איך מרגיש כאב נוירופטי

איך מרגיש כאב נוירופטי

איך מרגיש כאב נוירופטי? כאב נוירופתי הוא סוג של כאב כרוני הנובע מנזק או תפקוד לקוי של מערכת העצבים. הפרעה זאת יכולה להשפיע על כל חלק של הגוף ולגרום לתסמינים כגון צריבה, עקצוץ, חוסר תחושה, דקירה, או רגישות יתר למגע או לטמפרטורה. יש לעיתים שהכאב הנוירופטי נמשך שנים לאחר שהפציעה או המחלה הראשונית החלימו. סיבות אפשריות לכאב נוירופתי כוללות פציעה, לכידה פריפרית, שבץ, מחלות כגון סוכרת, הרפס זוסטר, טרשת נפוצה ועוד.

אבחון כאב נוירופתי יכול להיות מאתגר, שכן הוא דורש היסטוריה זהירה ובדיקה גופנית קפדנית. לעיתים יהיה צורך בחקירות מתאימות כדי לשלול סיבות אחרות לכאב ולזהות את המנגנון הבסיסי. כמה כלים נפוצים לאבחון כוללים בדיקות חושיות, מחקרי הולכה עצבית ועוד. כאב נוירופתי הוא לעתים קרובות קשה לטיפול ולכן חשוב להתחיל בו בהקדם. במאמר הנוכחי "איך מרגיש כאב נוירופטי?" נדון בנושא בהרחבה.

איך מרגיש כאב נוירופטי? – רקע

הכאב הנוירופתי הוא כאב עצבי הנובע מפגיעה או מפעילות חריגה של המערכת העצבית. הפגיעה יכולה לערב סיב עצב בודד (מונונוירופתיה), מספר סיבי עצב בודדים (מונונוירופתיה מולטיפלקס) או מספר סיבי עצב קשורים (פולינוירופתיה). אז איך מרגיש כאב נורופטי? התיאורים של כאב זה יכולים לנוע בין כאב עמום לכאב חד ודוקר, מתחושת שריפה ועד לתחושה של קריעה. ישנם מטופלים שמתארים את הכאב הנוירופטי כתחושה של שהייה בתוך לבה רותחת.

כאב נורופטי משפיע על איכות החיים של מיליוני אנשים ברחבי העולם, ומהווה אתגר רפואי וחברתי. למרות החשיבות של הנושא, אין הסכמה על ההגדרה, האבחנה והאפידמיולוגיה של הכאב הנוירופתי. החוקרים מעריכים:

  • כי 7% – 8% מהמבוגרים סובלים כעת מכאב כרוני בעל מאפיינים נוירופתיים
  • במחקר אחר, שנעשה בבריטניה, השכיחות הכוללת של כאב נוירופתי הייתה 9.2%

הכאב הנוירופתי פוגע משמעותית בפריון בעבודה, בחיים החברתיים ובאיכות החיים הכללית. מכאן החשיבות באבחון ובמידת האפשר בטיפול המוקדמים. במאמר הנוכחי "איך מרגיש כאב נוירופטי?" נדון בנושא בהרחבה.

גורמים להתפתחות כאב נוירופטי

כאב נוירופתי הוא מצב כרוני הנובע מנזק או תפקוד לקוי של מערכת העצבים. נזק ותפקוד לקוי של עצבים יכולים להיגרם על ידי גורמים, כגון טראומה, זיהום, הפרעות מטבוליות, מחלות תורשתיות, חשיפה לרעלנים ועוד. גם פציעות ברקמות, שרירים, מפרקים המשפיעות על חוט השדרה או העצבים ההיקפיים יכולות להוביל להתפתחות כאב נוירופתי. חלק מהגורמים האפשריים לכאב נוירופתי הם:

פציעה עצבית

טראומה לעצבים מתאונות, ניתוחים או קטיעה עלולה לגרום לכאב נוירופתי. הכאב עשוי להיות מורגש במקום הפציעה או באזורים אחרים הקשורים לעצב הפגוע.

לכידה עצבית היקפית

הפרעה זאת מתרחשת כאשר עצב היקפי נצבט על ידי הרקמות הסובבות. לכידה זאת מובילה להתפתחות כאב נוירופתי, שינויים תחושתיים וחולשה מוטורית. לכידה עצבית היקפית יכולה להשפיע על עצבים שונים בגפיים העליונות והתחתונות, כגון:

הפרעות בריאותיות

מספר הפרעות בריאותיות עלולות לגרום לפגיעה עצבית ולהתפתחות כאב נוירופטי. בין יתר המחלות הללו נציין:

  • סוכרת – רמות סוכר גבוהות בדם עלולות לפגוע בעצבים, במיוחד בכפות הרגליים והרגליים. זה יכול לגרום עקצוץ, חוסר תחושה, צריבה או כאב חריף.
  • טרשת נפוצה – זהו מצב המשפיע על מערכת העצבים המרכזית וגורם לדלקת והיצטלקות של סיבי העצב. תסמינים אפשריים כוללים כאב, חולשה, ספסטיות או בעיות ראייה.
  • שלבקת חוגרת – זהו זיהום ויראלי הגורם לפריחה כואבת לאורך מסלול עצבי. הפריחה בדרך כלל מחלימה תוך מספר שבועות, אך חלק מהאנשים עלולים לפתח נוירלגיה פוסט-הרפטית, שהיא כאב עצבי מתמשך שיכול להימשך חודשים או שנים.
  • מחלות זיהומיות, כגון HIV, מחלת ליים או צרעת, יכולים להשפיע על העצבים ולגרום להתפתחות כאב נוירופתי. הכאב עשוי להיות קשור לתסמינים אחרים, כגון חום, עייפות או נגעים בעור.

המנגנונים של כאב נוירופטי

מנגנוני הכאב הנוירופטי מורכבים וכוללים תהליכים מרובים ברמות שונות של מערכת העצבים. חלק מהמנגנונים העיקריים הם:

רגישות היקפית

מתרחשת כאשר קצות העצבים (nociceptors) בעור או ברקמות אחרות מגיבים יותר:

  • לגירויים שבדרך כלל אינם גורמים לכאב (אלודיניה) או לגירויים הגורמים לכאב קל (שיכוך יתר)

זה יכול להיגרם על ידי דלקת, פציעה, או מחלה המשנה את הביטוי או התפקוד של תעלות יונים, קולטנים, או נוירוטרנסמיטורים על קצות העצבים.

רגישות מרכזית

מתרחשת כאשר חוט השדרה או המוח מגיבים יותר לאותות כאב מהפריפריה או ממקורות אחרים. זה יכול להיגרם על ידי:

  • פעילות מוגברת או העברה סינפטית של נוירונים הקשורים לכאב (נוירופלסטיות)
  • עיכוב מופחת או אפנון של אותות כאב על ידי נוירונים אחרים (disinhibition)
  • הפעלה של תאי גלייה (אסטרוציטים ומיקרוגליה) המשחררים מתווכי דלקת דלקתיים (neuroinflammation)

פעילות עצבית חריגה

תופעה זו מתרחשת כאשר עצבים פגומים או לא מתפקדים יוצרים דחפים חריגים הנתפסים ככאב. זה יכול להיגרם על ידי:

  • שינויים בפוטנציאל הממברנה או ביטוי תעלת היונים של סיבי העצב
  • דיבור צולב בין סיבי עצב סמוכים
  • או ירי ספונטני של גופי תאי עצב בגרעיני השורש הגבי או במקומות אחרים

ארגון מבני חדש

מתרחש כאשר הקשרים או המורפולוגיה של סיבי העצב או הנוירונים משתנים עקב פציעה, מחלה או פלסטיות. זה יכול לגרום להנבטה חריגה של קצות העצבים, היווצרות נוירומות, אובדן סיבי עצב, או שינויים במפות הסומטוטופיות של חוט השדרה או המוח.

אבחון

האבחנה של כאב נוירופתי מבוססת על ההיסטוריה הקלינית ובדיקה גופנית. לעיתים תידרשנה בדיקות אבחון שיכולות לזהות את הגורם הבסיסי או לאשר את נוכחותה של פגיעה עצבית.

היסטוריה קלינית

זאת צריכה לכלול פרטים על:

  • אופן ההתפרצות, המשך, המיקום, האיכות והעוצמה של הכאב, גורמים מחמירים או מקלים ועוד.

בדיקה הגופנית

זאת צריכה לאתר ליקויים חושיים כגון:

  • אלודיניה (כאב הנגרם על ידי גירויים שאינם כואבים בדרך כלל)
  • היפראלגזיה (תגובת כאב מוגברת לגירויים כואבים)
  • וסימנים אחרים של נזק עצבי או צביטה עצבית

בדיקות אבחון עשויות לכלול בדיקות דם, מחקרי הולכה עצבית, אלקטרומיוגרפיה, ביופסיה של העור, בדיקות חושיות כמותיות או מחקרי הדמיה.

טיפול‏

כאב נוירופטי
כאב נוירופטי

הטיפול בכאב נוירופתי הוא מאתגר ודורש לעתים קרובות גישה רחבה הכוללת התערבויות פרמקולוגיות ולא תרופתיות. עם זאת, מטופלים רבים אינם משיגים הקלה מספקת בכאב או חווים תופעות לוואי מהטיפולים הזמינים. לכן, יש צורך באסטרטגיות טיפוליות חדשניות המכוונות לפתופיזיולוגיה הספציפית של כאב נוירופתי ומספקות אפשרויות יעילות ובטוחות יותר לחולים. ההתערבויות הפרמקולוגיות כוללות בין היתר:

  • משככי כאב (כאב נוירופתי אינו מגיב היטב למשככי כאבים קונבנציונליים)
  • תרופות נוגדות דיכאון, נוגדות פרכוסים, אופיואידים, חומרים מקומיים וקנבינואידים
  • טיפולים תרופתיים בגורם לכאב הנוירופטי כגון, אם הגורם הוא ‏‏סוכרת‏‏, הצעד הראשון יהיה טיפול במחלה זו

יעילותן של תרופות אלה מוגבלת והן עלולות לגרום לתופעות לוואי. חלק מהטיפולים החדשים האפשריים בכאב נוירופטי כוללים:

  • ריפוי גנטי, טיפול בתאי גזע, אימונותרפיה, נוירומודולציה וננו-רפואה

טיפולים אלה נועדו לווסת את הביטוי או התפקוד של מולקולות מפתח או תאים המעורבים בכאב נוירופטי או להעביר תרופות או סוכנים ביולוגיים לאתר הפעולה עם חשיפה מערכתית מינימלית. התערבויות לא תרופתיות כוללות:

  • שינויים באורח חיים, טיפולים פסיכולוגיים, טיפול כירופרקטי, חסימות עצביות, גירוי חוט השדרה ועוד

בחירת הטיפול צריכה להיות אישית ומותאמת להעדפותיו, מטרותיו ותגובתו של המטופל.

References:

Jensen TS, Baron R, Haanpää M, et al. A new definition of neuropathic pain. Pain 2011;152:2204–5.

Finnerup NB, Attal N, Haroutounian S, et al. Pharmacotherapy for neuropathic pain in adults: a systematic review and meta-analysis. Lancet Neurol 2015;14:162–73.

Dworkin RH, O'Connor AB, Audette J, et al. Recommendations for the pharmacological management of neuropathic pain: an overview and literature update. Mayo Clin Proc 2010;85:S3–14.

Bennett MI, Attal N, Backonja MM, et al. Using screening tools to identify neuropathic pain. Pain 2007;127:199–203.

Bouhassira D, Attal N, Alchaar H, et al. Comparison of pain syndromes associated with nervous or somatic lesions and development of a new neuropathic pain diagnostic questionnaire (DN4). Pain 2005;114:29–36.

Woolf CJ. Central sensitization: implications for the diagnosis and treatment of pain. Pain 2011;152:S2–15.

Costigan M, Scholz J, Woolf CJ. Neuropathic pain: a maladaptive response of the nervous system to damage. Annu Rev Neurosci 2009;32:1–32.

Moisset X, Bouhassira D. Brain imaging of neuropathic pain. Neuroimage 2007;37:S80–8.

Baron R, Binder A, Wasner G. Neuropathic pain: diagnosis, pathophysiological mechanisms, and treatment. Lancet Neurol 2010;9:807–19.

Finnerup NB, Haroutounian S, Kamerman P, et al. Neuropathic pain: an updated grading system for research and clinical practice. Pain 2016;157:1599–606.

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

ארגונומיה מהי ואיך היא עוזרת לי

ארגונומיה מהי ואיך היא עוזרת לי

ארגונומיה, מהי? מדובר במדע הממוקד בשיפור סביבת עבודתו וחייו של האדם. אם בסוף יום העבודה מול מחשב אתם חשים כאבי צוואר או כאבי גב תחתון? הברכיים או הידיים מציקות לכם? העיניים מציקות? הראש כואב?. אם עניתם בחיוב יתכן והסיבה לכך קשורה לארגונומיה לקויה.

השמנה מקצרת לכם את החיים

השמנה מקצרת לכם את החיים

השמנה מקצרת לכם את החיים! השמנה גורמת נזקים בריאותיים כולל בין היתר למפרקים ומעלה את הסיכון להתפתחות מגוון מחלות, קטלניות בחלקן. מחקר חדש מצא שאפילו השמנה ממוצעת המאפיינת כיום כשליש מאמריקנים, גורמת למוות מוקדם ומפחיתה שנים מחיינו. 

כושר גופני וכיצד ניתן לשפר אותו

כושר גופני ואיך לשפרו

כושר גופני מהו וכיצד לשפרו? כושר גופני הנמדד על פי היכולת של האדם לעמוד בביצוע מטלות גופניות קשות מבלי להתעייף קשור קשר הדוק לבריאות טובה. כדי להתמודד עם מטלות גופניות קשות האדם זקוק לכושר גופני גבוה יותר. כושר גופני לקוי הוא אחד מגורמי הסיכון לפציעות ספורט.