קריעת רצועה בברך

קריעת רצועה בברך

קריעת רצועה בברך היא אחת הסיבות השכיחות לכאבי ברכיים. קרע ברצועה בברך הוא פציעה נפוצה שנובעת לרוב מטראומה, ספורט או תאונות. היא יכולה להשפיע על אחת או יותר מארבע הרצועות העיקריות המייצבות את מפרק הברך. הסימפטומים של קרע ברצועה עשויים לכלול כאב, נפיחות, שטפי דם, חוסר יציבות, תחושת קריעה, רעשים הבוקעים מהברך וטווח תנועה מופחת.

ברוב המקרים הקרעים ברצועות בברך הם חלקיים וניתנים לטיפול באופן שמרני. יש לאבחן את הקרע ברצועה בברך בהקדם האפשרי ובכך לקדם את הריפוי. הטיפול הכירופרקטי בקרע רצועה בברך כולל טכניקות טיפול ידניות, אמצעי עזר לריפוי דלקות כגון לייזר רך מקצועי ותרגילי שיקום. במאמר הנוכחי "קריעת רצועה בברך" נדון בנושא בהרחבה.

קריעת רצועה בברך – רקע

הברך היא מפרק מורכב הנתמך באמצעות ארבע רצועות עיקריות. אלה מחברות את עצם הירך (עצם הירך) לעצם השוקה (עצם השוק) והפיבולה (עצם השוק). רצועות אלו מספקות יציבות ומונעות תנועות יתר של הברך לכיוונים שונים. קרע ברצועה בברך הוא פציעה נפוצה המשפיעה על אנשים רבים. במיוחד נפגעים מפציעה זאת אלה המשתתפים בענפי ספורט הכוללים ביצוע סיבובים או סיבובים ונחיתות מקפיצות. קריעת רצועה בברך עלולה לגרום לכאב, נפיחות, חוסר יציבות ותפקוד מופחת של מפרק. קרעים ברצועות מגבירים את הסיכון לפתח דלקת מפרקים ניוונית וסיבוכים אחרים.

שכיחות הפציעות ברצועות הברך באוכלוסייה הכללית מוערכת:

  • בכ-0.4% בשנה, עם שיעורים גבוהים בקרב צעירים ופעילים

הרצועה הנפגעת בתדירות הגבוהה ביותר היא:

  • הרצועה הצולבת הקדמית (ACL), ואחריה הרצועה הצולבת המדיאלית (MCL) והרצועה הצולבת האחורית (PCL).

אבחון מהיר וניהול וטיפול מתאימים חיוניים לתוצאות אופטימליות. הכשרתו של הכירופרקט בפציעות ספורט מאפשרת לו לטפל ולשקם בהצלחה את הברך.

מנגנון הקרע של הרצועות בברכיים

המנגנון של קריעת רצועה בברך משתנה בהתאם לרצועה המעורבת. באופן כללי, קרע ברצועה מתרחש עקב:

  • שינוי פתאומי בכיוון, מכה ישירה בברך, פשיטת יתר או כפיפת יתר של המפרק, או נחיתה מקפיצה

מנגנון הפגיעה של כל אחת מהרצועות העיקריות הוא:

הרצועה הצולבת הקדמית (ACL)

רצועה זו ממוקמת במרכז הברך ושולטת על התנועה קדימה והסיבוב של השוקה. זוהי רצועת הברך הפגועה הנפוצה ביותר, במיוחד בענפי ספורט הכוללים שינויי כיוון פתאומיים, כגון כדורגל, כדורסל וסקי. קרע ב-ACL עלול לגרום לברך לפנות את מקומה או להתכופף במהלך הפעילות.

הרצועה הצולבת האחורית (PCL)

רצועה זו ממוקמת גם במרכז הברך, מאחורי ה-ACL, ושולטת על התנועה לאחור של השוקה. הוא נפגע פחות מה-ACL, אך יכול להתרחש בתאונות דרכים כאשר הברך פוגעת ישירות בלוח המחוונים, או בספורט כאשר הברך כפופה ומסובבת בכוח. קרע PCL יכול לגרום לברך להרגיש לא יציבה או רופפת.

הרצועה הצידית האמצעית (MCL)

רצועה זו נמצאת בצד הפנימי של הברך ומחברת בין עצם הירך לשוקה. הוא מספק יציבות לברך הפנימית ומונע ממנה לנוע יותר מדי פנימה. זה יכול להיפגע על ידי מכה ישירה בצד החיצוני של הברך, כגון בתיקול, או על ידי סיבוב או מתיחה יתר של הברך. קרע MCL עלול לגרום לכאב, נפיחות וחוסר יציבות בצד הפנימי של הברך.

רצועה צידית צידית (LCL)

רצועה זו נמצאת בצד החיצוני של הברך ומחברת בין עצם הירך לפיבולה. הוא מספק יציבות לברך החיצונית ומונע ממנה לנוע רחוק מדי החוצה. זה יכול להיפגע על ידי מכה ישירה בצד הפנימי של הברך, או על ידי סיבוב או מתיחה יתר של הברך. קרע LCL עלול לגרום לכאב, נפיחות וחוסר יציבות בצד החיצוני של הברך.

תסמינים

קרע ברצועה בברך הוא פציעה נפוצה שיכולה להשפיע על אחת או יותר מארבע הרצועות העיקריות המייצבות את המפרק. הסימנים והתסמינים של קריעת רצועה בברך עשויים להשתנות בהתאם לאיזו רצועה נפגעת וכמה חמורה הפציעה. חלק מהתסמינים הנפוצים כוללים:

  • כאב בברך, חד או עמום, שעלול להחמיר עם תנועה או נשיאת משקל
  • נפיחות סביב הברך, הנגרמת על ידי דימום או הצטברות נוזלים בתוך המפרק
  • נוקשות וטווח תנועה מופחת של הברך
  • רעשים הבוקעים מהברך
  • קול קריעה בזמן הפציעה
  • חוסר יציבות או תחושה שהברך קורסת או מתכופפת תחת לחץ
  • נעילה או תפיסה של מפרק הברך בעת ניסיון לכופף או ליישר אותו

קריעת רצועה בברך עלולה לגרום לנזק למבנים אחרים בברך ולהוביל להתפתחות תסמינים נוספים. בין הנזקים וההפרעות הבריאותיות המשניות שעלולות להתרחש נציין:

  • דלקת מפרקים ניוונית
  • קרע מניסקוס
  • חבלה בעצם מפרק הברך
  • פגם סחוסי
  • מתיחה או קרע של רצועה נוספת

כמובן שהתסמינים של הנזקים הנוספים הללו יתווספו לאלה של קריעת הרצועה הראשונית.

סיווג חומרת הקרע

ניתן לסווג את חומרתה של קריעת רצועה בברך לשלוש דרגות:

  • דרגה 1: הרצועה מתוחה קלות אך עדיין שלמה. מעט כאבים ונפיחות, ללא אובדן תפקוד משמעותי.
  • דרגה 2: הרצועה קרועה חלקית. כאב משמעותי, נפיחות וחוסר יציבות. קיים קושי מסוים לשאת משקל או להזיז את הברך.
  • דרגה 3: הרצועה קרועה לחלוטין, מה שגורם לכאבים עזים, נפיחות וחוסר יציבות. הברך עשויה להרגיש כאילו היא קורסת או ננעלת.

האבחון

קריעת רצועה בברך מאובחנת לרוב על ידי בדיקה גופנית והיסטוריה רפואית. במידת הצורך נבצע ובדיקות הדמיה כגון צילומי רנטגן, MRI או אולטרסאונד.

במהלך ההיסטוריה הרפואית:

  • נלמד מתי החלו הכאבים ובאיזה אופן, מה משפיע על הכאבים ועוד

בדיקה גופנית של הברך:

  • נתבונן בה, נמשש אותה ונניע אותה לכיוונים שונים. את הממצאים נשווה לברך שלא נפגעה.

אם עדיין נחשוד שמקור הכאב בברך אינו קרע רצועה נפנה את החולה לבדיקות הדמיה כגון צילומי רנטגן, MRI. יש לעתים שנפנה לבדיקות הדמיה גם לצורך אישור האבחנה של קריעת רצועה בברך והערכה של חומרת הקרע.

הטיפול בקרע רצועה בברך

הטיפול בקרע ברצועה תלוי בסוג, במיקום ובדרגה של הקרע. חלק מהקרעים עשוי להחלים באמצעים שמרניים בלבד. קרעים אחרים ברצועה עשויים לדרוש תיקון כירורגי או שחזור כדי להחזיר את היציבות והתפקוד של הברך. זמן ההחלמה והפרוגנוזה משתנים בהתאם לגורמים האישיים ולטיפול שנבחר. הטיפול בקרע ברצועה תלוי במספר גורמים, כגון:

  • סוג וחומרת הקרע
  • גיל ורמת הפעילות של המטופל
  • נוכחות של פציעות או תנאים אחרים המשפיעים על הברך
  • המטרות והציפיות של המטופל

אפשרויות הטיפול עשויות לכלול:

טיפול שמרני

  • מנוחה, קרח, דחיסה והגבהה (RICE) להפחתת כאב ודלקת-
  • בלימה או קיבוע כדי לשתק ולהגן על הברך
  • כירופרקטיקה להפחתת כאב ודלקת, השבת הכוח, טווח תנועה והתפקוד

טיפול רפואי

זמן ההחלמה מקרע ברצועה משתנה בהתאם לסוג הקרע ולדרגתו, כמו גם הטיפול שנבחר:

  • קרע בדרגה 1 או 2 יחלים עם טיפול שמרני תוך מספר שבועות עד חודשים
  • קרע בדרגה 3 עשוי לדרוש ניתוח ותקופת שיקום ארוכה יותר

האם אפשר להתאמן עם קרע רצועה בברך?

קרע רצועה בברך
קרע רצועה בברך

פעילות גופנית עם קרע ברצועה בברך יכולה להיות מאתגרת וכואבת, אך היא אינה בלתי אפשרית. יש להתאים את סוג הפעילות למצב הברך. במידת האפשר ישנם תרגילים שיכולים לעזור בחיזוק הברך ובמניעת פציעה נוספת, וישנם אמצעי זהירות לנקוט כדי למנוע החמרה של המצב. הנה כמה טיפים לפעילות גופנית עם קרע ברצועה בברך:

  • לפני תחילת האימונים, במיוחד אם עברתם ניתוח או פציעה חמורה התייעצו עם הכירופרקט לגבי סוג פעילות הגופנית והאינטנסיביות המתאימים לכם.
  • התחלו עם תרגילים בעלי השפעה נמוכה כגון הליכה, רכיבה על אופניים, שחייה או אימון אליפטי
  • הימנעו מפעילויות הכוללות פיתול, סיבוב על ציר או קפיצה, כגון ריצה, כדורגל, כדורסל או סקי
  • חזקו את שרירי הירך (שרירי הארבע ראשי והמיתר) לתמיכה וייצוב מפרק הברך
  • שמרו על טווחי התנועה ומנעו נוקשות ולחץ בברך באמצעות תרגילי מתיחה קבועים של השרירים ברגליים
  • כדי להכין את הברך לפעילות התחממו עם תרגילים בעצימות קלה לפני שעוברים לתרגילים קשים
  • התקדמו בהדרגה בתוכנית האימונים ככל שהברך מחלימה והכוח והסיבולת משתפרים
  • הפסיקו להתאמן אם אתם מרגישים כאב, נפיחות או חוסר יציבות בברך. נוחו עד שהתסמינים שוככים ופנו לכירופרקט אם הם נמשכים או מחמירים.

References:

Bollen S. Epidemiology of knee injuries: diagnosis and triage. Br J Sports Med. 2000;34(3):227-228.

Seth L. Sherman, et al. Anterior Cruciate Ligament Repair—Here to Stay or History Repeating Itself?,
Clinics in Sports Medicine, 2023, ISSN 0278-5919,

Bunt CW, Jonas CE, Chang JG. Knee pain in adults and adolescents: the initial evaluation. Am Fam Physician. 2018;98(9):576-585.

Kim SJ, Kim TE, Jo SB, Kwon OY. Concomitant meniscal and chondral injuries in anterior cruciate ligament-deficient knees: a systematic review and meta-analysis. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc. 2017;25(12):3961-3970.

Lohmander LS, Englund PM, Dahl LL, Roos EM. The long-term consequence of anterior cruciate ligament and meniscus injuries: osteoarthritis. Am J Sports Med. 2007;35(10):1756-1769.

van der List JP, DiFelice GS. Primary repair of the anterior cruciate ligament: a paradigm shift. Surgeon. 2017;15(3):161-168.

Patrick Massey, et al. Biomechanical comparison of anterior cruciate ligament repair with internal brace augmentation versus anterior cruciate ligament repair without augmentation, Clinical Biomechanics, Volume 77, 2020, 105065,
ISSN 0268-0033

Knee Ligament Injuries: Causes, Symptoms & Treatment | UW Medicine. https://www.uwmedicine.org/conditions-symptoms/bone-joint-muscle/knee-ligament-injuries

Torn Ligament: Symptoms, Causes, Diagnosis, Treatment – Verywell Health. https://www.verywellhealth.com/what-is-a-ligament-3120393

Ligament Injury Knee | Types – Symptoms, Diagnosis & Treatment. https://drvasuortho.com/ligament-injury-knee/

Torn Ligament in Knee: Types of Tears and Treatment Options. https://fitoru.com/torn-ligament-in-knee/

MCL tear: Symptoms, diagnosis, and treatment – Medical News Today. https://www.medicalnewstoday.com/articles/324738

[Medial collateral ligament injuries in athletes: current concepts] (https://link.springer.com/article/10.1007/s00167-020-06265-x)

[Lateral collateral ligament injuries: diagnosis, management, and outcomes] (https://link.springer.com/article/10.1007/s00167-020-06266-w)

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

נוירופתיה של עצב הגומד

נוירופתיה של עצב הגומד

נוירופתיה של עצב הגומד בעקבות לחץ המופעל עליו היא תופעה שכיחה. עצב הגומד (עצב האולנר) הוא עצב מרכזי בגפה העליונה שרץ לאורך הצד הפנימי של הגפה ותפקידו לעצבב מוטורית ותחושתית. לכידה שלו במרפק ו/או בשורש כף היד עלולה לגרום לנזק ולתסמינים.

התעמלות בונה עצם

התעמלות בונה עצם

התעמלות בונה עצם עשויה למנוע את דלדולה. לצפיפות העצם חשיבות רבה וצריכה מוגברת של סידן ומינרלים אחרים אינה מספיקה לבנייתה. למניעת מחלת דלדול העצמות צריך לשלב פעילות גופנית כדי להמריץ את תהליכי בניית העצם והגברת צפיפות העצם. 

איך לשחרר גב תפוס

איך לשחרר גב תחתון תפוס

איך לשחרר גב תפוס? נוקשות של הגב התחתון או של החלקים אחרים בגב נגרמת לרוב בגלל התכווצות שרירים, מתיחת שרירים או דלקת מפרקים ניוונית בחוליות המותן. אבחון מדויק של מקור הבעיה יאפשר להעניק טיפול יעיל ולשפר את תחושת הנוקשות בגב.