם בגלל דלקת פרקים ניוונית או דלקת פרקים מסוג אחר.

סימנים ותסמינים הנובעים מפגיעה במפרק הלסת כוללים:

  • כאב בלסת, מגבלות תנועה ותפקוד של מפרק הלסת, נעילה של המפרק וחריקות ורעשים הבוקעים מהמפרק

עם זאת לעתים קרובות החולה הסובל מליקוי במפרק הלסת יכול גם להתלונן על:

  • כאבי ראש, כאבי פנים, כאבי אוזניים, טנטון, סחרחורת ועוד ועוד.

טרם ניגש לטיפול בכאבי הלסת יש לאבחן את מקור הכאב. בין יתר ההחלטות שנצרך לקחת זה להחליט האם הכאב מגיע מהלסת או מהשיניים.

כאבים בלסת עזרה ראשונה – צעדים מעשיים

הפרעה תפקודית ראשונית של מפרק הלסת עלולה לגרום בין היתר להתפתחות כאב בלסת. כאבים אלו שמופיעים בעקבות נזקים מינוריים חולפים לרוב מעצמם תוך ימים ספורים. בחלק מאותם מקרים שבהם הופיע כאב בלסת עזרה ראשונה עשויה לקצר את פרק הזמן שבו הכאב מציק ואף למנוע את החמרת הנזקים. להלן צעדי עזרה ראשונה לכאב בלסת:

כרית חימום

חשיפה של הלסת הכואבת לחימום לח יכולה להפחית כאב ולשפר תפקוד. חימום לח ניתן להשיג באמצעות כרית חימום או בקבוק מים חמים עטופים במגבת לחה ועוד. לחלופין גם מקלחת חמה עשויה להקל על הסימפטומים. חשוב להיזהר מפני כוויות. אני רואה יותר מידי חולים שגורמים לכוויות באמצעות כריות חימום כאלה ואחרות.

עיסוי של שרירי הלעיסה

הרבה פעמים פגיעה בשרירי הלעיסה מהווה את המקור לכאב בלסת. הכיווץ המתמשך של שרירי הלעיסה גורמים להתפתחות נקודות הדק דלקתיות ואלה גורמים לאותם סימנים ותסמינים. עיסוי עצמי של השרירים הללו עשוי להרפות את השרירים ולפזר את נקודות ההדק הדלקתיות. התוצאה עשויה להיות הקלה בחומרת הכאב ושיפור בטווחי התנועה.

מזון רך

במצב של כאב בלסת חשוב לצמצם את הפעלת מפרקי הלסת למינימום נדרש. אל תלעסו מסטיק, או תכססו ציפורניים וכיוצא באלו. בכול הנוגע למזון יש להעדיף מזון רך על פני מזון קשה ויש להעדיף נגיסות קטנות במזון על פני פתיחה גדולה מידי של הפה, ויש להעדיף מזון שאינו דורש לעיסה ארוכה מידי.

תרגילים לכאב בלסת

תרגילי מתיחה וחיזוק עדינים והדרגתיים בטווחים שלהם עשויים להועיל בשיפור טווחי התנועה ובהליכי הריפוי של הגורם להתפתחות כאב בלסת. עם זאת אם הפתיחה והסגירה של הפה גורמים לכם לכאב מומלץ שלא לבצע את התרגילים הללו ולפנות לקבלת עזרה מקצועית.

 

  • במידת האפשר מומלץ להתחיל עם תרגילי מתיחה מול התנגדות (Resisted Opening Exercise)ץ מטרת התרגיל להאריך בעדינות ובאטיות את הרקמות האוחזות ומניעות את המפרק. התחילו עם פה סגור כאשר האגודל שלכם נמצא מתחת לסנטר. הפעילו התנגדות מתונה עם האגודל ותוך כדי כך פתחו את הפה באטיות. שמרו את הפה פתחו ל- 3- 5 שניות וסגרו את הפה באטיות. חזרו על התרגיל מספר פעמים.
  • התרגיל הבא מבצע את הפעולה ההפוכה של סגירת הפה מול התנגדות (Resisted Closed Exercise). התחילו עם פה פתוח באופן נוח כאשר אתם אוחזים בסנטר עם אצבע האינדקס והאגודל. הפעילו התנגדות מתונה עם האגודל האצבע האינדקס האוחזים בסנטר ותוך כדי כך סגרו את הפה באטיות. חזרו על התרגיל מספר פעמים.

 

טכניקות רגיעה להרפיית שרירי הלעיסה

כאב בלסת
כאב בלסת

חלק ניכר מההפרעות התפקודיות במפרק הלסת מתפתחים על רקע מתחים נפשיים כרוניים. כך למשל הידוק לסתות וחריקת שיניים שני מנגנוני הרס שכיחים של מפרק הלסת נובעים לרוב ממצב נפשי לקוי. טכניקות רגיעה כאלה ואחרות עשויות:

  • להרפות את שרירי הלעיסה, את שרירי הפנים ובכלל זה את השפתיים ולמנוע מפגש בין השיניים העליונות לשיניים התחתונות

רפיון זה יועיל בהתמודדות עם כאב בלסת והימנע את ההחמרה הצפויה לנזקים שנגרמו למפרק הלסת. טכניקות רגיעה אפשריות עשויות לכלול תרגול יוגה, מדיטציות, תרגילי נשימות ועוד.

זהירות בפיהוק

אתם נזהרים מאוד ונמנעים מלעיסה מיותרת מקפידים על אכילה של מזון רך ועל נגיסות קטנות מהמזון ועושים כול מאמץ לשמור על שרירי הלעיסה ועל שרירי הפנים רפויים ואז אתם מפהקים… הפיהוק עלול להיות פעולה אלימה מידי מבחינת מפרק הלסת. במהלך הפיהוק נדחף מפרק הלסת הפצוע אל קצה טווח התנועה שלו. במצבי פגיעה מסוימים שם בקצה טווח התנועה הפציעה במפרק הלסת עלולה להחמיר ויש לעתים שבמצב של פתיחה מלאה מפרק הלסת עלול לצאת ממקומו. אז מה עושים? ראשית נסו להחניק את הפיהוק ולבטלו. אם לא הצלחתם להחניק את הפיהוק הרי שתמיכה בסנטר במהלך הפיהוק עשויה להועיל במניעת פתיחת יתר ופריקה או נעילה של המפרק.

ומה לגבי קרח ותרופות נוגדות דלקת או כאב

כותב שורות אלו אינו ממליץ על השימוש בקומפרסים של קרח או בתרופות נוגדות דלקת או תרופות נגד כאב. מחקרים עדכניים יחסית הראו כיצד קומפרסים של קרח פוגעים בזרימת הדם אל אזור הרקמה הפצועה ובכך משבשים את הליכי ההחלמה הזקוקים לזרימת דם מוגברת. עקרונית אני לא ממליץ גם על טיפולים תרופתיים בבעיה מכנית. מלבד תופעות הלוואי הבלתי רצויות של תרופות אלה הן מפחיתות באופן מלאכותי (ללא ריפוי אמיתי) את הכאב בלסת ובכך מונעות את ההתנהלות הנדרשת במצב של פציעה במפרק הלסת.

References:

Gil-Martínez A, Paris-Alemany A, López-de-Uralde-Villanueva I, La Touche R. Management of pain in patients with temporomandibular disorder (TMD): challenges and solutions. J Pain Res. 2018 Mar 16;11:571-587.

Diagnosis and management of temporomandibular disorders [draft]. Toronto (ON): Royal College of Dental Surgeons of Ontario; 2018.

Scrivani SJ. Tempromandibular disorders in adults. In: Post TW, ed. UpToDate. Waltham (MA): UpToDate; 2018: www​.uptodate.com. Accessed Aug 10, 2018.

Liberati A, Altman DG, Tetzlaff J, et al. The PRISMA statement for reporting systematic reviews and meta-analyses of studies that evaluate health care interventions: explanation and elaboration. J Clin Epidemiol. 2009;62(10):e1–e34.

Gauer RL, Semidey MJ. Diagnosis and treatment of temporomandibular disorders. Am Fam Physician. 2015 Mar 15;91(6):378-86. PMID: 25822556.

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

כאבים בכף היד אבחון

כאב בכף היד אבחון

כאבים בכף היד? אבחון הוא הצעד הראשון המתבקש. מיחושים בכף יד עלולים להתפתח מעומס יתר, חבלות ומחלות. העידן המודרני לא פסח על חלקי גוף אלה הנתונים לעומסים הנובעים משימוש בלתי פוסק בטכנולוגיות: מחשבים, קונסולות משחקים וטלפונים החכמים.

מדרסים בהתאמה אישית לדורבן - מיותר

מדרסים בהתאמה אישית לדורבן – מיותר

מדרסים יקרים לדורבן? לא חובה! חולים הסובלים מכאבים בכף הרגל ובעיקר בעקב בגלל תופעה הקרויה דורבן פונים כדי להקל על התסמינים בין היתר גם ליצרני מדרסים על פי מידה. עלותם של מדרסים מותאמים אישית היא גבוהה משמעותית לעומת מדרסים אחידים.

דלקת בגיד אכילס מה גורם לה

דלקת בגיד אכילס מה גורם לה

דלקת בגיד אכילס? תסמינים אופייניים עשויים לתת לנו רמז לגבי מהות הנזק בגיד. הגורם העיקרי לסימנים ותסמינים בגיד אכילס הוא עומס היתר אליו נחשף הגיד בשילוב עם תהליכים ניווניים. עומסי היתר הם תולדה של העומסים השגרתיים שהמוטלי על כפות הרגליים. 

פציעות ריקוד מה גורם להן

פציעות ריקוד מה גורם להן

פציעות ריקוד? גורמים אפשריים לכך כוללים בין היתר עומס יתר, טכניקת ריקוד ופעילות חוזרנית המאפיינים את אורח החיים של העוסקים במחול. מלבד העומסים הללו והפעילות החוזרנית ישנם גורמי סיכון נוספים להתפחות פגיעות גופניות מריקוד.