האם הכאב בצוואר קשור ללסת

האם הכאב בצוואר קשור ללסת

האם הכאב בצוואר קשור ללסת? כאבי צוואר מהווים בעיה שכיחה ביותר שכמעט כולם סובלים או יסבלו מהם לעתים. חלק מאותם אנשים חיים עם כאבים כרוניים בצוואר. ברוב המקרים הכאבים הללו בצוואר נובעים מנזק לאחת או יותר מהרקמות בצוואר. נזק כזה ברקמות הצוואר עלול להתפתח בגלל יציבה לקויה, חבלה, חולי ועוד. פציעה של רקמות הצוואר עלולה להיגרם גם בגלל תפקוד לקוי של מפרק הלסת. למעשה, מומחים בתחום טוענים שליקויים תפקודיים של מפרקי הלסת גורמים ל- 70% מהתלונות על כאבי צוואר.

מפרקי הלסת הם מבנים חוץ צוואריים שעלולים להיות מעורבים בסימפטומים צוואריים ובכלל זה כאב. אם אתם סובלים מכאבים בצוואר שמקורו אינו ברור בקשו מהרופא שלכם לבחון את תפקודי הלסת. ללא אבחון מדויק של מקור הסימפטומים בצוואר סביר להניח שהטיפול בהם לא יהיה יעיל. במאמר הנוכחי "האם הכאב בצוואר קשור ללסת" נדון בנושא בהרחבה.

האם הכאב בצוואר קשור ללסת – רקע

תלונות על צוואר תפוס, כאבים בצוואר ועוד מהוות ענין שגרתי. עמוד השדרה הצווארי על שבע החוליות שלו מתחיל בגב העליון ומסתיים בבסיס הגולגולת. מגוון רחב של רקמות תומכות מייצבות ומניעות את הצוואר. פגיעה ברקמות ובכללן בשרירים, בגידים, בדיסקים בין חולייתיים ועוד עלולה לגרום כאב וסימפטומים נוספים בצוואר. סימפטומים נוספים אפשריים כוללים כאבי ראש, נימול בידיים, חולשת שרירים ועוד. ברוב המקרים הסימפטומים הללו בצוואר נובעים ממתיחה קלה של שרירים מקומיים. במקרים אלה מספר ימים של מנוחה עשויים להועיל.

לעתים הסימפטומים הללו נובעים מהפרעה בריאותית משמעותית כגון פריצת דיסק, דלקת זיהומית, גידול סרטני ועוד. עוד חשוב לזכור שכאב בצוואר עלול להיות מושלך מאיבר אחר (התקף לב, דלקת בקרום המוח ועוד). כאב בצוואר יכול להיות קל ולחלוף תוך שעות עד ימים או להיות חריף ולהעיד על הפרעה חמורה. נזקים לרקמות בצוואר מתפתחים לרוב בגלל:

  • עומסים חוזרניים (יציבה?)
  • נזקי חבלה (צליפת שוט?)
  • חולי (דלקת פרקים?) ועוד

במאמר הנוכחי אנו מתייחסים לגורם פציעה נוסף של הצוואר – ליקוי תפקודי של מפרק הלסת. ישנם מומחים בתחום שטוענים ש- 70% מכאבי הצוואר נובעים מליקויים תפקודיים של הלסתות. גם אם המספר הזה מוגזם הוא בוודאי מצביע על בעיה בהיקף שאין להתעלם ממנו. חשוב לאבחן את מקור הכאב בצוואר כדי שאפשר יהיה לטפל בו ביעילות. במהלך הטיפול חשוב להסדיר או לשפר את תפקודו של מפרק הלסת כאשר הוא מהווה את המקור לכאב בצוואר.

גורמים שכיחים לתפקוד לקוי במפרק הלסת

פגיעה בכל אחת מהרקמות המרכיבות את מפרק הלסת עלולה לגרום לשיבוש תפקודי ומבני של המפרק. בין הרקמות שעלולות להיפגע נציין את שרירי הלעיסה, סחוסים, דיסק תוך מפרקי, עצמות המפרק ועוד. מגוון רחב של גורמים עלול להוביל לפגיעה באחת או יותר מהרקמות הללו. בין יתר הגורמים האפשריים לפגיעה ברקמות מפרק הלסת נציין:

  • נזקי חבלה
  • טיפולי שיניים לא ראויים
  • הפרעות בריאותיות בשיניים
  • עומסים חוזרניים הנובעים מיציבה לקויה, תנועות לא רצוניות עם מפרק הלסת (טיק) ועוד
  • מחלות במפרק הלסת ובעיקר דלקת פרקים ניוונית אך לא רק
  • ליקויים תפקודיים ומבניים בעמוד השדרה הצווארי
  • מתחים נפשיים והפרעות פסיכיאטריות הגורמים לחריקת שיניים והידוק לסתות

 תסמינים הנובעים מתפקוד לקוי של הלסתות

האופן שבו אנו פותחים וסוגרים את הפה שלנו עלול להשתבש באופנים שונים. תפקוד מפרק לסת שאינו אופטימלי גורם:

  • לשבש את האופן שבו המפרק פועל ופוגעת בסימטריה ההכרחית לתפקוד תקין
  • עלולה לגרום להתפתחות תסמינים שמאוגדים תחת השם "תסמונת מפרק הלסת"

רוב האוכלוסייה הבוגרת סובלת מאחד או יותר מהסימנים והתסמינים הנובעים מהפרעות תפקודיות במערכת הלעיסה. ככול שאנו מתבגרים התסמינים הללו מחמירים. בין יתר הסימנים והתסמינים נציין:

  • כאב. החולה יכול להתלונן על כאב ראש, פנים, שיניים, חניכיים ועוד. הכאב מחמיר עם הפעלת המפרק בלעיסה, דיבור, פיהוק ועוד
  • רעשים, חריקות וקליקים הבוקעים מהמפרקים
  • סחרחורת ותחושת ראש קל
  • טנטון או צפצופים

וכפי שאנו מציינים במאמר הנוכחי גם כאבים בצוואר. האם הכאב בצוואר קשור ללסת?

מה הקשר בין תפקוד הלסת לכאבי צוואר

ברוב המקרים כאבים בצוואר נובעים מנזקים מקומיים באחת או יותר מהרקמות בצוואר. בין הרקמות שמניעות ומייצבות את עמוד השדרה הצווארי ועלולות להיפגע נציין דיסקים, שרירים, סחוסים, גידים ועוד. הפרעות בריאותיות שכיחות שעלולות לגרום כאבים בצוואר כוללות בין היתר:

  • מתיחה או קרע של רקמות כגון שרירים, רצועות, גידים
  • שחיקת סחוסים
  • בלט או בקע דיסק
  • דלקת פרקים בעמוד השדרה הצווארי ועוד

לרוב הנזקים הללו בצוואר נגרמים בשל יציבה לקויה, מחלה (דלקת פרקים?) או חבלה (צליפת שוט?). אך כפי שאנו מציינים כאן גם תפקוד לקוי של מפרק הלסת עלול לחבל ברקמות הצוואר.

מה הקשר בין מפרק הלסת לצוואר?

חשוב לזכור שבמערכת שריר ושלד הכול קשור בהכול. לא ניתן לנטרל לחלוטין את ההשפעות של תנועה או מנח של מפרק או שריר מסוים על מפרקים ושרירים אחרים בגוף. כך למשל נקע בקרסול המשנה את צורת ההליכה עלול לגרום לעומסים ונזקים בברכיים, ירכיים, גב התחתון ועוד. במצב שבו הכול קשור בהכול גם מערכת הלעיסה משפיעה על תפקוד הצוואר ולכן גם על בריאותו.

מה הקשר בין מפרק הלסת לצוואר
מה הקשר בין מפרק הלסת לצוואר

חלק ניכר מהשרירים בפנים, בלסת ובצוואר קשורים ביניהם בקשר ביומכני מורכב. תפקוד לקוי של אחד מהשרירים בלסת בגלל פציעה, יציבה לקויה או מסיבה אחרת יכול להוביל לתפקוד לקוי של הצוואר וגם להיפך. המשמעות היא שלאופן פתיחת וסגירת הפה ישנה השפעה על אופן נשיאת הראש, הצוואר, הגב העליון ואפילו הגב התחתון.

נשיאת ראש, צוואר ויתר חלקי הגב שאינה אופטימאלית מגבירה את העומסים על הרקמות השונות. על ציר הזמן עומסי היתר הללו צפויים לגרום לנזקים בשרירים, סחוסים ובשאר הרקמות. במצב הזה התוצאה הבלתי נמנעת היא כאב בצוואר, מגבלות תנועה ושאר סימנים ותסמינים בצוואר.

סיכום ומסקנות

כדי לטפל ביעילות בכאבי צוואר ובחלקי גוף אחרים חשוב להבין מה מקורם. לא תמיד כאבים בצוואר נובעים מהתנהלות לא נכונה עם הצוואר או בגלל נזק טראומטי לצוואר. יש לעיתים שגם תפקוד לקוי של מערכת הלעיסה עלולה לגרום לנזקים הללו בצוואר. במהלך הפגישה עם החולה חשוב שהקלינאי יבחן בין היתר גם את התפקוד של מערכת הלעיסה.

חשוב לזכור שתיתכן גם השפעה הפוכה שבה תפקוד צוואר לקוי יגרום לכאבים במערכת הלעיסה. דוגמא לכך היא, ליקוי יציבה שכיח שנקרא "ראש מושט לפנים". במנח ראש זה נדחפת מערכת הלעיסה לתפקד בזווית תפקודית שאינה ניטרלית. זווית זאת גורמת לעומסי יתר על מפרק הלסת ומובילה על ציר הזמן לבלאי, כאב לסת ושאר תסמינים.

References:

Bragatto MM, Bevilaqua-Grossi D, Regalo SC, Sousa JD, Chaves TC. Associations among temporomandibular disorders, chronic neck pain and neck pain disability in computer office workers: a pilot study. J Oral Rehabil. 2016 May;43(5):321-32.

Sanchla AD, Shrivastav S, Bharti L, Kamble R. Comparative Evaluation and Correlation of Pain Pattern in Neck Musculature Observed in Mild, Moderate, and Severe Temporomandibular Joint Disorder Cases as Compared to Non-temporomandibular Joint Disorder Cases. Cureus. 2022 Oct 9;14(10):e30099.

Silveira A, Gadotti IC, Armijo-Olivo S, Biasotto-Gonzalez DA, Magee D. Jaw dysfunction is associated with neck disability and muscle tenderness in subjects with and without chronic temporomandibular disorders. Biomed Res Int. 2015;2015:512792.

Martina Ferrillo, et al. (2023) Temporomandibular disorders and neck pain in primary headache patients: a retrospective machine learning study, Acta Odontologica Scandinavica, 81:2, 151-157,

Deniz Evcik, Orkun Aksoy, Correlation of Temporomandibular Joint Pathologies, Neck Pain and Postural Differences, Journal of Physical Therapy Science, 2000, Volume 12, Issue 2, Pages 97-100,

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

כירופרקטיקה? למי יכולה לעזור?

כירופרקטיקה למי היא עוזרת

כירופרקטיקה? מי יכולה לעזור? מדובר בענף קליני המאבחן, מטפל ומשקם ליקויים תפקודיים וכאבים שנובעים ממערכות עצב, שריר ושלד אך גם יודע למנוע בעיות במערכות אלה על ידי טיפול מונע, שיפור יציבה, ארגונומיה ועוד. ביותר ממאה שנות קיומה צבר המקצוע אוהדים נלהבים. 

תסמונת מפרק הלסת - מכתב תודה

תסמונת מפרק הלסת – מכתב תודה

תסמונת מפרק הלסת

ד"ר בכר שלום, 

אני רוצה להודות לך על העבודה המצוינת שעשית על פרק הלסת הפגוע שלי. כאשר הגעתי אליך (במקרה, בהמלצת חבר) מצב מפרק הלסת שלי היה כל כך רע שיכולתי בקושי ללעוס או לדבר וכעבור מספר שבועות בודדים של טיפולים מצבי הרבה יותר טוב.

יציבה לקויה איך היא פוגעת בבריאות

יציבה לקויה והשפעתה על הבריאות

יציבה לקויה פוגעת בבריאות! ההשפעה של יציבה לקויה על הבריאות שלנו עלולה להיות נרחבת ואת התסמינים לכך תחושו ברבות השנים. יציבה לקויה במצבים השונים ישיבה, עמידה, הליכה, ריצה, שכיבה, כפיפה, הרמה ועוד נושאים תג מחיר בריאותי.

כאבי גב תחתון גורמי סיכון שכיחים

כאבי גב תחתון גורמי סיכון

גורמי סיכון לכאבי גב תחתון כוללים כמובן הרמה של חפצים כבדים, הרמה לא נכונה, נפילה, חבלה ועוד. כמעט כולם סובלים או יסבלו במהלך חייהם מכאבי גב תחתון. מחקר חדש מצא שעישון, השמנה, צריכת אלכוהול ודיכאון הם בין גורמי הסיכון להתפתחות כאבי גב תחתון.