היצרות תעלת השדרה האם כירופרקט יעזור

היצרות תעלת השדרה האם כירופרקט יעזור

היצרות תעלת השדרה האם כירופרקט יעזור? היצרות תעלת השדרה (Spinal stenosis) נגרמת בגלל היצרות החללים בין עצמות עמוד השדרה. הפרעה זאת, נפוצה יותר בקרב מבוגרים ויכולה להשפיע על איכות חייהם וניידותם. ההיצרות הזאת עלולה להוביל להתפתחות לחץ על העצבים ועל חוט השדרה ובשל כך לתסמינים שונים.

אבחון וטיפול מהירים עשויים למנוע פגיעה קשה באיכות והחיים וצורך בניתוח מורכב. אלו הסובלים מהפרעה זאת עשויים לתהות האם טיפול כירופרקטי יכול לעזור להם. האם כירופרקט יעזור ויספק הקלה מתסמינים של היצרות עמוד השדרה. על פי כמה מקורות שונים, טיפול כירופרקטי עשוי להועיל עם היצרות עמוד השדרה.

היצרות תעלת השדרה האם כירופרקט יעזור – רקע

היצרות עמוד השדרה היא מצב המתרחש כאשר החללים בתוך עמוד השדרה מצטמצמים. במצב הזה עלול להיווצר לחץ על שורשי העצבים ועל חוט השדרה הממוקמים בעמוד השדרה. תסמינים אפשריים בשל הלחץ הזה כוללים בין היתר כאב, חוסר תחושה ומגבלות תנועה. היצרות עמוד השדרה יכולה להשפיע על כל חלק בעמוד השדרה, אך היא שכיחה יותר:

  • בגב התחתון (עמוד השדרה המותני)
  • ובצוואר (עמוד השדרה הצווארי)

היצרות עמוד השדרה יכולה להתפתח בהדרגה לאורך זמן עקב הזדקנות, בלאי או פציעה, או שהיא יכולה להיות נוכחת בלידה (מולדת). על פי האקדמיה האמריקאית למנתחים אורתופדיים היצרות תעלת עמוד השדרה משפיעה על:

  • 8% עד 11% מהמבוגרים בארצות הברית, והיא שכיחה יותר בקרב מבוגרים

שכיחות היצרות עמוד השדרה עולה עם הגיל, ומגיעה ל:

  • 47% אצל אנשים מעל גיל 60
  • 70% אצל אנשים מעל גיל 80

היצרות עמוד השדרה יכולה להשפיע באופן משמעותי על איכות החיים והתפקוד היומיומי של החולים. עם אבחון וטיפול נכונים, חולים עם היצרות בעמוד השדרה יכולים לנהל את הסימפטומים שלהם ולשפר את מצבם. ואז נשאלת השאלה "היצרות תעלת השדרה האם כירופרקט יעזור".

הסימפטומים של היצרות בתעלת עמוד שדרה

הלחץ הנוצר על העצבים הממוקמים בעמוד השדרה עלולים לגרום למגוון רחב של סימפטומים. חומרת ומיקום תסמיני היצרות עמוד השדרה תלויים בחלק שנפגע בעמוד השדרה ובחומרת הפגיעה. הסוג הנפוץ ביותר הוא היצרות עמוד השדרה המותני, המשפיעה על הגב התחתון ועלולה לגרום לסיאטיקה. בסיאטיקה הכאב מקרין מהגב התחתון אל מורד הרגליים. כמה סימנים ותסמינים נפוצים של היצרות עמוד השדרה כוללים:

  • כאב, חוסר תחושה, עקצוץ או חולשה בגב, בצוואר, בזרועות או ברגליים
  • קושי ללכת או לעמוד לפרקי זמן ארוכים
  • כאב או התכווצויות ברגליים כאשר אתה הולך או עולה במדרגות
  • אובדן תחושה או רפלקסים מופחתים בידיים או ברגליים
  • בעיות בשליטה בשלפוחית השתן או במעיים
  • בעיות שיווי משקל או נפילות

הגורמים להיצרות בתעלת עמוד שדרה

היצרות עמוד השדרה יכולה להתרחש בעמוד השדרה הצווארי, בעמוד השדרה החזי (גב עליון) או בעמוד השדרה המותני (גב תחתון). הגורם העיקרי להיצרות תעלת השדרה הם שינויים ניווניים בעמוד השדרה. השינויים הניווניים הללו הקשורים לגיל כוללים בין היתר:

  • דלקת פרקים ניוונית
  • מחלה ניוונית של הדיסק הבין חולייתי
  • זיזים גרמיים בעמוד השדרה
  • רצועות מעובות

גורמים אחרים שיכולים לתרום להיצרות עמוד השדרה כוללים:

אבחון היצרות עמוד שדרה

היצרות עמוד השדרה היא מצב כרוני שיכול להשפיע על איכות החיים ויכולת התפקוד שלכם. עם זאת, עם אבחון וטיפול נכונים, אתם יכולים לנהל את הסימפטומים ולמנוע סיבוכים נוספים. האבחון של היצרות תעלת השדרה מתבצע על ידי:

  • היסטוריה רפואית, בדיקה גופנית ובדיקות הדמיה, כגון צילומי רנטגן, MRI או סריקת CT.

מגוון הטיפולים בהפרעה זאת

אפשרויות הטיפול בהיצרות עמוד השדרה משתנות בהתאם לחומרת ומיקום התסמינים, כמו גם בריאותך הכללית והעדפותיך. כמה טיפולים אפשריים כוללים:

  • תרופות, כגון תרופות אנטי דלקתיות, משככי כאבים, מרפי שרירים או זריקות סטרואידים
  • תרגילים, יוגה, מדיטציה, מתיחות, עיסוי, טיפול בחום או גירוי חשמלי
  • טיפול כירופרקטי
  • ניתוחים שמטרתם לשחרר לחץ מעל העצבים וחוט השדרה. לעיתים יהיה צורך באיחוי של חוליות עמוד השדרה

איך כירופרקט מטפל בהיצרות תעלת השדרה?

כירופרקט הוא איש מקצוע בתחום הבריאות המתמחים באבחון וטיפול בהפרעות במערכת השלד והשרירים. הכירופרקטורים מפורסמים בעיקר בהתמחותם באבחון וטיפול בהפרעות בריאותיות בעמוד השדרה. כירופרקט משתמש במגוון טכניקות טיפול ידניות ואמצעי עזר נוספים כדחי לקדם ריפוי. טיפול כירופרקטי עשוי להיות אופציה עבור חלק מהמטופלים שרוצים להימנע מניתוח או תרופות. הטיפול הכירופרקטי בהיצרות עמוד השדרה עשוי לסייע בהפחתת כאב, שיפור התפקוד הגופני ושיפור הרווחה.

טיפול כירופרקטי בהיצרות עמוד השדרה נתמך על ידי כמה מחקרים שהראו תוצאות חיוביות עבור חולים במצב זה. סקירת הספרות (. Stuber et al., Murphy et al, Cambron et al) מצאה כי טיפול כירופרקטי עשוי להועיל לחולים עם היצרות עמוד השדרה המותני. המחברים מצאו שישה מאמרים הכוללים 70 מטופלים שקיבלו טיפול כירופרקטי במצב זה. הטיפולים כללו:

  • מניפולציה בעמוד השדרה לשיפור המיקום, התנועה והתפקוד של עמוד השדרה
  • שימוש במיטה מיוחדת היוצר כפיפה ומתיחה של עמוד השדרה המותני
  • היעזרות במגוון אמצעי עזר לקידום ריפוי ובכלל זה אולטרה סאונד, לייזר רך מקצועי ועוד
  • במצבים מסוימים נמליץ על קביים או הליכון
כירופרקט עבור היצרות תעלת השדרה
כירופרקט עבור היצרות תעלת השדרה

הכירופרקט ינחה את החולים גם בכל הנוגע לפציעות גופנית, שינוי פעילויות שגרתיות ושיטות טיפול פסיביות. חשוב לעקוב אחר הנחיותיו של הכירופרקט ובכלל זה:

  • הקפדה על התנהלות שאינה מחמירה את הכאב
  • שמירה על משקל בריא
  • קומפרסים של חום

הפעילות הגופנית המומלצת צריכה לכלול:

  • תרגילים לחיזוק שרירי הליבה שעשויים לעזור בייצוב עמוד השדרה ולהפחית לחץ מעל חוט השדרה.
  • תרגילי מתיחות וגמישות כדי להפחית את הנוקשות ולשפר את טווח התנועה ותחושת השרירים התפוסים

לסיכום

הכירופרקט מטפל בגורם הבסיסי של ההיצרות בתעלת השדרה. לצורך זה הוא עושה שימוש בטכניקות שונות כדי לתפעל את עמוד השדרה ולהפחית את הלחץ על העצבים. טיפול כירופרקטי הוא גישה טבעית והוליסטית שמטרתה לשפר את התפקוד והיישור של עמוד השדרה ולקדם בריאות לטווח ארוך. התוצאות של המחקרים המוזכרים מעלה הצביעו על כך:

  • שטיפול כירופרקטי עשוי להועיל לחלק מהחולים עם היצרות עמוד השדרה

עם זאת, טיפול כירופרקטי עשוי שלא להתאים לכל מי שיש לו היצרות בעמוד השדרה. עליך לדבר עם הרופא והכירופרקט שלך על היתרונות והסיכונים של אפשרות טיפול זו גורמים מסוימים שעשויים להשפיע על התאמת הטיפול הכירופרקטי כוללים את:

  • חומרת ומיקום ההיצרות
  • נוכחות מצבים רפואיים אחרים
  • ההיסטוריה הרפואית של המטופל

ניתן להשתמש בטיפול כירופרקטי לבד או בשילוב עם טיפולים אחרים. טיפול כירופרקטי עשוי לעזור לאנשים מסוימים עם היצרות בעמוד השדרה למצוא הקלה בסימפטומים שלהם ולשפר את איכות חייהם.

References:

Stuber K, Sajko S, Kristmanson K. Chiropractic treatment of lumbar spinal stenosis: a review of the literature. J Chiropr Med. 2009 Jun;8(2):77-85.

Gregory J. Snow, Chiropractic management of a patient with lumbar spinal stenosis, Journal of Manipulative and Physiological Therapeutics, Volume 24, Issue 4,
2001, Pages 300-304.

Wells B, Klaus L, DeFelice J. MANAGING LUMBAR SPINAL STENOSIS WITH LOGAN TECHNIQUE: A CASE REPORT. JCC. 2024;7(1):62-65.

Schneider MJ, Ammendolia C, Murphy DR, et al. Comparative Clinical Effectiveness of Nonsurgical Treatment Methods in Patients With Lumbar Spinal Stenosis: A Randomized Clinical Trial. JAMA Netw Open. 2019;2(1):e186828.

Snow, Gregory. (2001). Chiropractic management of a patient with lumbar spinal stenosis. Journal of manipulative and physiological therapeutics. 24. 300-4.

Ammendolia C, Hofkirchner C, Plener J, et al. Non-operative treatment for lumbar spinal stenosis with neurogenic claudication: an updated systematic review BMJ Open 2022;12:e057724.

Pasquier, M., Daneau, C., Marchand, AA. et al. Spinal manipulation frequency and dosage effects on clinical and physiological outcomes: a scoping review. Chiropr Man Therap 27, 23 (2019).

Schneider MJ, Ammendolia C, Murphy D, et al. (2019). Comparing the Effectiveness of Nonsurgical Treatments for Lumbar Spinal Stenosis in Reducing Pain and Increasing Walking Ability. Patient-Centered Outcomes Research Institute (PCORI).

Cambron JA, Dexheimer JM, Chang M, Cramer GD. Recruitment methods and costs for a randomized, placebo-controlled trial of chiropractic care for lumbar spinal stenosis: a single-site pilot study. J Manipulative Physiol Ther. 2010 Jan;33(1):56-61.

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

כאבי גב תחתון סיבות

כאבי גב תחתון סיבות אפשריות

כאבי גב תחתון? סיבות אפשריות לכך עלולות לכלול פגיעה טראומטית, בלאי מצטבר בחלק התחתון שלהגב ואגן או חולי מפרקי. כמעט כולנו סובלים או נסבול מכאבים בעמוד השדרה המותני וחלק גדול מבני האדם סובלים באופן כרוני. מה גורם לתופעה?

חולשה בירך ופציעות בגפה התחתונה

חולשה בירך ופציעות בגפה התחתונה

שין ספלינט ופציעות אחרות בגפה התחתונה טורדות את מנוחתם של ספורטאים חובבים ומקצועיים רבים. בין הפציעות השכיחות נמנה פציעות קרסול, גיד אכילס, שוקיים, שחיקת סחוסים וקרע מיניסקוס בברכיים. מדוע יש ספורטאים שמרבים להיפצע ואחרים שאינם נפצעים כלל?