כאב בבית השחי: גורמים אבחון וטיפול

כאב בבית השחי: גורמים אבחון וטיפול

כאב בבית השחי: גורמים אבחון וטיפול פותח צוהר לגורמים האפשריים לכאב באזור האנטומי הזה ומה ניתן לעשות לגביו. כאבים בבית בשחי מהווים הפרעה שכיחה המשפיעה על רבים. הכאבים הללו יכולים להשפיע באופן משמעותי על הפעילות היומיומית של הפרט ועל רווחתו הכללית. הגורמים האפשריים לכאב בבית השחי נעים בין זיהומים קלים או פציעות למצבים בריאותיים חמורים יותר.

לעתים קרובות, הגורמים הפוטנציאליים של הכאב בבית השחי והשפעתו אינם ברורים. אבחון וטיפול מהירים בכאבים הללו יכולים למנוע סיבוכים ולשפר את איכות החיים. כירופרקט יכול לטפל בהצלחה בפריקת כתף או פציעות שרירים בכתף שגורמים לתסמינים בבית השחי. במאמר הזה "כאב בבית השחי: גורמים אבחון וטיפול" נרחיב בנושא.

כאב בבית השחי: גורמים אבחון וטיפול

כאבים בבית השחי מהווים תלונה שכיחה. הגורמים לכך הם רבים ומגוונים. בין הגורמים נציין:

  • ניתוח סרטן השד והטיפולים הנלווים. 26%-66% מהנשים לאחר ניתוח סרטן השד מדווחות על כאב בבית השחי או הפרעות תחושתיות.
  • מאמץ שרירים או פגיעה בשרירים/גידים באזור בית השחי כתוצאה משימוש יתר, הרמה, משיכה או זריקה.
  • ‏פציעות כמו פריקת כתף או דחיסה עצבית (למשל של המקלעת הברכיאלית).
  • ‏זיהומים חיידקיים או פטרייתיים של בלוטות העור/זיעה בבית השחי.
  • ‏מחלות עור דלקתיות כמו הידרדניטיס סופורטיבה, שפשפת או פסוריאזיס המשפיעות על אזור בית השחי.
  • ‏הפרעות אוטואימוניות כמו זאבת או דלקת מפרקים שגרונית.‏
  • ‏בלוטות לימפה מוגדלות/נפוחות בבית השחי כתוצאה מזיהומים, מחלות אוטואימוניות או סרטן.‏
  • ‏כאב עצבי/נוירופתיה, למשל בסוכרת.‏
  • שלבקת חוגרת המערבת את בית השחי.
  • ‏מחלת עורקים היקפית המפחיתה את זרימת הדם לשרירי הזרוע.‏

במאמר "כאב בבית השחי: גורמים אבחון וטיפול" אנו נותנים סקירה מקיפה בנושא ומאפשרים:

  • לזהות את הסימנים לכאב בבית השחי.
  • להבין את השלכותיו האפשריות.
  • לפנות לטיפול הולם.

מה גורם להתפתחות כאב בבית השחי?

מתיחת שרירים או הפרעות עצביות

שימוש יתר בשרירים או פציעתם מובילים לעתים קרובות לכאבים בבית השחי. במיוחד נכונים הדברים לגבי השרירים סביב החזה והזרועות העליונות. גם פגיעה עצבית בבית השחי עלול לגרום לתסמינים בבית השחי.

בלוטות לימפה נפוחות

בלוטות לימפה נפוחות באזור בית השחי הן בדרך כלל תגובה לזיהום או דלקת. הלימפות עשויות להתנפח עקב מגוון רחב של זיהומים החל מהצטננות וכלה במצבים חמורים כמו HIV או שחפת. גם מחלות אוטואימוניות כמו זאבת ודלקת פרקים שגרונית יכולות לגרום לבלוטות הלימפה לגדול ולהיות כואבות.

זיהומים

זיהומים חיידקיים וויראליים הם גורמים משמעותיים לנפיחות בלוטות הלימפה והתפתחות כאב בבית השחי. הזיהומים פטרייתיים, כגון גזזת, משגשגים בסביבה חמה ולחה של בתי השחי.

בעיות עור

פסוריאזיס והידרדניטיס סופורטיבה הם תנאי עור המשפיעים על בתי השחי, וגורמים להתפתחות כאב בבית השחי. מצבים אלה נובעים מבעיות במערכת החיסון וזקיקי שיער חסומים, בהתאמה.

מחלות אוטואימוניות

הפרעות אוטואימוניות כגון דלקת מפרקים שגרונית וזאבת יכולות להוביל להתפתחות כאב בבית השחי. במצבים אלה מערכת החיסון תוקפת רקמות בריאות, גורמת דלקת ונפיחות בחלקי גוף, כולל בתי השחי.

סרטן

כאבים בבית השחי יכולים להיות גם סימפטום של סרטן כגון לימפומה או סרטן שד גרורתי. גם סוגי סרטן אחרים המשפיעים על מערכת הלימפה או על רקמות סמוכות יכולים לגרום כאב בבתי השחי.

תסמינים הקשורים לכאבים בבית השחי

כאב ורגישות

כאב בבית השחי יכול לעתים קרובות להצביע על בעיות בסיסיות כגון זיהומים או מתיחת שריר. בלוטת לימפה נפוחה מתחת לבית השחי יכולה לגרום רגישות ואי נוחות. בנוסף, מצבים כמו קדחת בלוטות עשויים להוביל בלוטות נפוחות בבתי השחי, תורם כאב ורגישות באזור.

נפיחות וגושים

גושים בבית השחי יכולים להשתנות במרקמם ועשויים להיות כואבים או ללא כאבים. סיבות נפוצות לבלוטות לימפה נפוחות כוללות זיהומים או סרטן, ציסטות או גידולים שומניים. גושים אלה עשויים להרגיש רכים או קשים למגע, בהתאם לסיבה הבסיסית.

אדמומיות ופריחה

פריחות בבית השחי יכולות להופיע כעור אדום, מגרד ושלפוחיות, לעתים קרובות כתוצאה מדרמטיטיס במגע או זיהומים. מצבים כמו אקזמה, פסוריאזיס, וזיהומים פטרייתיים כמו גזזת תורמים גם לאדמומיות ופריחה באזור בית השחי.

חום ועייפות

זיהומים המובילים לתסמינים בבית השחי כמו כאב ונפיחות ויכולים גם לגרום לתסמינים מערכתיים כגון חום ועייפות. קדחת בלוטות, למשל, ידועה בגרימת חום גבוה ועייפות קיצונית, יחד עם בלוטות לימפה נפוחות.

אבחון כאבים בבית השחי

היסטוריה קלינית ובדיקה גופנית

למידה של ההיסטוריה הרפואית היא השלב הראשוני באבחון כאב בבית השחי. בשלב הזה נלמד:

  • כיצד החלו הכאבים, מה הרקע הבריאותי של החולה ועוד.

בשלב הבא נבצע בדיקה גופנית יסודית שבמהלכה:

  • נבחן את הראש, הצוואר, הזרועות, שדיים, וחזה עבור כל חריגות. נחפש אדמומיות, פריחות, גושים, או בלוטות לימפה מוגדלות בבית השחי.
  • מישוש או עיסוי של אזור בית השחי מסייע לקבוע את העקביות והמרקם של כל הגושים, ומתן רמזים על טבעם.

עוד נקפיד לבצע בדיקה נוירולוגית שמטרתה:

  • להעריך דחיסה עצבית כגורם אפשרי לכאב

בדיקות הדמיה

כאבים בבית השחי
כאבים בבית השחי

הדמיה ממלאת תפקיד מכריע בתהליך האבחון. ממוגרפיה אבחנתית ואולטרסאונד ממוקד הן גישות נפוצות. במיוחד נכונים הדברים כאשר הערכות ראשוניות מגלות ממצאים חשודים. הדמיה נוספת עשויה לכלול MRI, סריקות CT או ממוגרפיה כדי להמחיש עמוק יותר מבנים ולהעריך את היקף החריגות.

בדיקות מעבדה

בדיקות מעבדה הן חלק בלתי נפרד מאישור האבחנה. אלה עשויות לכלול:

  • ספירת דם מלאה (CBC) כדי לזהות זיהומים או תנאים אחרים.
  • תרביות לזיהוי גורמים זיהומיים.
  • בדיקות סמן דלקתיות ונוגדנים יכולות לגלות מחלות אוטואימוניות.

בהתאם לממצאי הבדיקה הגופנית וההדמיה, בדיקות נוספות כגון ביופסיות עשויות להתבצע כדי לשלול או לאשר סרטן.

אפשרויות טיפול בכאב בבית השחי

תרופות ביתיות

להקלה מיידית, אנשים עשויים לשקול להשתמש בקומפרסים קרים או חמים להפחתת כאבי שרירים ורגישות בגלל בלוטות הלימפה הנפוחות. תרופות נוגדות דלקת ללא מרשם כמו איבופרופן עשויות להועיל בהפחתת אי הנוחות. בנוסף, עיסויים עדינים יכולים לקדם את זרימת הדם ולהקל על נפיחות באזור הפגוע.

תרופות

תרופות שונות עשויות להיות זמינות בהתאם לסיבה הבסיסית של כאבים בבית השחי. אנטיביוטיקה נקבעת אם הכאב נובע מזיהום. עבור מצבים אוטואימוניים כגון זאבת או דלקת מפרקים שגרונית, ייתכן שיהיה צורך בתרופות לדיכוי מערכת החיסון או לדלקת פרקים. במקרים של סרטן, הטיפול עשוי לכלול כימותרפיה, הקרנות או טיפול הורמונלי.

טיפול שמרני כירופרקטי

הטיפול הכירופרקטי עשוי להועיל כאשר הכאב החל בעקבות פגיעה בשרירים או גידים באזור. כירופרקט יכול לטפל בהצלחה גם כאשר הכאב נובע מהקרנת כאב מהצוואר ועוד.

התערבויות כירורגיות

אפשרויות כירורגיות כוללות דיסקציה של בלוטות הלימפה בבית השחי. הליך זה מבוצע עבור חולות סרטן השד כדי לבדוק את התפשטות הסרטן. באמצעות ביופסיה של בלוטת הלימפה של הזקיף קובעים אם יש צורך בהתערבות כירורגית נוספת. לאחר הניתוח, מטופלים עשויים לחוות חוסר תחושה זמני או כאב, אשר לרוב משתפר עם הזמן.

שינויים באורח החיים

שינויים באורח החיים יכולים להשפיע באופן משמעותי על ניהול כאבים בבית השחי. שמירה על ניקיון באזור בית השחי ושימוש עדין, מוצרי גוף ללא בישום יכולים למנוע גירוי וזיהום. לבישת בגדים רפויים יכולה גם למנוע שפשופים, אשר עשויים להחמיר את הכאב. עבור אנשים עם הידרדניטיס סופורטיבה, שינויים תזונתיים, כגון הפחתת צריכת מוצרי חלב ושילוב מזונות נוגדי דלקת, יכולים לעזור לנהל את הסימפטומים.

טיפים למניעה וניהול

נוהלי היגיינה

שמירה על ניקיון באזור בית השחי חיונית למניעת זיהומים. שטיפה קבועה ושמירה על האזור יבש יכולים להפחית באופן משמעותי הסיכון לזיהומים חיידקיים ופטרייתיים. שימוש במוצרים עדינים ונטולי בישום יכול גם לעזור למנוע גירוי בעור ותגובות אלרגיות.

הימנעות מאלרגנים

זיהוי אלרגנים והימנעות מהם חיוניים לאנשים עם רגישויות בעור. מוצרים כגון דאודורנטים או אבקות כביסה עלולים לגרום דרמטיטיס מגע, המוביל לכאבים בבית השחי. בחירה במוצרים היפואלרגניים ומודעות למרכיבים (כולל תזונתיים) שמעוררים תגובות עור יכולה מניעת אי נוחות.

חימום נכון

התחממות לפני פעילות גופנית יכולה למנוע מאמץ יתר ופציעת שרירים שעלולה לגרום כאב בבית השחי. עיסוק בתרגילים קלים המגבירים את הדם זרימה וטמפרטורת שרירים מסייעת להכין את הגוף לפעילות אינטנסיבית יותר, ומפחיתה את הסיכון לפציעה.

ניהול מחלות כרוניות

עבור אנשים עם מצבים כרוניים כמו סוכרת, ניהול רמות הסוכר בדם הוא חיוני. ניהול נכון יכול להפחית את הסיכון של סיבוכים כגון נוירופתיה סוכרתית, אשר יכול לתרום כאב בבית השחי. בדיקות בריאות סדירות ומעקב אחר ייעוץ רפואי הם המפתח לניהול יעיל.

References:

Welsh P, Gryfe D. Atypical presentation of axillary web syndrome (AWS) in a male squash player: a case report. J Can Chiropr Assoc. 2016 Dec;60(4):294-298.

Monique A. Steegers, Bas Wolters, Andrea W. Evers, Luc Strobbe, Oliver H. Wilder-Smith. Effect of Axillary Lymph Node Dissection on Prevalence and Intensity of Chronic and Phantom Pain After Breast Cancer Surgery, The Journal of Pain, Volume 9, Issue 9, 2008, Pages 813-822.

Eguia, Hans & Buhl-Westermann, Ole. (2022). Critical pain in the armpit of a 75-year-old woman Parsonage-Turner syndrome. 10.3306/AJHS.2022.37.01.171.

Salati SA, Alsulaim L, Alharbi MH, Alharbi NH, Alsenaid TM, Alaodah SA, Alsuhaibani AS, Albaqami KA. Postmastectomy Pain Syndrome: A Narrative Review. Cureus. 2023 Oct 20;15(10):e47384.

Elan YANG, Xiongwei LI, Xiao LONG. Diagnosis and Treatment of Axillary Web Syndrome: An Overview, Chinese Journal of Plastic and Reconstructive Surgery, Volume 2, Issue 2, 2020, Pages 128-136.

Gärtner R, Jensen M, Nielsen J, Ewertz M, Kroman N, Kehlet H. Prevalence of and Factors Associated With Persistent Pain Following Breast Cancer Surgery. JAMA. 2009;302(18):1985–1992.

Beyaz SG, Ergönenç JŞ, Ergönenç T, Sönmez ÖU, Erkorkmaz Ü, Altintoprak F. Postmastectomy Pain: A Cross-sectional Study of Prevalence, Pain Characteristics, and Effects on Quality of Life. Chin Med J (Engl). 2016 Jan 5;129(1):66-71.

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

בקע, הרניה, אבחון וטיפול

בקע מפשעתי אבחון וטיפול

בקע? הרניה? אבחון וטיפול מהירים חשובים למניעת נזק בלתי הפיך. הרניה או בקע היא תופעה קלינית שכיחה הנובעת מהווצרות פתח או נקודת חולשה בקיר הבטן. בקע עלול לגרום בין היתר למיחושים במפשעה וכך גם פתולוגיות אחרות. ביצוע אבחנה מבדלת חשובה לאבחון ולטיפול הנכון. 

פציעות שחייה מה גורם להן

פציעות שחייה מה גורם להן

פציעות שחייה? גורמים בגלל שחייה אינן נדירות כפי שהרבה אנשים עלולים לחשוב. אכן, שחייה גורמת לגופנו לפעול באופן רגוע תוך שיפור הכושר, טיפוח שרירי היציבה, חיזוק שרירים ועוד. אך אם אתם חושבים שאלו שמרבים לשחות אינם נפצעים לעולם, אתם טועים ובגדול.

האם ויטמינים ותוספים הם בזבוז כסף

ויטמינים ותוספי מזון בזבוז של כסף

מולטי ויטמינים? בזבוז כסף! מספר מחקרים שבדקו את התרומה של מולטי וויטמינים ומינרלים ותוספי מזון לבריאות שלנו קבעו: לאדם הממוצע מדובר בבזבוז כסף. הצריכה היומית של כלל התוספים הללו אינה מתגמלת את הצרכן הממוצע בבריאות טובה יותר.