כאב ברכיים שכיח יותר בקרב נשים

כאבי ברכיים שכיח יותר בקרב נשים

כאב ברכיים – שכיח יותר בקרב נשים! לעתים קרובות גברים ונשים סובלים מבעיות בריאותיות שונות או מבעיות דומות ברמות חומרה שונות. ביחס לגברים נשים נמצאות בסיכון גבוה לפציעות ברכיים. הקביעה הזאת נכונה לאתלטיות מקצועיות אך נכונה גם לגבי ספורטאיות חובבות. בין הגורמים המנבאים התפתחות כאבים בברכיים נציין:

  • משקל עודף והשמנה
  • ברכיים שנפצעו בעבר
  • סימנים של דלקת פרקים ניוונית הנראים בצילומי רנטגן
  • ליקויים מבניים ותפקודיים של הברכיים ועוד

סוגי ספורט שמעלים את הסיכון לפגיעה בברך כוללים:

  • כדור עף חופים
  • משחקות כדור סל עם חברות לשכונה
  • משתתפות בשיעורים הכוללים פעילות אירובית

כאב ברכיים שכיח יותר בקרב נשים – רקע

כאבי ברכיים הם תלונה נפוצה המשפיעה על אנשים בכל הגילאים. גורמים אפשריים לכאבי ברכיים כוללים בין היתר:

  • פציעה, כגון רצועה קרוע או סחוס קרוע.
  • מצבים רפואיים – כולל דלקת פרקים, שיגדון וזיהומים

סוגים רבים של כאבי ברכיים קלים מגיבים היטב לאמצעי טיפול עצמי. כירופרקטיקה ותומכים לברכיים יכולים גם לעזור להקל על כאבי ברכיים. עם זאת, במקרים מסוימים, הברך עשויה לדרוש תיקון כירורגי.

מחקרים מצביעים על כך שהשכיחות של כאבי ברכיים:

  • עולה עם הגיל
  •  גבוהה אצל אנשים הסובלים מעודף משקל או מהשמנת יתר.
  • נפוצה בקרב אלה שחוו פציעות ברכיים קודמות
  • שכיחה בקרב אלה העוסקים בפעילויות המפעילות לחץ מוגזם על מפרקי הברך, כגון ספורט ריצה או קפיצה.

עם זאת, מחקרים שונים מצביעים על כך שנשים נוטות יותר לכאבי ברכיים מאשר גברים. ניתן לייחס פער זה למספר גורמים, כולל הבדלים באנטומיה, כוח שרירים והשפעות הורמונליות. נשים גם נוטות יותר לחוות מצבים כמו דלקת מפרקים ניוונית, שהיא הצורה הנפוצה ביותר של דלקת פרקים ולעתים קרובות משפיעה על הברכיים.

למה נשים סובלות יותר מכאבי ברכיים

פציעות ברכיים שכיחות מאוד בקרב בני אדם אך נשים נוטות לסבול מהן יותר. אנשים רבים חושבים בטעות שברכיי נשים הם למעשה גרסה מוקטנת של ברכי גברים. למעשה ישנם הבדלים אנטומיים בין הברכיים של שני המינים הגורמים לברכי נשים להיות פגיעות יותר לפציעות. שתי פציעות שכיחות יותר בקרב נשים לעומת גברים:

מה הן הסיבות לכך שנשים מצויות בסיכון גבוה יותר לסבול מפציעות אלה לעומת גברים? סיבות עיקריות להבדלים הללו כוללים:

השוני בזווית של ברכי הנשים

ברכי הנשים בנויות אחרת מאלו של גברים. האגן של הנשים רחב יותר ולעתים זה גורם לזווית Q גדולה יותר בברכיים שלהן. תופעה זאת הנקראת גם ברכי X. ברכי X גורמות:

  • עומסי יתר על הברכיים
  • ועקב כך חושפת את הרצועות ואת הסחוסים בברכיים לפציעות

שוני הורמונלי

נשים מצויות בסיכון גבוה להיפצע בברכיים במהלך הביוץ זמן שבו רמת ההורמון הנשי אסטרוגן עולה. הסיבה לכך טוענים החוקרים שאסטרוגן מסיבות לא ברורות מחליש את הרצועות. במחקרים אחרים מצעים חוקרים לנשים ליטול אמצעי מניעה כדי לנטרל את ההשפעה של ההורמון הזה.

נשים נעות אחרת

על פי מחקרים נשים נוטות לנוע אחרת מגברים. נשים רצות זקופות ונוטות לנחות מניתור עם קריסה של הברכיים פנימה. הן גם מעבירות את משקל גופן לרגל אחת ופועלות רחוק ממרכז הכובד שלהן.

כול אלו מעלים את הסיכון לפציעות ברכיים של נשים. חשוב לזכור שבעוד שמבחינה אנטומית לא ניתן לעשות דבר הרי שבכול הנוגע לאופן שבו נשים משחקות ונעות ניתן לעשות הרבה.

מניעת פציעות ברכיים בקרב נשים

נטרול או הקטנת ההשפעה של גורמי סיכון להתפתחות כאבים ופציעות בברכיים עשויים לצמצם את הסיכון להתפתחותם. בין גורמי הסיכון שיש לנטרל נמנה:

  • שמירה על משקל גוף מאוזן
  • הקפדה על נעילת נעליים מתאימות ותומכות
  • חיזוק של שרירי הגפה התחתונה. בעיקר חיזוק השריר הארבע ראשי (quadriceps) לפנים ושרירי המיתר (hamstrings) מאחור.
  • שיפור הביומכניקה והתנועה כולל בין היתר מעבר לנחיתה על כריות כף הרגל
  • מודעות לאופן שבו הן מבצעות סיבובי ציר ועוד

אבחון וטיפול

חשוב לנשים הסובלות מכאבי ברכיים להתייעץ עם קלינאי כגון כירופרקט לקבלת אבחון ותוכנית טיפול נכונה. התערבות מוקדמת יכולה למנוע נזק נוסף לברך ולשפר את איכות החיים.

הטיפול בכאבי ברכיים משתנה בהתאם לסיבה. האפשרויות כוללות מנוחה, שינויים בהתנהלות, טיפול כירופרקטי, תרופות, זריקות ברכיים, ובמקרים חמורים, ניתוח. אסטרטגיות לניהול כאב עשויות לכלול גם שימוש בטיפול בחום או בקור, נעילת נעליים מתאימות ושימוש במכשירים מסייעים.

כאבי ברכיים – המחקר

מטרת המחקר הייתה לזהות את דפוסי הופעת הכאבים בברכיים בקרב קהילה של 489 נשים. הנשים היו בגיל ממוצע של 52 שנים ועם מדד מסת גוף ממוצע של 24.39. המחקר ארוך הטווח נמשך 12 שנים. 11.7% מקבוצת הנשים הראתה סימנים ראשוניים של דלקת פרקים ניוונית באחת הברכיים. במסגרת המחקר בחנו Soni ועמיתיו:

  • את הכאבים בברכיים ומיקומם
  • אופי וסוג הכאב
  • כמה זמן נמשך הכאב ועוד
כאב ברכיים שכיח יותר בקרב נשים
כאב ברכיים שכיח יותר בקרב נשים

הדיווחים ניתנו 4 פעמים לאורך 12 שנות מעקב. חישובים סטטיסטיים נערכו על מנת לזהות גורמים מנבאים לכול סוג של כאב.

ממצאי המחקר

בקרב הנשים שדיווחו על כאבים במהלך כול החודש האחרון:

  • 9% סבלו מכאב קבוע
  • 24% סבלו מכאב שהופיע באופן פתאומי
  • 29% סבלו מכאב לסירוגין

בקרב נשים שדיווחו על כאב ברוב ימי החודש האחרון:

  • 2% סבלו מכאב קבוע
  • 16% מהן סבלו מכאב פתאומי
  • 18% מהן סבלו מכאב לסירוגין

מדד מסת גוף גבוה היווה גורם מנבא לכאב קבוע. סימנים של דלקת פרקים ניוונית בצילום רנטגן העלו את הסיכון לכאבים קבועים. רקע של פציעה בברך בעבר העלה את הסיכוי לכאבים קבועים וגם לכאבים לסירוגין.

מסקנות המחקר

12 שנות המעקב אחר קהילה זאת הראתה שינויים נרחבים בכול הנוגע לאופי, תדירות ומשך הכאבים בברכיים. ידיעת אופן התפתחות הכאב בברכיים והכרת גורמי הסיכון לכאבים אלו עשויים לאפשר טיפול טוב בתופעה מטרידה זאת.

References:

Soni A, Kiran A, Hart DJ, Leyland KM, Goulston L, Cooper C, Javaid MK, Spector TD, Arden NK. Prevalence of reported knee pain over twelve years in a community-based cohort. Arthritis Rheum. 2012 Apr;64(4):1145-52.

Ericsson, Y. B., McGuigan, F. E., & Akesson, K. E. (2021). Knee pain in young adult women: associations with muscle strength, body composition and physical activity. BMC Musculoskeletal Disorders, 22, Article number: 715.

Smith, T. O., et al. (2018). Incidence and prevalence of patellofemoral pain: A systematic review and meta-analysis. PLOS ONE, 13(1), e0190892.

Ericsson, Y.B., McGuigan, F.E. & Akesson, K.E. Knee pain in young adult women- associations with muscle strength, body composition and physical activity. BMC Musculoskelet Disord 22, 715 (2021).

Lee KM, Kang SB, Chung CY, Park MS, Kang DW, Chang CB. Factors associated with knee pain in 5148 women aged 50 years and older: A population-based study. PLoS One. 2018 Mar 8;13(3):e0192478.

Zhou, M., Chen, J., Wang, D. et al. Combined effects of reproductive and hormone factors and obesity on the prevalence of knee osteoarthritis and knee pain among middle-aged or older Chinese women: a cross-sectional study. BMC Public Health 18, 1192 (2018).

Hame, Sharon & Alexander, Reginald. (2013). Knee osteoarthritis in women. Current reviews in musculoskeletal medicine. 6. 10.1007/s12178-013-9164-0.

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

אוסטאופורוזיס בקרב גברים

אוסטאופורוזיס בקרב גברים

אוסטאופורוזיס בקרב גברים היא תופעה שאינה ידועה מספיק. מחלת דלדול העצם נתפסת בטעות כבעיה נשית בלבד. גם גברים ובעיקר גברים מבוגרים מצויים בסיכון לסבול ממחלה זו וכתוצאה מכך לסבול מכאבי גב, כאבי ירך ואפילו מוות. 

מורטון נוירומה אבחון וטיפול

מורטון נוירומה אבחון וטיפול

מורטון נוירומה? אבחון וטיפול הנעשים מהר עשויים למנוע נזקים כרוניים. הגורם לתופעה היא פגיעה בעצב העובר בין עצמות המסרק בגלל עומסים חוזרניים. מלבד כאב החולה יחוש תחושות דגדוג ושריפה, הירדמות של האצבע ועוד. עיכוב באבחון ובהענקת טיפול מתאים מקשים מאוד על הריפוי.

הרזיה עלולה לגרום אוסטאופורוזיס

אוסטאופורוזיס בגלל הרזיה

אובדן מסת עצם בגלל הרזיה היא תופעה המתרחשת יותר ממה שאתם חושבים! אחד היתרונות הבריאותיים היחידים שיש לאנשים שמנים הוא שלרוב הם לא סובלים ממחלת דלדול העצם (אוסטאופורוזיס). העומס הפיזי הקבוע שנוצר על העצמות בגלל המשקל גורם לעצמות להתעבות.