פיברומיאלגיה וסיבי העצב הדקים

פיברומיאלגיה וסיבי העצב הדקים

פיברומיאלגיה וסיבי העצב הדקים עשויים להיות קשורים זה בזה. מחקר מצא ש- 50% מחולי פיברומיאלגיה סובלים מסימני מחלה הקרויה נוירופתיה של סיבי העצב הדקים. פיברומיאלגיה היא תסמונת כאב כרונית הגורמת לפגיעה קשה באיכות חיי החולים ושל הסובבים אותם.

הפרעה בריאותית מורכבת זאת פוגעת ב- 1% עד 5% מהאוכלוסייה בעולם המערבי עם רוב נשי מובהק. נוירופתיה של סיבי העצב הדקים Small Fiber Sensory Neuropathy (SFSN) גורמת:

מה הקשר בין נוירופתיה של סיבי העצב הדקים ופיברומיאלגיה? במאמר הנוכחי נדון במחקרים שמנסים לענות על נשאלה הזאת.

פיברומיאלגיה וסיבי העצב הדקים – רקע

פיברומיאלגיה היא מחלת כאב כרונית שמשפיעה על כ-10 מיליון אנשים בארה"ב ו-3-6% מאוכלוסיית העולם. הגורם לפיברומיאלגיה אינו ידוע, אולם היא מאופיינת על-ידי:

  • כאב ונוקשות נרחבים, עייפות, דיכאון וחרדה

נוירופתיה חושית של סיבים קטנים (SFN) היא הפרעה המשפיעה על סיבי העצב הקטנים הנושאים כאב, טמפרטורה ואותות אוטונומיים. SFN יכול לגרום לתסמינים שונים כגון:

  • צריבה, עקצוץ, חוסר תחושה והזעה ברגליים ובידיים, כמו גם בעיות במערכת העיכול, הלב וכלי הדם ובמתן שתן

SFN נחשב למצב נדיר, אך שכיחותו ושכיחותו עלו בשנים האחרונות. על פי מחקר משנת 2021, שכיחות SFN הייתה 1.3 ל-100,000 בשנה והשכיחות הייתה 13.3 ל-100,000 באוכלוסיית ארה"ב. SFN יכול להיות קשור למספר מחלות רקע, כגון סוכרת, הפרעות אוטואימוניות, זיהומים ומוטציות גנטיות.

הפתופיזיולוגיה של פיברומיאלגיה אינה מובנת במלואה, אך מחקרים אחרונים הציעו קשר אפשרי עם נוירופתיה חושית של סיבים קטנים (SFN). נוירופתיה של סיבי העצב הדקים ופיברומיאלגיה הם שני מצבים שונים אך קשורים פוטנציאלית. שתי ההפרעות הבריאותיות הללו גורמות לכאב כרוני והפרעות חושיות. הקשר המדויק בין נוירופתיה של סיבי העצב הדקים ופיברומיאלגיה עדיין אינו ברור. יש צורך במחקרים נוספים כדי להבין את המנגנונים הבסיסיים של המחלות ולשפר את האבחון והטיפול בהן.

האבחנה של SFN ו- FM יכולה להיות מאתגרת. הקושי נובע בגלל שלשני המצבים יכולים להיות תסמינים דומים וחסרים סמנים ביולוגיים ספציפיים.

פיברומיאלגיה

פיברומיאלגיה (FM) היא תסמונת כאב כרונית המשפיעה על אזורים נרחבים בגוף. הגורם המדויק ל-FM אינו ידוע. הסברה היא שמקור ההפרעה נמצא בעיבוד לא תקין של אותות כאב במוח ובחוט השדרה. FM יכול גם לגרום לעייפות, בעיות שינה, הפרעות במצב הרוח וקשיים קוגניטיביים. פיברומיאלגיה הקרויה בעברית דאבת היא הפרעה בריאותית עם מאפיינים ייחודיים:

  • כאב במספר מקומות במערכת שרירי ושלד
  • עייפות קשה
  • הפרעות שינה
  • פגיעה בזיכרון
  • הפרעות במצב הרוח כולל חרדות ודיכאון ועוד

לעתים קרובות אנשים הסובלים מפיברומיאלגיה מתלוננים גם על:

המחלה הזאת פורצת לעתים קרובות בעקבות טראומה גופנית או נפשית קיצונית. חבלה גופנית, ניתוח, משבר נפשי ועוד עלולים לעורר אותה. המחלה הזאת שכיחה בקרב נשים.

אבחון פיברומיאלגיה

נכון להיום אין אמצעי או בדיקה אובייקטיביים שיכולים לאבחן את המחלה הזאת. פיברומיאלגיה מאובחנת לכן על פי מדדים קליניים שונים כולל בין היתר:

  • היסטוריה רפואית של כאב כרוני מפושט במשך שלושה חודשים לפחות
  • 18 נקודות כאב בשרירים, מפרקים
  • מגוון סימפטומים נוספים כגון עייפות, בעיות שינה או קשיים קוגניטיביים

אופן יישום המדדים אינו אחיד ולכן לא מדובר באבחון מדויק. אין בדיקה סופית עבור FM, אבל כמה בדיקות עשויות להיעשות כדי לשלול תנאים אחרים שיכולים לחקות FM. לעתים קרובות לאחר סבב רופאים בתחומים שונים שקובעים שאין שום "בעיה אמיתית" יקבע הרופא (לרוב ראומטולוג) את האבחון הזה.

טיפול בפיברומיאלגיה

נכון להיום אין גם טיפול יעיל למחלה. כול שניתן לעשות באמצעים תרופתיים ו/או עם טיפול כירופרקטי הוא להקל על התסמינים. אמצעים נוספים שעשויים להועיל בהקלה על התסמינים כוללים:

  • פעילות גופנית
  • ניהול מתחים כולל באמצעות מדיטציה ועוד

נוירופתיה של סיבי העצב הקטנים

נוירופתיה חושית של סיבים קטנים (SFN) היא מצב הגורם לכאב ולהפרעות תחושתיות עקב נזק או תפקוד לקוי של סיבי העצב הקטנים בעור. סיבים אלה אחראים על העברת טמפרטורה, כאב ותחושות מגע מהעור למערכת העצבים המרכזית. ל-SFN יכולות להיות סיבות שונות, כגון סוכרת, מחלות אוטואימוניות, זיהומים, רעלים או הפרעות גנטיות.

ליקוי בסיבי העצב הדקים יוביל בין היתר:

  • לכאבים נוירופתיים
  • שינויים תחושתיים כולל עקצוצים, נימול, הירדמות, רגישות גבוהה לכאב, תחושות שריפה, תחושות קור ועוד
  • סימפטומים שמקורם פגיעה במערכת העצבים האוטונומית כולל קושי בהזעה, עיניים יבשות, פה יבש, התעלפות, סחרחורת, עור חיוור ועוד

לא תמיד ברור מה גורם לדלקת הזאת בסיבי העצב הדקים אך בין הגורמים האפשריים לנוירופתיה זאת נציין:

  • סוכרת
  • חוסר בוויטמינים כגון B12
  • שיבושים הורמונליים
  • מחלות שונות כולל מחלות של רקמות חיבור, דלקות פרקים, מחלות אוטואימוניות שונות, אלכוהוליזם ועוד.

נוירופתיה חושית של סיבים קטנים

האבחנה של SFN דורשת בדרך כלל:

  • ביופסיה של העור כדי למדוד את צפיפות סיבי העצב הקטנים באפידרמיס

חשוב לציין שבדיקת EMG בודקת תפקוד של העצבים הרגילים ולא של הדקים ולכן אינה יכולה לאתר את הבעיה בסיבי העצב הדקים. ​

פיברומיאלגיה וסיבי העצב הדקים
פיברומיאלגיה וסיבי העצב הדקים

מה הקשר בין נוירופתיה של סיבי העצב הקטנים לפיברומיאלגיה?

מחקרים שנערכו בשנים האחרונות מצאו קשר בין פיברומיאלגיה לבין נוירופתיה של סיבי העצב הדקים של מערכת העצבים הפריפרית. סיבי העצב הדקים בעור אחראים על העברת תחושות כאב וטמפרטורה. סיבי העצב הדקים באיברים הפנימיים אחראיים על הפעילות האוטונומית של האיברים הללו כמו קצב הלב ונשימה.

כמה מחקרים הראו כי SFN עשוי להיות גורם או תורם כאב FM. מחקרים אלה מצאו כי כמה אנשים עם FM יש מספר מופחת או תפקוד מופחת של סיבי העצב הקטנים בעור שלהם. שוני כזה יכול להסביר את הרגישות המוגברת שלהם לטמפרטורה וגירויי כאב. עם זאת, לא לכל האנשים עם FM יש SFN, ולא לכל האנשים עם SFN יש FM. לכן, SFN ו- FM אינם מילים נרדפות, אך הם עשויים לחלוק כמה מנגנונים משותפים או גורמי סיכון.

על פי מחקרים אלה פיברומיאלגיה היא למעשה הפרעה עצבית הגורמת לשיבוש בהולכת הכאב ובתהליך עיבודו במוח. ביופסיית עור של סיבי העצבים הדקים בקרב מעל מחצית מחולי פיברומיאלגיה מצביעה על מצבם הדלקתי. סיבי העצב הדקים מהווים חלק ממערכת העצבים האוטונומית ואחראים להעביר תחושות של כאב ותחושות של חום וקור.

טיפול בשתי ההפרעות הללו

הטיפול ב- SFN ו- FM עשוי גם לחפוף, שכן שני המצבים יכולים להפיק תועלת מתרופות המווסתות אותות כאב במערכת העצבים, כגון תרופות נוגדות דיכאון, נוגדות פרכוסים או אופיואידים. עם זאת, תרופות אלה עשויות להיות תופעות לוואי או מגבלות, והם עשויים לא לעבוד עבור כולם. לכן, גישות אחרות כגון כירופרקטיקה, פעילות גופנית, טיפול קוגניטיבי-התנהגותי, או טיפולים משלימים עשויים גם להיות מועילים לניהול כאב SFN ו- FM.

המחקר

פיברומיאלגיה היא מחלה כרונית קשה המתאפיינת במגוון רחב של סימנים ותסמינים. מטרת המחקר הייתה לבדוק האם לפחות בחלק מהמקרים נוירופתיה של סיבי העצב הדקים אחראית לסימנים ולתסמינים שלל חולים בפיברומיאלגיה.

לצורך המחקר נתחו החוקרים את הסימנים והתסמינים של 27 חולים בפיברומיאלגיה ושל 30 מתנדבים נורמליים. אבחון פיברומיאלגיה התבצע בין היתר על פי הקריטריונים שנקבעו על ידי הקולג' האמריקאי לראומטולוגיה בשנת 2010.

ממצאי המחקר

אובחנו עם נוירופתיה של סיבי העצב הדקים:

  • 41% מביופסיות העור שנלקחו מחולים עם פיברומיאלגיה
  • 3% מהביופסיות שנלקחו מקבוצת הביקורת

מסקנות החוקרים

לטענת החוקרים (Oaklander ועמיתיו) פיברומיאלגיה וסיבי העצב הדקים קשורים זה בזה? הממצאים הללו מוכיחים שחלק מהחולים שמוגדרים כסובלים מפיברומיאלגיה סובלים למעשה מנוירופתיה של סיבי העצב הדקים. מדובר במחלה מוגדרת שניתן לאבחן אותה באופן ברור.

References:

Oaklander AL, Herzog ZD, Downs HM, Klein MM. Objective evidence that small-fiber polyneuropathy underlies some illnesses currently labeled as fibromyalgia. Pain. 2013 Nov;154(11):2310-2316.

National Fibromyalgia Association. Fibromyalgia Prevalence: est. 10 million people in the U.S. https://www.fmaware.org/fibromyalgia-prevalence/

Centers for Disease Control and Prevention. Fibromyalgia | Arthritis | CDC. https://www.cdc.gov/arthritis/basics/fibromyalgia.htm

What to know about small fiber neuropathy – Medical News Today https://www.medicalnewstoday.com/articles/small-fiber-neuropathy

Small Fiber Sensory Neuropathy – Johns Hopkins Medicine https://www.hopkinsmedicine.org/neurology-neurosurgery/specialty-areas/peripheral-nerve/small-fiber-sensory-neuropathy

Caro XJ, Winter EF. Evidence of abnormal epidermal nerve fiber density in fibromyalgia: clinical and immunologic implications. Arthritis Rheumatol. 2014;66(7):1945-1954.

Üçeyler N, Zeller D, Kahn AK, et al. Small fibre pathology in patients with fibromyalgia syndrome. Brain. 2013;136(Pt 6):1857-1867.

Giannoccaro MP, Donadio V, Incensi A, et al. Small nerve fiber involvement in patients referred for fibromyalgia. Muscle Nerve. 2014;49(5):757-759.

Oaklander AL, Herzog ZD, Downs HM, Klein MM. Objective evidence that small-fiber polyneuropathy underlies some illnesses currently labeled as fibromyalgia. Pain. 2013;154(11):2310-2316.

Martinez-Lavin M. Fibromyalgia-like illness in patients with mercury amalgam dental fillings. Med Hypotheses. 1998;51(4):301-303.

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

סגנון חיים וצפיפות העצם

סגנון חיים משפיע על צפיפות העצם

סגנון חיים וצפיפות העצם קשורים זה בזה! אורח החיים המודרני המתאפיין בחוסר פעילות גופנית וישיבה ממושכת מול המחשב, טלפון חכם ו/או מול הטלוויזיה מזיקים לבריאותנו בהרבה דרכים כולל בין היתר פוגעים בצפיפות העצם כבר במהלך הילדות שלנו.

פריצת דיסק בגב התחתון אבחון

פריצת דיסק בגב התחתון אבחון

פריצת דיסק? אבחון נדרש כדי לדעת מה חומרת הנזק וכיצד לטפל בבעיה. לעתים פונים אלי חולים הסובלים מסימנים ותסמינים הנובעים מעמוד השדרה המותני ושואלים בדאגה, "דוקטור, האם זאת פריצת דיסק?" ובכן רק בקרב 30% מהמתלוננים התשובה היא חיובית.

קרע בשריר התאומים

קרע בשריר התאומים

קרע בשריר התאומים? נזק בשריר הזה עלול להיות הסיבה לכאבים ולקשיי ההליכה שאתם חשים. תסמינים אלו מתפתחים לרוב במהלך פעילות גופנית ונגרמים בגלל מתיחה או קרע ברמות חומרה שונות בשריר התאומים (סובך) או בשריר הסוליה הממוקם תחתיו.