מותר לעשות ספורט עם קרע במיניסקוס?

מותר לעשות ספורט עם קרע מיניסקוס

מותר לעשות ספורט עם קרע במיניסקוס? התשובה הקצרה היא כן, אבל. קרע במיניסקוס הוא פגיעה נפוצה בברך המשפיעה על הסחוס שבין עצם הירך לשוקה. זמן ההחלמה מקרע במיניסקוס תלוי במספר גורמים, כגון סוג, מיקום וחומרת הקרע, גיל ורמת הפעילות של המטופל ואפשרות הטיפול שנבחרה.

באופן כללי, טיפול שמרני ובכלל זה טיפול כירופרקטי מומלץ לקרעים קטנים, יציבים או ניווניים. תיקון או הסרה כירורגיים עשויים להיות נחוצים עבור קרעים גדולים, מורכבים או סימפטומטיים.

פעילות גופנית עם קרע במיניסקוס מומלצת רק אם היא מותאמת למצב הברך, מבוקרת ונטולת כאבים. מומחה בתחום יכול לעזור לקבוע את תוכנית האימונים הטובה ביותר עבור כל אדם. במאמר "מותר לעשות ספורט עם קרע במיניסקוס?" נדון בנושא בהרחבה.

מותר לעשות ספורט עם קרע במיניסקוס? – רקע

קרע במיניסקוס הוא פגיעה נפוצה בברך המשפיעה על כרית הסחוס שבין עצם הירך לשוקה. המיניסקוס יכול להיקרע בגלל טראומה, שימוש יתר, או תהליכי ניוון. השכיחות של קרע במיניסקוס מוערכת:

  • באוכלוסייה הכללית בין 0.61 – 0.70 לכל 1000 שנות אדם. עם שיעורים גבוהים יותר אצל גברים מאשר נשים
  •  אצל אנשים פעילים גופנית נעה בין 0.68 – 20 לכל 10,000 חשיפות אתלטיות

קיימים מספר רב של גורמי הסיכון לקרע במיניסקוס. בין גורמי הסיכון נציין גיל, מדד מסת גוף, רמת פעילות, עיסוק, ליקויים מבניים, רפיון רצועתי, דלקת מפרקים ניוונית, פגיעה ברצועה הצולבת הקדמית ושבר במשטח הטיביאלי.

הסוג והמיקום של קרע במיניסקוס משתנים בהתאם לגיל המטופל ולמצב התפקודי שלו. קרעים רדיאליים ואנכיים שכיחים יותר בפציעות טראומטיות חריפות. לעומת זאת, קרעים אופקיים ומורכבים שכיחים יותר במחלות מפרקים ניווניות.

ניהול שמרני ובכלל זה כירופרקטי מועדף ברוב המקרים של קרע מיניסקוס. במקרים מועטים בלבד נדרש ניתוח תיקון או הסרה של המניסקוס. פעילות גופנית עם קרע מיניסקוס מומלצת כל עוד היא מתבצעת תחת השגחה ובהתאם לחומרת ומיקום הקרע.

תסמינים של קרע מיניסקוס

לא תמיד קרע במיניסקוס גורם לתסמינים משמעותיים. אנשים מסוימים עשויים להמשיך ללכת ולעסוק בספורט עם מניסקוס קרוע מבלי להיות מודע לכך. עם זאת, לאורך זמן, הקרע עלול לגרום למגוון סימנים ותסמינים. הסימפטומים של קרע במיניסקוס עשויים להשתנות בהתאם לסוג ומיקום הקרע. אם הקרע במיניסקוס התרחש בגלל טראומה הסימנים והתסמינים עלולים להיות חמורים במיוחד.

ישנם שלושה סוגים עיקריים של קרעים במיניסקוס: רדיאלי, אופקי ואנכי:

  • קרע רדיאלי מתרחש לאורך הקצה הפנימי של המניסקוס ונוטה לגרום לכאב ונפיחות
  • ואילו קרע אופקי מתרחש לאורך אמצע המניסקוס ונוטה לגרום לנעילת הברך
  • קרע אנכי מתרחש לאורך המניסקוס ונוטה לגרום לחוסר יציבות ותחושת קריסה של הברך

להלן התסמינים של קרע מיניסקוס:

  • כאבים בברך
  • נוקשות, מגבלות תנועה ומגבלות תפקוד ברמות חומרת שונות
  • נפיחות ברמות חומרה שונות
  • הכאב מחמיר עם תנועות ועומס על הברך
  • תחושה של ברך נעולה
  • קושי ביישור הברך לחלוטין
  • תחושה של חוסר יציבות בברך
  • שטפי דם לרוב מתנקזים באזור הקרסול

איך אדע אם המניסקוס שלי קרוע?

אבחנה של קרע מיניסקוס מתבססת על מידע שנלמד מההיסטוריה הרפואית, מהבדיקה הגופנית ומאמצעי הדמיה. במהלך ההיסטוריה הרפואית נשאל את החולה:

  • מה הם התסמינים
  • מתי וכיצד החלו ועוד

במהלך הבדיקה הגופנית:

  • נתבונן, נמשש ונניע את הברך לכיוונים שונים. בשלב הזה גם נבצע בדיקות מיוחדות לבחינת יציבות הברך.

במידת הצורך נפנה את החולה לבדיקות הדמיה כגון:

  • צילומי רנטגן אינם מראים את המניסקוס, אך MRI יכול להראות רקמות קשות ורכות בברך ולזהות קרעים במיניסקוס.

בדיקות אלה יכולות לעזור לאשר את נוכחות והיקף הקרע ולשלול סיבות אפשריות אחרות לכאבי ברכיים.

מהן אפשרויות הטיפול בקרע במיניסקוס?

אפשרויות הטיפול בקרע במיניסקוס תלויות במספר גורמים, כגון סוג, גודל ומיקום הקרע, הסימפטומים והתפקוד של הברך, גיל ומצב בריאותי של האדם. חלק מאפשרויות הטיפול הנפוצות הן:

טיפול שמרני כירופרקטי

ברוב המקרים, די בטיפול שמרני בקרע מיניסקוס קל עד בינוני כדי לשפר את מצב הברך. תוך 4 עד 8 שבועות כירופרקט המתמחה בפציעות ספורט בברכיים יפחית כאב ונפיחות, ישפר את כוח השרירים ואת טווח התנועה בברך. טיפול כירופרקטי בקרע מיניסקוס עשוי לכלול מנוחה, סד, קביים, שימוש בטכניקות טיפול ידניות, באמצעי עזר לריפוי דלקות, תרגילי שיקום. הכירופרקט ייצור תוכנית אימונים אישית המתאימה למצב הברך ולמטרות החולה.

טיפול רפואי

הטיפול הרפואי בקרע מיניסקוס מתבסס על תרופות ובכלל זה:

  • תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות (NSAIDs), כגון איבופרופן או נפרוקסן. אלה יכולות לעזור להקל על כאבים ודלקת בברך.  עם זאת, הם עשויים לגרום תופעות לוואי כגון גירוי בקיבה או דימום.
  • זריקות סטרואידים יכולות לסייע בהפחתת כאבים ודלקות בברך לתקופה קצרה של זמן. עם זאת, הם עשויים גם לגרום תופעות לוואי כגון היחלשות של הסחוס או זיהום.

טיפול כירורגי

ניתוח עשוי להיות נחוץ עבור קרעים חמורים או כרוניים הגורמים כאב משמעותי או נכות או שאינם מגיבים לטיפול שמרני. הניתוח יכול לכלול תיקון או הסרה חלקית או מלאה של הסחוס הפגוע. סוג הניתוח תלוי במיקום ובהיקף הקרע. הניתוח יכול להיעשות דרך ארתרוסקופ (צינור דק עם מצלמה וכלי ניתוח) או דרך חתך פתוח. זמן ההחלמה לאחר הניתוח משתנה בהתאם לסוג הניתוח ולמצבו של האדם. זמן ההחלמה לאחר הניתוח יכול לנוע בין 6 שבועות ל 6 חודשים. השתמשו בקביים, או סד כדי להגן על הברך במהלך ההתאוששות. החולים עשויים גם להזדקק לתוכנית שיקום ספציפית כדי להחזיר כוח וניידות בברך.

מה הפרוגנוזה של קרע מיניסקוס?

הפרוגנוזה של קרע במיניסקוס תלויה בחומרת הנזק, במיקום הקרע ובאפשרויות הטיפול. המיקום של הקרע משפיע גם על כמה טוב זה יכול להחלים. לחלק החיצוני של המניסקוס יש אספקת דם טובה והוא יכול לרפא טוב יותר מאשר החלק הפנימי, שיש לו אספקת דם לקויה. לכן, קרעים בחלק החיצוני נוטים יותר להחלים עם טיפול שמרני מאשר קרעים בחלק הפנימי.

רוב הקרעים במיניסקוס יכולים להחלים באמצעות טיפול שמרני. קרעים אחרים במיניסקוס עשויים לדרוש ניתוח כדי לתקן או להסיר את הסחוס הפגוע. רוב האנשים הסובלים מקרע במיניסקוס יכולים להחלים באופן מלא ולחזור לפעילות הרגילה שלהם לאחר מספר חודשים של טיפול.

האם מותר לעשות ספורט עם קרע מיניסקוס?

לעשות ספורט עם קרע מיניסקוס
לעשות ספורט עם קרע מיניסקוס

פעילות גופנית עם קרע מיניסקוס מומלצת בכפוף לכך שהיא מתבצעת בהתאם לחומרת ומיקום הקרע. הפעילות הגופנית במצב הזה צריכה להיעשות בזהירות ובהשגחת מומחה. התחילו במפגשים קצרים וקלים והגדילו בהדרגה את משך הזמן והאינטנסיביות בהתאם לסבילות. הקשיבו לגופכם והפסיקו אם אתם מרגישים כאב או אי נוחות. להלן העקרונות בנושא:

  • הימנעו מפעילויות היוצרות עומס על הברך או הגבילו אותן. אלה כוללים פעילויות בעלות השפעה גבוהה המפעילות לחץ על מפרק הברך, כגון ריצה, קפיצה, פיתול, סיבוב או שינוי כיוון במהירות. פעילויות אלה יכולות להחמיר את הקרע או לגרום לקרעים חדשים. הם יכולים גם להגדיל את הסיכון לפתח דלקת פרקים ניוונית בברך.
  • תרגילים עדינים המחזקים את שריר הארבע ראשי, שרירי המיתר (hamstrings), שרירי השוקיים והירכיים יכולים לסייע בהתאוששות ולמנוע פגיעה נוספת.
  • בחר פעילויות בעלות השפעה נמוכה כגון הליכה, רכיבה על אופניים, שחייה או אימון אליפטי, מכיוון שהן יכולות לעזור לשמור על כוח וניידות מבלי להפעיל לחץ רב מדי על הברך.
  • כירופרקט יכול לעצב תוכנית שיקום אישית המבוססת על מצבך ומטרותיך. תוכנית שיקום הכוללת תרגילים לשיפור טווח התנועה, גמישות, יציבות ושיווי משקל של הברך.

References:

Bollen S.R., Scott B.W., Beaconsfield T., et al. (2000). The natural history of meniscal tears in anterior cruciate ligament insufficiency. The American Journal of Sports Medicine 28(5): 632-636.

Katz J.N., Brophy R.H., Chaisson C.E., et al. (2013). Surgery versus physical therapy for a meniscal tear and osteoarthritis. The New England Journal of Medicine 368(18): 1675-1684.

Kise N.J., Risberg M.A., Stensrud S., et al. (2016). Exercise therapy versus arthroscopic partial meniscectomy for degenerative meniscal tear in middle-aged patients: a randomized controlled trial with two-year follow-up. BMJ 354: i3740.

Krych A.J., Sousa P.L., King A.H., et al. (2018). Meniscal repair versus partial meniscectomy: a systematic review comparing reoperation rates and clinical outcomes. Arthroscopy: The Journal of Arthroscopic & Related Surgery 34(9): 2799-2808.

Lee D.H., Kim S.B., Kim T.H., et al. (2010). Results of arthroscopic all-inside repair for lateral meniscus root tear in patients undergoing concomitant anterior cruciate ligament reconstruction. Arthroscopy: The Journal of Arthroscopic & Related Surgery 26(1): 67-75.

Roos E.M., Ostenberg A., Roos H., et al. (2005). Long-term outcome of meniscectomy: symptoms, function, and performance tests in patients with or without radiographic osteoarthritis compared to matched controls. Osteoarthritis and Cartilage 13(4): 337-344.

Sihvonen R., Paavola M., Malmivaara A., et al. (2013). Arthroscopic partial meniscectomy versus sham surgery for a degenerative meniscal tear. The New England Journal of Medicine 369(26): 2515-2524.

Torn Knee Meniscus Exercises – Mobility, Strengthening & Sports Specific. https://www.sportsinjuryclinic.net/sport-injuries/knee-pain/acute-knee-injuries/torn-meniscus-exercises

Meniscus Tears: 8 Exercises to Try – Healthline. https://www.healthline.com/health/sports-injuries/8-exercises-for-a-meniscus-tear

9 meniscus tear exercises to improve strength and reduce pain. https://www.medicalnewstoday.com/articles/meniscus-tear-exercises

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

טיפול כירופרקטי מה הוא כולל

טיפול כירופרקטי מה הוא כולל

טיפול כירופרקטי הגיח לעולם בגרסה המודרנית שלו לפני מעט יותר מ- 100 שנים על ידי דניאל דוד פלמר. מאז התפתח תחום זה והפך להיות המקצוע הבריאותי הגדול ביותר בארצות הברית, באירופה אוסטרליה וניו זילנד לאחר הרפואה המדיצינית ורפואת השיניים.

מזון איכותי לחיים ארוכים יותר

מזון איכותי לחיים ארוכים יותר

מזון בריא לחיים ארוכים! כאשר אתם יושבים לסעוד אל תשכחו שאוכל טוב ובכמות הראויה עשוי להאריך חיים. אכילת פירות, ירקות, מוצרי חלב דלי שומן, מזון מלא, בשר רזה ושמן מהצומח מפחיתה את הסיכון למוות מוקדם באופן משמעותי ומאריכה חיים.

ספורט עוזר למנוע שברים

ספורט למניעת שברים בקרב מבוגרים

ספורט למניעת שברים היא אסטרטגיה נכונה. נפילות בגיל המבוגר הם גורם משמעותי לפציעות ולשברים קטלניים בחלקם. ספורט ו/או ויטמין D אינם מפחיתים את הסיכון של נשים מבוגרות ליפול מאידך, ספורט מפחית ב50% את הסיכון לנזקים משמעותיים בגלל נפילה.

אימון כוח לשיפור הלב וכלי הדם

אימון כוח לשיפור הלב וכלי הדם

אימון כוח טוב ללב ולכלי הדם! על פי מחקר שנערך באוניברסיטת איווה בארצות הברית אימוני כוח פעם בשבוע הנמשכים פחות משעה מפחיתים את הסיכון לאוטם שריר הלב או שבץ מוחי ב- 40 – 70%. לא נמצא יתרון לאימונים ממושכים יותר.