איך לשחרר מפשעה תפוסה

איך לשחרר מפשעה תפוסה

איך לשחרר מפשעה תפוסה? נוקשות במפשעה היא תלונה נפוצה בקרב אנשים רבים. במיוחד סובלים מהפרעה זאת מבוגרים, ספורטאים ואנשים פעילים גופנית. תחושה של מפשעה תפוסה נובעת לרוב מפציעה ודלקת במפשעה הנגרמים משימוש יתר. רקמות באזור המפשעה שעלולות להיפצע ולגרום לתחושת תפיסות כוללות שרירים, גידים, רצועות, סחוסים ועוד.

האבחנה של מקור הנוקשות במפשעה מתבססת על היסטוריה, בדיקה גופנית ובדיקות הדמיה של המטופל. יש לעתים שדי במספר תרגילים קטן כדי "לשחרר" את המפשעה. לעיתים אין די בכך וחשוב לטפל בהקדם בנזק שגורם לתחושת התפיסות במפשעה. עיכוב באבחון ובטיפול מתאים מעלים את הסבירות לנזקים ותסמינים כרוניים. במאמר "איך לשחרר מפשעה תפוסה" נדון בנושא בהרחבה.

איך לשחרר מפשעה תפוסה – רקע

אזור המפשעה הוא אזור אנטומי שחשוף לעתים למתח שרירים וכאבים. במיוחד סובלים מכך ספורטאים בענפי ספורט הכרוכים בביצוע תנועות חדות עם הגפיים התחתונות. תנועות אלה עשויות לכלול ריצה, קפיצה, בעיטות, ספרינטים או שינויי כיוון. עם זאת, גם אנשים מבוגרים מתלוננים לעיתים קרובות על מפשעה תפוסה אך הסיבות לכך הן לרוב שונות. נוקשות במפשעה יכולה להיגרם על ידי גורמים שונים, כגון מתיחה או קרע של גידים ורקמות רכות אחרות במפשעה כולל במפרק הירך, בקע מפשעתי, לחץ על עצבים, דלקת פרקים ניוונית ועוד.

האבחנה של נוקשות במפשעה תלויה בהיסטוריה הקלינית, בבדיקה גופנית ובבדיקות הדמיה. הטיפול בנוקשות המפשעה עשוי משתנה בהתאם למהות הנזק. ברוב המקרים די בשחרור עצמי של המפשעה באמצעות מספר תרגילים. ברוב המקרים יש צורך בטיפול מקצועי שמרני הכולל מנוחה, שינויי ההתנהלות, טיפולי כירופרקטיקה, מגוון תרופות ועוד. במקרים של נזקים קשים יתכן שיהיה צורך בכירורגיה כדי לתקן את הנזק. נוקשות במפשעה עלולה להשפיע על איכות החיים והביצועים של ספורטאים, ואם אינה מנוהלת כראוי עלולה להוביל לכאב כרוני או נכות. במאמר הנוכחי "איך לשחרר מפשעה תפוסה" נדון בהרחבה בנושא.

מה עלול לגרום לתחושת תפיסות במפשעה?

מגוון רחב של הפרעות בריאותיות עלולות לגרום לתחושת של מפשעה תפוסה. בין יתר הגורמים האפשריים לתחושה זאת נציין:

מתיחת גידים ושרירים במפשעה

קרע או מתיחה (קלה או קשה) של אחד או יותר מהגידים והשרירים המכופפים את הירך. אלה כוללים את:

  • שרירי המותן כסל (iliopsoas)
  • השרירים המקרבים (adductors)
  • שריר הירך הישר (rectus femoris)

כאשר שרירים אלה נמתחים יתר על המידה או עובדים יתר על המידה, הם עלולים להימתח ולהיקרע ולפתח דלקת. הסימפטומים (תלוי בחומרת הנזק) כוללים כאב, תחושה של מפשעה תפוסה, נפיחות, שטפי דם וטווח תנועה מופחת בירך.

דלקת מפרקים ניוונית בירך

זהו מצב ניווני המשפיע על הסחוס והעצם של מפרק הירך. דלקת מפרקים ניוונית בירך עלולה לגרום לכאב ונוקשות במפשעה, טווח תנועה מופחת של הירך.

פגיעה בירך

הפרעות מולדות (דיספלזיה של מפרק הירך), נרכשות (עומסי יתר חוזרניים) או טראומטיות עלולות לגרום נזק לרקמות מפרק הירך. נזקים אלה יכולים להיות קרעים של רקמות בירך (סחוסים, לברום) ו/או נזקים לעצמות המפרק. נזקים אלה עלולים לגרום לכאב, נוקשות במפשעה, טווח תנועה מופחת ועוד.

בקע מפשעתי

זהו מצב שבו חלק מהמעי או רקמה אחרת בולט דרך נקודת תורפה בדופן הבטן ליד המפשעה. בקע מפשעתי עלול לגרום לכאב, נפיחות וגוש נראה לעין באזור המפשעה. בקע מפשעתי ניתן לתקן עם ניתוח כדי לדחוף את הרקמה בחזרה למקומה ולחזק את דופן הבטן.

דלקת בפוביס סימפיזיס (Osteitis pubis)

המפרק שבו נפגשות שתי עצמות האגן נקרא פוביס סימפיזיס. דלקת במפרק הזה יכולה להיגרם על ידי טראומה, זיהום, הריון, או שימוש יתר. הסימפטומים כוללים כאבים בבטן התחתונה, במפשעה ובירכיים הפנימיות, כמו גם קושי בהליכה או בריצה.

בקע ספורטיבי

זהו קרע או חולשה של שרירי דופן הבטן או הפאשיה ליד תעלת המפשעה. הגורם הוא לרוב תנועות פיתול פתאומיות או תנועות סיבוב שיוצרות לחץ על הבטן התחתונה. הסימפטומים כוללים כאב בבטן התחתונה או במפשעה שמחמיר עם פעילות או שיעול.

סיבות אחרות

תחושה של מפשעה תפוסה יכולה להיגרם גם על ידי מצבים נוספים המשפיעים על אזור האגן, כגון:

מצבים אלה עשויים לגרום לסימפטומים שונים (גם במפשעה) ודורשים טיפולים שונים בהתאם לחומרתם ומיקומם.

אבחון תחושת התפיסות של המפשעה

האבחנה של מפשעה תפוסה דורשת הערכה יסודית על ידי קלינאי שיכול לבצע אבחנה מבדלת ולקבוע את דרך הטיפול הטובה ביותר. הערכה זאת מתבססת על המידע שמופק מההיסטוריה הרפואית, מהבדיקה הגופנית ומבדיקות ההדמיה. חלק מבדיקות ההדמיה שניתן להשתמש בהן הן:

  • צילום רנטגן – לזיהוי שברים, נקעים, דלקת פרקים, או דורבן עצם במפרק הירך.
  • אולטרסאונד- לזיהוי פציעות ברקמות רכות, כגון מתיחת שרירים, דלקת גידים, בורסיטיס, או בקע באזור המפשעה.
  • MRI – לזיהוי הפרעות בעצמות, סחוס, רצועות, גידים ושרירים באזור הירך והמפשעה. זה יכול גם לזהות דלקת, זיהום, גידולים, או ציסטות.
  • סריקת CT – לזיהוי הפרעות בעצמות וברקמות הרכות באזור הירך והמפשעה. זה יכול גם לזהות הפרעות עצם, כגון פגיעה או דיספלסיה.

טיפול בתחושת התפיסות במפשעה

הטיפול בתסמין של מפשעה תפוסה תלוי בגורם ובחומרת המצב. ברוב המקרים די בטיפול כירופרקטי שמרני כדי לשפר את המצב לעיתים תידרש התערבות כירורגית.

טיפול כירופרקטי שמרני

האפשרויות הטיפוליות של הכירופרקט בהפרעה זאת כוללות:

  • מנוחה והימנעות מפעילויות להחמיר את הסימפטומים ולאפשר זמן לריפוי
  • תחבושת אלסטית סביב אזור המפשעה כדי לספק תמיכה ולהגביל נפיחות
  • הרמת הרגל כדי לשפר את זרימת הדם ולהפחית נפיחות
  • טיפולי כירופרקטיקה הכוללים טכניקות טיפול ידניות לשיפור הכוח, הגמישות וטווח התנועה. שימוש בלייזר רך להפחתת כאב ודלקת

טיפול רפואי

האפשרויות הטיפוליות העומדות ברשותו של הרפואי כוללות:

  • תרופות אנטי דלקתיות, כגון איבופרופן ונפרוקסן וזריקות סטרואידים. אלה משמשים להפחית כאב ודלקת אך חשוב להיות מודע לתופעות הלוואי
  • תיקון כירורגי או הסרה של רקמות פגועות באזור הירך או המפשעה

אז, איך לשחרר מפשעה תפוסה?

מפשעה תפוסה
מפשעה תפוסה

כדי לשחרר את אזור המפשעה, ישנם כמה תרגילים ומתיחות שיכולים לעזור. תרגילים ומתיחות אלה יכולים לעזור לשחרר את המתח והלחץ באזור המפשעה ולהפחית דלקת. אם יש כאב חמור או מתמשך במפשעה, התייעצו עם כירופרקט לקבלת אבחון נכון ותוכנית טיפול. הנה כמה דוגמאות:

מתיחת פרפר

שבו על הרצפה כשהברכיים כפופות והרגליים יחד. החזיקו את הקרסוליים או כפות הרגליים עם הידיים ולחצו בעדינות את הברכיים כלפי מטה לכיוון הרצפה. אתה אמור להרגיש מתיחה בירכיים הפנימיות ובמפשעה. החזק למשך 20 עד 30 שניות וחזור על הפעולה 2 עד 3 פעמים.

מתיחת מפשעה בעמידה

עמדו כשכפות הרגליים פשוקות זו מזו והבהונות פונות קדימה. העבירו את המשקל לצד אחד וכופפו מעט את הברך. שמרו על רגל שנייה ישרה ורגל שטוחה על הרצפה. אתה אמור להרגיש מתיחה בירך הפנימית ובמפשעה של הרגל הישרה שלך. החזק למשך 20 עד 30 שניות והחלף צדדים. חזור על הפעולה 2 עד 3 פעמים.

References:

Branci S, Thorborg K, Bech BH, et al. (2014). MRI findings in soccer players with long-standing adductor-related groin pain and asymptomatic controls. Br J Sports Med. 48(10):798-802.

Delaney JA, Al-Kashmiri A, Bayley J, et al. (2012). Groin injuries in sport: treatment strategies. Sports Health. 4(5):394-402.

Hölmich P, Thorborg K, Dehlendorff C, et al. (2014). Incidence and clinical presentation of groin injuries in sub-elite male soccer. Br J Sports Med. 48(16):1245-1250.

Groin Pain When Walking: Causes, Treatment, Prevention – Healthline. https://www.healthline.com/health/groin-pain-when-walking

14 Causes of Female Groin Pain: Diagnosis and Treatment – Verywell Health. https://www.verywellhealth.com/groin-strain-in-females-5113247

Tibor LM, Sekiya JK. Differential diagnosis of pain around the hip joint. Arthroscopy. 2008 Dec;24(12):1407-21.

Serner A, Tol JL, Jomaah N, et al. Diagnosis of acute groin injuries: a prospective study of 110 athletes. Am J Sports Med. 2015;43(8):1857-1864.

Werner J, Hägglund M, Waldén M, et al. UEFA injury study: a prospective study of hip and groin injuries in professional football over seven consecutive seasons. Br J Sports Med. 2009;43(13):1036-1040.

Ekstrand J, Ringborg S. Surgery versus conservative treatment in soccer players with chronic groin pain: a prospective randomised study in soccer players. Eur J Sports Traumatol Rel Res 2001;23:141–5.

Maffulli N., Longo U.G., Gougoulias N., Caine D., Denaro V., Athletic Pubalgia and Groin Pain in Athletes: A Critical Review (British Medical Bulletin 97(1): 141-164 (2011)).

Philippon M.J., Schenker M.L., Briggs K.K., Kuppersmith D.A., Maxwell R.B., Ganz R., Leunig M., Femoroacetabular Impingement in 45 Professional Athletes: Associated Pathologies and Return to Sport Following Arthroscopic Decompression (Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy 15(7): 908-914 (2007)).

Serner A., Weir A., Tol J.L., Thorborg K., Roemer F., Guermazi A., Yamashiro E., Hölmich P., Clinical Examination, Diagnostic Imaging, and Testing of Athletes with Groin Pain: An Evidence-Based Approach to Effective Management (Journal of Orthopaedic & Sports Physical Therapy 48(4): 239-249 (2018)).

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

מזון ים תיכוני משפר יכולות קוגניטיביות

מזון ים תיכוני לשיפור הקוגניציה

אוכל למחשבה הוא מזון שביכולתו לשמור על המוח צעיר. למזון שאנו אוכלים ולאיכותו יש השפעה בין היתר גם על היכולות השכליות. מבוגרים המקפידים לאכול מזון ים תיכוני הכולל שפע פירות, שפע ירקות, דגים, שמן זית ואגוזים ישמרו טוב יותר על מוחם.

כאבים במרפק וסימנים ותסמינים נלווים

כאבים במרפק ותסמינים נלווים

כאבים במרפק? תסמינים אופייניים עשויים להועיל בזיהוי מקור הבעיה. בין הסימנים והתסמינים השכיחים נכלול קושי ללחוץ יד, לפתוח קופסת שימורים או לאחוז כוס. פגיעה במפרק זה נובעת לרוב מנזקי חבלה, עומסי יתר בעבודה ומדלקות פרקים.