נתפס הצוואר למה זה קורה

נתפס הצוואר למה זה קורה

נתפס הצוואר למה זה קורה? תחושה של צוואר תפוס יכולה להיגרם בגלל גורמים רבים. עם זאת, סביר להניח שהסיבה העיקרית לצוואר תפוס היא פגיעה קלה יחסית בשרירים. ברוב המקרים צוואר תפוס נגרם בשל פגיעה בשרירי עמוד השדרה הצווארי. פגיעה זאת גורמת לשרירים להיוותר מכווצים ובכך גורמת לקשיי תנועה ונוקשות. במקרים שבהם תחושת צוואר תפוס נובעת מנזקים אחרים בעמוד השדרה הצווארי התלוו סימפטומים נוספים. הסימפטומים במצב הזה עלולים לכלול כאבים, מגבלות תנועה, הקרנות כאב לידיים, הירדמות וחולשה בגפיים ועוד.

למרות הסבירות הגבוהה שמדובר בבעיית שרירים חשוב לזכור שצוואר תפוס עלול להתפתח גם מסיבות נוספות. דוגמאות לכך כוללות בין היתר פריצת דיסק בצוואר, דלקת פרקים שגרונית ועוד. לאבחון מדויק יש לבצע אבחנה מבדלת. הליך זה לוקח בחשבון את כלל הגורמים האפשריים לתלונות החולה ומנפה את הגורמים הלא רלוונטיים. אבחון וטיפול מהירים עשויים במקרים הללו לצמצם הסיכוי לנזקים בלתי הפיכים.

נתפס הצוואר למה זה קורה – רקע

נתפס הצוואר למה זה קורה? רובם המכריע של בני האדם חשים מידי פעם תחושות של צוואר תפוס. אלא שהתלונה "נתפס הצוואר" אינה מבהירה מה כוללת התחושה הזאת ומה הגורם לה. כדי לרדת לשורש הבעיה חשוב לקבל נתונים נוספים כגון:

  • האם ישנם גם כאבים בצוואר?
  • יש גם הקרנות כאב לידיים או לראש?
  • ישנם סימנים ותסמינים נוספים?

התחושה של צוואר תפוס מתרחשת לרוב בגלל נזק שרירי משני:

  • לביצוע תנועה לקויה
  • לשהייה במנח שינה לא תקין (על הבטן?)
  • ליציבה לקויה
  • למתח נפשי הנמשך מספר ימים ועוד

אך כאמור, אין להתעלם מבעיות אחרות חמורות יותר שעלולות לגרום לתחושות דומות. אבחון מדויק של הגורם לתלונות החולה מתבסס על הממצאים שהופקו:

  • מההיסטוריה הרפואית
  • מהבדיקות הגופניות
  • ובמידת הצורך מבדיקות מעבדה והדמיה

בשלב של ההיסטוריה הרפואית נלמד את קורות החולה. מידע זה יושג שאלות שיעסקו בתלונותיו וכן על רקעו האישי והמשפחתי של החולה. במהלך הבדיקה הגופנית נתבונן בחולה נמשש ונניע את צווארו ואת חלקי הגוף הסמוכים. לרוב לאחר השלב הזה נוכל לאבחן מדוע נתפס הצוואר של החולה. אם נזדקק למידע נוסף נפנה את החולה לבדיקות מתקדמות. בין הבדיקות נציין:

  • בדקות מעבדה (כאשר יש חשש לדלקת פרקים)
  • צילום רנטגן, CT או MRI (חבלה טראומטית, פריצת דיסק, היצרות תעלת השדרה ועוד)

נתפס הצוואר – מהם הגורמים האפשריים לכך?

נתפס הצוואר הוא כאמור מצב שכיח יחסית הנגרם לרוב על רקע פגיעה שרירית. השרירים בצוואר תוכננו בין היתר כדי לשאת במשקל הראש ולהניע אותו. הגורמים האפשריים לפגיעה בשרירי הצוואר כוללים:

  • עומסים חוזרניים המוטלים על השרירים בצוואר חורגים לעתים מהיכולת הפיזיולוגית של השריר ובכך גורמים לפציעתו. התוצאה עלולה להיות מתיחת יתר או אפילו קרע של סיבי שריר. מנגנוני פציעה שכיחים כוללים הפעלת כוח רב מדי עם השרירים, עומסים על השרירים בצוואר בגלל יציבה לקויה חוזרנית או ביצוע תנועות חוזרניות ועוד. סוג זה של פציעה שהיא מהפציעות השכיחות ביותר עלולה להוביל לתלונה "נתפס הצוואר".
  • פציעה טראומטית הוא מנגנון שכיח נוסף לנזק לשרירי הצוואר ותלונות על צוואר תפוס. דוגמאות לכך כוללות צליפת שוט, נפילה ועוד.

מקובל לקטלג את הפציעה של השרירים על פי חומרתן לשלוש דרגות. התלונות על צוואר תפוס נגרמות בעיקר בגלל נזק בדרגת חומרה אחת. בדרגת חומרה אחת רק מספר קטן בלבד של סיבי שריר ניזוקו והנם במצב של מתיחת יתר או קרועים. קיימת רגישות בשריר. הכוח של השריר נשמר. תיתכן תחושה של נוקשות בצוואר.

אז מה עלול לגרום לנזק שרירי בדרגת חומרה אחת?

אז מה עלול להוביל להתפתחות עומסי יתר חוזרניים על עמוד השדרה שבעקבותיה מתלונן החולה על צוואר תפוס? בין יתר הגורמים לנזקי שריר בצוואר נמנה:

  • יציבה לקויה
  • אופן עבודה לקוי
  • מתח נפשי ועוד

התעלמות מהנזקים הראשוניים הללו בשרירים הנגרמים מסיבות אלו יובילו על ציר הזמן לנזקי צוואר חמורים יותר. החמרה של הנזקים בצוואר עלולים לכלול בין יתר בלט או אפילו פריצת דיסק בצוואר, דלקת פרקים ניוונית, היצרות תעלת השדרה ועוד.

יציבה לקויה

יציבה לקויה היא גורם שכיח לתחושה של צוואר תפוס. ליקויי יציבה שכיחים כוללים:

  • ישיבה ממושכת וחוזרנית כאשר הראש והצוואר רכונים מעל מחשב, מקלדת או טלפון חכם. אלה יובילו על ציר הזמן בין היתר לפציעת שרירים בצוואר
  • ראש מושט לפנים. ככל שהראש מושט קדימה יותר כך גם גדל העומס המוטל על שרירי הצוואר ועל חוליות עמוד השדרה הצווארי. מלבד המשקל הנוסף חשוב לזכור ששרירי הצוואר האחוריים נמצאים במנח של מתיחה ממושכת וחוזרנית. על ציר הזמן גם חוסר האיזון הזה שנוצר בין השרירים בקדמת הצוואר לבין השרירים בחלק האחורי של הצוואר תורמים לביומכניקה לקויה ולפציעות נוספות.
  • הטיית הראש והצוואר כדי לדבר בטלפון או בשינה. מנח שינה אופטימלי שומר על הצוואר ועל עמוד השדרה במנח ניטרלי. כאשר אנו ישנים על הבטן אנו מכריחים את הצוואר להיות במצב מסובב ובכך אנו יוצרים עומסי יתר.
  • עומסי יתר על הצוואר נגרמים גם כאשר בתנוחת שינה על הצד אנו ישנים על כרית נמוכה או גבוהה מידי

אין להתעלם מנזק שרירי בצוואר שהוא תוצאה של יציבה לקויה.

תנועות חוזרניות עם הצוואר

נתפס הצוואר
נתפס הצוואר

ביצוע תנועות צוואר חוזרניות הוא מנגנון פציעה נוסף של שרירי הצוואר. תנועות חוזרניות כאלה עם הצוואר יכולות להתבצע:

  • מעל פס ייצור במפעל
  • תנועות חוזרות עם הראש והצוואר כדי להביט על מסמך
  • תוצאה של "טיק" ועוד. טיק מוטורי שאליו אנו מתייחסים ברשימה הזאת היא תנועה לא רצונית שמבצע אדם באופן חוזרני. כך למשל אדם שמבצע תנועות חוזרניות עם הצוואר פוגע בסופו של דבר בעמוד השדרה הצווארי וברקמות המרכיבות ומניעות אותו.

אין להתעלם מנזק שרירי בצוואר שהוא תוצאה של התנהלות ארגונומית לקויה. המשך חשיפה של הצוואר לעומסים חוזרניים יוביל להחמרת הנזקים וקושי בטיפול ושיקום.

שהייה במנח סטטי

גוף האדם תוכנן לנוע וצריך תנועה כדי לשמור על בריאות הרקמות שלו. עבודה על מחשבים דורשת מנח ראש וצוואר מקובעים יחסית. השרירים שנאלצים לשהות במצב של עבודה סטטית לאורך זמן מגיעים למצב של עומס יתר, עייפות ופציעה. המצב מחמיר כאשר המנח הקבוע של הראש אינו תקין בגלל ליקוי יציבה או בגלל שהוא מוכתב על ידי מסך או שולחן עבודה שאינם ממוקמים כראוי.

פציעות טראומטיות

פגיעה בשרירי הצוואר יכולה להיות גם תוצאה של פגיעה טראומטית. פציעה טראומטית של שרירים בצוואר עלולים להתרחש בגלל:

  • תאונות דרכים (צליפת שוט)
  • בגלל נפילה בבית או ברחוב
  • בגלל אימון כוח לקוי או פציעת ספורט אחרת ועוד

הנזקים במקרה של חבלה יכולים להיות:

  • קלים או חמורים
  • לכלול פגיעה קלה בשרירים בלבד או לפגוע גם בחוליות, דיסקים בין חולייתיים, עצבים, חוט השדרה ועוד

אין להתעלם מנזק שרירי בצוואר שהוא תוצאה של חבלה כזאת או אחרת.

מתח נפשי

מתח נפשי גורם להפרשה של הורמונים ייעודיים ובכלל זה קורטיזול ואדרנלין. בין יתר ההשפעות של הורמונים אלו נמנה גם:

  • כיווץ בלתי רצוני של השרירים

כאשר המתח הנפשי הזה הוא זמני וחולף תוך מספר שעות או ימים ספורים השרירים מרפים והמצב חוזר להיות נורמלי. פציעת שרירי הצוואר (נקודות הדק) מתרחשת כאשר שרירי הצוואר נותרים מכווצים לאורך זמן למרות פקודות השחרור שנותן המוח. פציעת שרירים זאת מחמירה והולכת ככל שהאדם ממשיך לחוות מתח נפשי. מלבד "נתפס הצוואר" החולה במצב הזה עלול להתלונן גם על:

תגובה זו של שרירי הצוואר ולעתים קרובות גם שרירי הלעיסה (הידוק לסתות וחריקת שיניים) ושרירי הגב העליון למתח נפשי היא חלק ממנגנון אבולוציוני של "הילחם או ברח" שהופעל במצבי סכנה. השרירים באזורים אלו של אנשים המצויים במתח נפשי כרוני ומנהלים אורח חיים יושבני נוטים גם להתקצר. כיווץ השרירים התמידי יום אחרי יום שנה אחרי שנה מוביל לשינויים קבועים באורך השרירים. על ציר הזמן שרירי צוואר מכווצים באופן בלתי רצוני יובילו לנזקים קשים יותר מ"סתם" שרירים תפוסים. יש על כן למצוא דרך להפחית מתחים נפשיים.

References:

Kazeminasab S, Nejadghaderi SA, Amiri P, Pourfathi H, Araj-Khodaei M, Sullman MJM, Kolahi AA, Safiri S. Neck pain: global epidemiology, trends and risk factors. BMC Musculoskelet Disord. 2022 Jan 3;23(1):26.

Genebra CVDS, Maciel NM, Bento TPF, Simeão SFAP, Vitta A. Prevalence and factors associated with neck pain: a population-based study. Braz J Phys Ther. 2017 Jul-Aug;21(4):274-280.

Gao, Y., Chen, Z., Chen, S. et al. Risk factors for neck pain in college students: a systematic review and meta-analysis. BMC Public Health 23, 1502 (2023).

Field, T., Diego, M., Gonzalez, G., & Funk, C. G. (2014, November). Neck arthritis pain is reduced, and range of motion is increased by massage therapy [Abstract]. Complementary Therapies in Clinical Practice, 20(4), 219–223.

Kanchanomai, S., Janwantanakul, P., Pensri, P. et al. Risk factors for the onset and persistence of neck pain in undergraduate students: 1-year prospective cohort study. BMC Public Health 11, 566 (2011).

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

פציעות ספורט אבחון

פציעות ספורט אבחון

פציעות ספורט? אבחון צריך להתבצע מהר כדי לאפשר טיפול מהיר ויעיל ומניעת נזקים כרוניים. למזלנו הרב ניתן לטפל באופן יעיל ברוב הפגיעות הנגרמות בגלל פעילות גופנית. רוב הנפגעים יחזרו לאחר טיפול ושיקום להיות פעילים. המפתח לכך מצוי באבחון מהיר ומדויק של הפגיעה.

אימוני כושר מונעים כאבי גב

אימוני כוח למניעת כאבי גב תחתון

אימון של הגב מונע כאבי גב! אימונים הגב התחתון היא אחת הדרכים היעילות למנוע התפתחות כאבים בגב התחתון. יש להקפיד להתאמן באופן נכון ובהדרגה ובכך תמנעו גם פציעות ספורט מיותרות. נותר רק לברר מה סוג האימון היעיל ביותר להשגת מטרה זאת. 

מדרסים בהתאמה אישית לדורבן - מיותר

מדרסים בהתאמה אישית לדורבן – מיותר

מדרסים יקרים לדורבן? לא חובה! חולים הסובלים מכאבים בכף הרגל ובעיקר בעקב בגלל תופעה הקרויה דורבן פונים כדי להקל על התסמינים בין היתר גם ליצרני מדרסים על פי מידה. עלותם של מדרסים מותאמים אישית היא גבוהה משמעותית לעומת מדרסים אחידים.

כאבים במפרק הירך מה גורם להם

כאבים במפרק הירך מה גורם להם

כאבים במפרק הירך? גורמים ותסמינים עשויים להעניק מידע על הגורם ובכך להועיל לאבחון. לרוב מקור המיחושים מצוי בנזק לרקמה מקומית במפרק עצמו, לעתים המקור הוא פריצת דיסק מותני ולחץ שנוצר על העצב הסיאטי ומשליך את המיחושים שאנו חשים.