מניעת פציעות בעבודה

מניעת פציעות בעבודה

מניעת פציעות בעבודה משרתת את האינטרסים של כולם. העובד ששומר על בריאותו, המעביד ששומר על הכנסותיו המדינה שאינה מכסה את עלויות הפציעות וחברות הביטוח שאינן נושאות בנטל הפיצויים ועוד. אף על פי שזה אינטרס משותף של כל הצדדים השכיחות של הפגיעות הנגרמות מעבודה עולה.

העובדים בבית, במפעלים, במשרדים, באתרי הבנייה ועוד חשופים לפגיעות בחלקן קשות. כמובן שבמקצועות מסוימים הסיכון לפציעות גדול יותר. עם זאת לא צריך לטפס על סולם כדי להסתכן בפציעה. הרבה פעמים כל מה שצריך לשם כך הוא לשבת שפוף מול מסך מחשב. כדי למנוע מהפציעות להיעשות כרוניות חשוב לאבחן ולטפל בהן מוקדם ככל האפשר. במאמר הבא "מניעת פציעות בעבודה" נעניק לכם מספר טיפים שעוסקים בנושא.

מניעת פציעות בעבודה – רקע

בעודכם יושבים מול מסך המחשב אתם בוודאי לא מודעים לסיכון העצום שלכם להיפצע. נכון לא מדובר בפציעות קטלניות כמו אלה שעלולות להתרחש בגלל נפילה מסולם. אבל גם לפציעות שכיחות בגלל עבודה משרדית כגון דלקות גידים ופריצות דיסקים ישנה משמעות. על פי הארגון האמריקאי למניעת מחלות (CDC) עובדי משרד נמצאים בסיכון גבוה פי 2 – 2.5 להיפצע בהשוואה לעובדים בתחומים אחרים. 15 מיליארדי דולרים משולמים מידי שנה כפיצוי רק בגין פציעות הנגרמות למערכת שריר ושלד. תכנון ארגונומי לקוי הוא הגורם העיקרי לפציעות השונות במשרד.

אין לשכוח את מגוון הפציעות המתרחשות בתעשייה, באתרי הבנייה, במחסנים, בכבישים ועוד. על פי דוח שפורסם בארצות הברית, בשנת 2020 התרחשו במקומות העבודה השונים:

  • כ- 3 מיליון פציעות ומחלות. כ- 3 מכול 100 עובדים נפצעים
  • מעל שליש מהפציעות הובילו להחסרת ימי עבודה
  • מעל רבע מיליון מתיחות וקרעים של רקמות רכות ונקעים של מפרקים
  • 128,220 מקרים של פציעות גב
  • 211,640 של נפילות והחלקות
  • 4,764 של פציעות קטלניות

בדומה לפגיעות גופניות ונפשיות אחרות הדרך הטובה ביותר להתמודד איתן היא באמצעות מניעה. לשם כך יש לנקוט בצעדים המפורטים בהמשך המאמר.

באיזה אופן נפצעים העובדים במקומות העבודה?

חלק מהמשרות מעלות את הסיכון של העובדים להיפצע יותר מאחרות אך אין עבודה שהיא נטולת סיכון להיפצע. עבודת בנייה חושפת את העובדים בה לפציעות קשות ולעתים מסכנות חיים. משרות אחרות מעלות את הסבירות להתפתחות דלקות גידים או לחץ על סיבי עצב פריפרי. פציעות במערכת שריר ושלד במקומות העבודה נגרמות ממספר סיבות ובכלל זה:

פציעות בעבודה הנובעות ממאמץ יתר

בקבוצת גיל 25 – 44 מאמץ יתר מהווה את גורם הסיכון העיקרי לפציעות במקומות העבודה. ככול שאנו מתעייפים יותר כך גם עולה הסיכון להיפצע ממאמץ יתר. אחת הסיבות לכך היא הקושי שנוצר במצב הזה להקפיד על טכניקות הרמה נכונות. פציעות הנגרמות בשל מאמץ יתר כוללות:

פציעות הנובעות מנפילות והחלקות

הגורם השני בשכיחותו לפציעות במקומות עבודה בקבוצת הגיל 25 – 44 והראשון בקבוצת הגיל 50 – 54 הם נפילות, מעידות והחלקות. הסיבות לכך כוללות רצפה רטובה, תאורה לקויה, שטיח שאינו מונח היטב, חוטי חשמל ועוד. פציעות שכיחות הנגרמות בגלל נפילות ומעידות כוללות:

  • שברים, קרעים ופריקות של מפרקים בגפה התחתונה
  • מתיחה או קרע שרירים בגב התחתון ובצוואר
  • בלט או פריצת דיסק בגב התחתון או בצוואר
  • שברים, קרעים ופריקות של מפרקים בגפה העליונה
  • נזקים לגולגולת
  • מוות לרוב מנפילות מגובה (נפילה מסולם, ענף הבנייה, מדרגות ועוד)

חפצים נופלים

נפילת חפצים מהווה גורם נוסף לפציעות במקומות עבודה. תופעה זאת מתרחשת בעיקר בענף הבנייה והתעשייה. חפצים כבדים הנופלים מגובה עלולים לגרום לפציעות קשות ולעתים גם למוות.

התנגשות עם עצמים קשיחים

חלק מהפציעות מתרחשות בגלל התנגשות עם עצמים קשיחים כגון ארונות, דלקות, שולחנות, כיסאות ועוד. ההתנגשויות הללו עלולות לגרום לפציעות גפיים וראש. בחלק מהמקרים הפציעות עלולות להיות חמורות.

תאונות דרכים

גורם שכיח לפציעות עובדים הן תאונות הדרכים. תופעה זאת שכיחה בעיקר בענף התובלה וההסעה. תאונות דרכים עלולות לפגוע בכל חלקי הגוף ולעתים אף עלולות לגרום למוות. פציעות שכיחות בעקבות תאונות דרכים כוללות בין היתר:

  • צליפת שוט הגורמת לפגיעה ברקמות הרכות בצוואר ובגב
  • פציעות בעמוד השדרה וחוט השדרה
  • פגיעות ראש
  • פגיעות באיברים פנימיים
  • פציעות גפיים ועוד

לכידת איברים

פציעות הנגרמות מלכידת איברים במכונה כזאת או אחרת שכיחות בעיקר בתעשייה. בגדים, שערות, אצבעות, תכשיטים, נעליים ועוד נלכדים במכונות הללו וגורמים לנזקים גופניים בחלקם קשים ולעתים אף למוות.

פציעות הנובעות ממאמץ חוזרני

פעילות חוזרנית עם חלקי הגוף השונים גורמת על ציר הזמן לבלאי ופציעות. דוגמאות לפעילות חוזרנית כוללות שימוש בעכבר מחשב, הקלדות, שחק טניס ועוד. פגיעות שכיחות שנגרמות מפעילות חוזרנית כוללות:

  • שחיקת סחוסים
  • בלטים או פריצות דיסקים בעמוד השדרה
  • דלקות גידים (מרפק טניס, מרפק גולף, תסמונת הצביטה בכתף ועוד)
  • לחץ על עצבים (תסמונת התעלה הקרפלית, תסמונת התעלה הקוביטלית ועוד)
  • עומס על מערכת הראייה
  • כאבי ראש

יציבה לקויה ומנח סטטי

ישיבה במנח לקוי יוצרת עומסי יתר על חלקי הגב השונים. כך למשל הרכנת הראש לעבר מסך נמוך יוצרת עומסים מצטברים על הצוואר. גם שהייה ממושכת במנח יחיד יוצרת עומסי יתר. עומסים אלו גורמים על ציר השנים לפציעות מצטברות ובכלל זה:

מניעת פציעות בעבודה

אף אחד לא מחוסן מפציעות ומחלות בעבודה אך מודעות והקפדה על כללים מסוימים עשויים לצמצם את הסיכון הזה. מודעות והתנהלות קפדנית עשויה לצמצם את הכאב ועוגמת הנפש של העובדים הנפגעים. במצב כזה גם המעורבים האחרים ובכלל זה המעביד, חברות הביטוח והמדינה צאו מורווחים. להלן הכללים למניעת פציעות ומחלות במקומות העבודה:

הקפידו על מצב גופני טוב

שמרו על משקל. משקל עודף והשמנה מעלים את הסבירות לבלאי ופציעות. שמרו על כושר גופני באמצעות אימונים אירוביים (הליכות ריצות, משחקי כדור, רכיבה על אופניים ועוד אימוני כוח ועוד. כושר גופני טוב מחזק את שרירי הליבה ועל כן גם מייצב את המפרקים ואת עמוד השדרה. ייצוב זה מצמצם את הסיכון לפציעתם של אזורים אלו. כושר גופני טוב מפחית את ניוון הרקמות ולכן מפחית את הסיכון לפציעתם.

היו מודעים לסביבת העבודה

מודעות לסביבת העבודה עשויה למנוע נפילות, מעידות והחלקות. גורמי סיכון לפציעות מהסוג הזה כוללים רצפה רטובה, ניסיון להגיע לדבר כלשהו בעודכם יושבים על כיסא לא יציב, תאורה לקויה, שטיח שאינו מתוח, חוטי חשמל במרחב, מגרה פתוחה או כל מכשול אחר. מודעות לסביבת העבודה עשויה למנוע גם פציעות הנגרמות בשל נפילת חפצים או לכידת איברים.

שפרו את עמדת העבודה

הקפידו לעבוד בעמדת עבודה מותאמת וארגונומית:

  • כוונו את המושב ואת המשענת מאחור למיקום האופטימאלי. וודאו שאתם שומרים על הקשת המותנית.
  • כפות הרגליים צריכים להיות מונחות על הרצפה.
  • כוונו את גובה המסך (גובה עיניים) והמרחק של המסך מכם.
  • מקלדת ועכבר מונחים ישירות מול המסך קרובים מספיק

הקפידו עם אופן עבודה ארגונומי

עבודה בעמדת עבודה ארגונומית אינה ערובה לאופן עבודה נכון. אתם יכולים לשבת באופן לקוי ולבצע את המטלות שלכם באופן שגוי גם כאשר עמדת העבודה שלכם תקינה.

הקפידו להיות פעילים בעבודה

במידת האפשר הרבו בתנועה גם בעבודה. תנועתיות מפעילה ומחזקת שרירים ומסוככת מפרקים. קומו אחת לחצי שעה וצאו להליכה קצרה. נצלו כול הזדמנות לקום מהכיסא. נהלו שיחות טלפון בהליכה, גשו לעמדת הקפה או אל המקרר ועוד.

שבו זקוף אל תמרחו על הכיסא
פציעות בעבודה
פציעות בעבודה

הקפידו לשבת זקופים עם תמיכה בגב התחתון. הזיזו את הכיסא קרוב ככול האפשר לשולחן כדי להימנע מרכינה. שמרו על ראש בהמשך לעמוד השדרה. להימנע מראש מושט לפנים (ראש צב). אל תשבו בשיכול ברכיים.

הקלידו נכון

הקלידו באופן רך כאשר שורשי כפות הידיים נמצאים במנח ניטרלי ואינם נשענים על השולחן או על המקלדת. שימוש בתומך אמה עשוי להועיל בשמירה על שורשי כפות הידיים במצב ניטרלי. השתמשו בכרית ייעודית להקלדה ולעכבר ובכך תקלו על שורש כף היד. מרפקים כפופים ב-90 מעלות.

שימוש בטלפון

כאשר אתם משתמשים בטלפון היעזרו ברמקול או באוזניות. אלה יאפשרו לשוחח בלי לעוות את הצוואר והשכמה.

מנוחה לעיניים

מידי פעם עצמו עיניים כדי לאפשר הם מנוחה. מצמצו בעיניים לעתים קרובות כדי למנוע יובש. כול 20 דקות מול המסך הרימו את המבט והתמקדו בעצם מרוחק בקצה החדר למשך 20 שניות. הימנעו מלמקם את המסך מול חלון או רקע זוהר.

הקפדה על טכניקות הרמה נכונות

ראית על תרימו חפצים כבדים בלי להיעזר בעובדים נוספים או באמצעי עזר מכני. במידת הצורך הקפידו על טכניקות הרמה נכונה ובכלל זה:

  • עמידה עם רגליים בפיסוק נוח סמוכים ככול האפשר לחפץ שאתם רוצים להרים
  • כריעה עם הברכיים תוך כדי כיווץ של שרירי הבטן
  • הרמת החפץ עם שרירי הרגליים
  • אם הנחת החפץ מחייבת זאת שנו את מיקומכם באמצעות כפות הרגליים ולא באמצעות רוטציה של עמוד השדרה
שנו באופן תדיר את המטלות

גיוון במטלות יאפשר לכם להימנע מעומסים חוזרניים על המפרקים והגידים. ביצוע תנועות חוזרניות ולאורך זמן גורמות בין היתר להתפתחות פציעות בעבודה.

עשו שימוש בכלים ארגונומיים

עשו שימוש באביזרים וכלים שמתוכננים לשימוש ומותאמים עבורכם. עכבר ארגונומי, כך למשל, מקלדת ארגונומית ועוד יצמצמו את העומסים המוטלים על הגפיים העליונות. דוגמה נוספת היא המברג שאתם משתמשים בו צריך להיות מותאם ועטוף בספוג לחיץ. כלים ארגונומיים מצמצמים את הסיכון לגרימת פציעות בעבודה.

לסיכום

אימונים, עמדת עבודה תקינה, ציוד בטיחות ועוד יכולים לצמצם את הסיכון לפציעות בעבודה. אך אין די בכך. חשוב שכל עובד ייקח אחריות על עצמו. יישארו ערניים, ממוקדים ומודעים לכול כשל שלכם או של עובד אחר. תקשורת בין העובדים ובין העובדים למנהלים חשובה לצמצום הסיכונים הבריאותיים. דווחו על כשלים בטיחותיים. מניעת פציעות בעבודה בכל הענפים במשק בכול קבוצות הגיל והמגדר צריכה להיות המטרה. לפעמים צריך עובד מודע אחד כדי לעשות הבדל.

References:

Safety Management – Hazard Prevention and Control | Occupational Safety and Health Administration. (n.d.). Retrieved November 12, 2023, from https://www.osha.gov/safety-management/hazard-prevention

Page, L. (2018). 10 Tips to Prevent Workplace Injuries. Concentra. https://www.concentra.com/resource-center/articles/10-tips-to-prevent-workplace-injuries/

Indeed Editorial Team. (2021). 11 Tips for Accident Prevention in the Workplace. Indeed Career Guide. https://www.indeed.com/career-advice/career-development/accident-prevention-in-the-workplace

10 ways to help prevent accidents and injuries. (n.d.). Nationwide Mutual Insurance Company. Retrieved November 12, 2023, from https://www.mylosscontrolservices.com/learning-center/articles/10-ways-to-help-prevent-accidents-and-injuries

Smitha Bhandari MD. (2019). How to Prevent Injuries at Work: Tips for Employers & Employees. WebMD. https://www.webmd.com/fitness-exercise/prevent-injuries-work

HSENI. (n.d.). Preventing accidents in the workplace – HSENI. Retrieved November 12, 2023, from https://www.hseni.gov.uk/articles/preventing-accidents-workplace

Health & Safety Authority. (n.d.). Accident Prevention – Health and Safety Authority. Retrieved November 12, 2023, from https://www.hsa.ie/eng/topics/managing_safety_and_health/accident_prevention/

WorkSafe Victoria. (n.d.). Preventing injuries – WorkSafe Victoria. Retrieved November 12, 2023, from https://www.worksafe.vic.gov.au/preventing-injuries

Safe Work Australia. (n.d.). Preventing work-related injury – Safe Work Australia. Retrieved November 12, 2023, from https://www.safeworkaustralia.gov.au/preventing-work-related-injury

Canadian Centre for Occupational Health & Safety (CCOHS). (n.d.). OSH Answers Fact Sheets: How can we prevent accidents? Retrieved November 12, 2023, from https://www.ccohs.ca/oshanswers/hsprograms/prevent_acc.html

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

אוסטאופורוזיס בקרב גברים

אוסטאופורוזיס בקרב גברים

אוסטאופורוזיס בקרב גברים היא תופעה שאינה ידועה מספיק. מחלת דלדול העצם נתפסת בטעות כבעיה נשית בלבד. גם גברים ובעיקר גברים מבוגרים מצויים בסיכון לסבול ממחלה זו וכתוצאה מכך לסבול מכאבי גב, כאבי ירך ואפילו מוות. 

הנקה מצילה חיים

הנקה חשובה לבריאות התינוק

הנקה מצילה חיים! אימהות רבות מקצרות או מוותרות הנקת תינוקן. בין היתר גורמים לכך חוסר בתמיכה מתאימה וקידום מכירות אגרסיבי של החברות המוכרות תחליפי מזון לתינוק. התפיסה שיש תחליף להנקה היא שגויה ובעלת משמעות ארוכת טווח. 

הליכה מהירה מפחיתה את הסיכוי למות

הליכה מהירה מפחיתה את הסיכוי למות

ללכת וכמה שיותר מהר! אגודת הלב האמריקאי ממליצה על לפחות שעתיים של פעילות גופנית בשבוע. עם זאת מחקרים מראים שיותר זמן המושקע בפעילות גופנית מעניק יתרונות נוספים כולל בין היתר מניעת מחלות קטלניות כגון סוכרת מחלות לב וכלי דם.  

מזג האוויר וכאבי מפרקים

מזג האוויר וכאבי מפרקים

מזג אוויר וכאבי מפרקים? האם יש קשר? ישנן עדויות שעוד בתקופת האימפריה הרומית טענו רבים שמזג האוויר הוא האחראי לכאבי המפרקים שלהם. גם היום ישנם אנשים שמאמינים ששינויים בלחות, טמפרטורה, לחץ אוויר ועוד הם האחראים לכאבי הגב והמפרקים.