בלי סטרואידים לתעלה הקרפלית

בלי סטרואידים לתעלה הקרפלית

בלי סטרואידים לתעלה הקרפלית, זה לא פותר את הבעיה. תסמונת התעלה הקרפלית או בשמה העברי תסמונת מנהרת שורש כף היד הנגרמת בגלל עומס חוזרני. עומס חוזרני נוצר בגלל ביצוע תנועות ומטלות חוזרניות. בעידן המודרני הרווי במטלות חוזרניות הפכה תסמונת התעלה הקרפלית להיות שכיחה ביותר. בין הסימנים והתסמינים שמתפתחים בגין תסמונת זאת נמנה:

  • כאבים מקומיים בכף היד
  • שינויים תחושתיים
  • חולשת שרירים
  • קשיים תפקודיים ועוד

אכן, זריקות סטרואידים יכולות לספק הקלה בחומרת הסימפטומים הללו. אך חשוב לדעת שעל פי המחקר המסוקר מדובר בהקלה זמנית בלבד. ברובם המכריע של המקרים הסימנים והתסמינים הללו חוזרים והניתוח אינו נמנע. לכן, להערכתי יש להעדיף תחילה טיפול שמרני לא חודרני. מחקרים אחרים מצאו שטיפולים מסוג זה יעילים ואינם כרוכים בתופעות לוואי. רק אם הטיפול השמרני כושל יש לשקול טיפול רפואי. טיפול רפואי עשוי לכלול בין היתר:

חולים השוקלים פתרון כירורגי לתסמונת התעלה הקרפלית צריכים לדעת ששליש מהעובדים שעוברים ניתוח לשחרור העצב בתעלה הקרפלית לא חוזרים לעבודה גם לאחר 8 שבועות. בלי סטרואידים לתעלה הקרפלית, נסו טיפול שמרני תחילה!

בלי סטרואידים לתעלה הקרפלית – רקע

תסמונת התעלה הקרפלית היא הפרעה בריאותית שכיחה בכף היד. למעשה מדובר בתסמונת לכידת עצב פריפרי השכיחה ביותר לאדם וכמחצית מהפציעות הנגרמות מעבודה. בתסמונת זאת נלכד עצב התווך (median nerve) בתוך התעלה הנמצאת בשורש כף היד. פציעה של העצב הזה שאחראי להעניק יכולת לחישה ומוטוריקה לאגודל ולאצבעות ואזור כף היד הסמוך לאגודל עלולה לגרום לכאבים בכף היד, חולשת שרירים בכף היד ולשינויים תחושתיים. לטיפול בבעיה מומלץ בשלבים הראשונים קיבוע מפרק שורש כף היד. קיבוע יאפשר לעצב המודלק להירפא. השלב הבא הוא שילוב של טיפול שמרני ידני הניתן על ידי כירופרקטים וקלינאים אחרים. טיפול זה נועד להרחיב את התעלה ובכך להפחית את הלחץ הנוצר בתוכה על העצב.

באותם מקרים נדירים שהטיפול השמרני לא צלח נפנה את החולה לטיפול רפואי כולל זריקות סטרואידים. כאשר טיפול רפואי כושל יופנה החולה לביצוע ניתוח לשחרור העצב בתעלה. זריקות סטרואידים מוצעים לעתים קרובות כדי לרפא את התסמינים של תסמונת התעלה הקרפלית. סטרואידים מיוצרים באופן טבעי על ידי בלוטת האדרנל. כמובן שהסטרואידים המוזרקים גם במקרה של תסמונת התעלה הקרפלית נעשים באופן מלאכותי. לסטרואידים יכולות נוגדות דלקת ונפיחות. עוד נוסיף שלסטרואידים מוזרקים ישנה יעילות גבוהה יותר מסטרואידים הנלקחים דרך הפה.

יעילות הזרקת סטרואידים למנהרת שורש כף היד

על פניו זריקות סטרואידים אמורות לעשות טוב. הן מפחיתות את הדלקת ואת הנפיחות ובכך משחררות את העצב מהלחץ המופעל עליו בתוך התעלה. במספר מחקרים שבהם נבחנה היעילות של זריקות סטרואידים בטיפול בתסמונת התעלה הקרפלית בהשוואה לטיפול שמרני ולטיפול פלצבו נמצא שאכן זריקות סטרואידים מפחיתות את הסימנים והתסמינים תוך שבועיים עד ארבעה שבועות בקרב 45% מהחולים. הבעיה היא שהתסמינים הללו חוזרים לאחר תקופה של מספר שבועות ובטווח הארוך השפעתם פגה לחלוטין.

מה הם תופעות הלוואי של זריקות סטרואידים?

בין תופעות הלוואי הלא רצויות של זריקות סטרואידים נמנה:

  • נפיחות מקומית
  • כאבים מקומיים זמניים ברמות חומרה שונות
  • העלאת הסיכון להתפתחות דלקת זיהומית מקומית
  • סיכון גבוה להתפתחות לנזק לגידים
  • סיכוי גבוה לנזק עצבי בשורש כף היד
  • קשיי נשימה
  • נפיחות של הפנים, שפתיים, לשון, וגרון ועוד

כמובן שנזקים אלה אינם שכיחים ומתרחשים בעיקר בגלל טעות בביצוע ובמיקום של הזריקה. מספר הסיבוכים נאמד במקרה 1 מתוך 1000 מקרים. אין להזריק סטרואידים במקרים הבאים:

  • כאשר ישנה דלקת זיהומית באזור שורש כף היד
  • במקרים בהם ידוע שהחולה אינו מגיב טוב לסטרואידים
  • כאשר החולה סובל גם מסוכרת בלתי נשלטת
  • במקרה שהחולה סובל מליקוי במערכת החיסונית ועוד.

טיפול כירופרקטי בתסמונת התעלה הקרפלית

כאמור תסמונת התעלה הקרפלית כוללת מגוון רחב של סימנים ותסמינים המתפתחים בעקבות לכידה של עצב התווך (Median nerve) בתוך התעלה הקרפלית בשורש כף היד. הטיפול הרפואי בתסמונת התעלה הקרפלית כולל טיפולים תרופתיים, זריקות סטרואידים או ניתוח. בניתוח של תסמונת זאת חותכים את הרצועה הקרפלית המהווה את גג התעלה ומשחררים את העצב. למרות היותו ניתוח "פשוט" יחסית כרבע מהחולים המנותחים לא נפתרים מהסימנים והתסמינים ומחציתם אף מגיעים לניתוח חוזר.

במחקר שנערך בספרד (March 2017, Journal of Orthopaedic & Sports Physical Therapy) נמצא שחולים עם תסמונת התעלה הקרפלית שטופלו באורח שמרני כמו זה הניתן על ידי כירופרקט, הראו שיפור תפקודי גדול יותר ביחס לקבוצת חולים שנותחה. יחד עם זאת לאחר מספר חודשים השיפור בכאב ובתפקוד של שתי הקבוצות היה דומה. על פי החוקרים אין הבדלים משמעותיים בין הטיפול הידני שמרני לבין הטיפול הכירורגי בתסמונת התעלה הקרפלית. היעילות של שתי הפרוצדורות בהפחתת כאב ובשיפור התפקוד דומה. המלצת החוקרים הייתה אל תרוצו לניתוח. תתחילו עם טיפול שמרני ורק אם זה כשל שקלו את האפשרות הכירורגית.

בלי סטרואידים לתסמונת מנהרת שורש כף היד – המחקר

רופאים מרבים לטפל בתסמונת התעלה הקרפלית (carpal tunnel syndrome – CTS) אידיופטית באמצעות זריקות סטרואידים. המחקר הנוכחי יצר לדרך בגלל העובדה שחסרים מחקרים הבודקים את היעילות של הפרוצדורה הזאת מעבר לחודש אחד.

בלי סטרואידים לתעלה הקרפלית
בלי סטרואידים לתעלה הקרפלית

החוקרים השבדים החליטו לבדוק את היעילות של זריקה סטרואידים מסוג מתילפרדניזולון (Methylprednisolone) המוזרקת מקומית במצב של תסמונת התעלה הקרפלית. זריקות נבחרו 111 חולים שסבלו מתסמונת זאת בגילים 18 – 70. אף אחד מהחולים הללו לא קיבל זריקת סטרואידים קודם לכן. 111 החולים חולקו לשלוש קבוצות קבוצה אחת טופלה באמצעות 80 מ"ג מתילפרדניזולון, קבוצה שנייה באמצעות 40 מ"ג מתילפרדניזולון וקבוצה שלישית באמצעות פלצבו.

גם הרופאים המטפלים וגם החולים לא ידעו לאיזו קבוצה משתייך כול אחד מהחולים. החולים נבדקו לאחר 10 שבועות והצלחת הטיפול נקבעה בשלב הזה באמצעות דירוג של 1-5. החולים נבדקו שוב לאחר שנה כדי לברר מי מהם עבר ניתוח.

ממצאי המחר

חולים שקיבלו 80 מ"ג ו-40 מ"ג של מתילפרדניזולון הראו שיפור גדול יותר מאשר אלו שקיבלו טיפול פלצבו אבל לאחר שנה אחד ההבדלים הללו נעלמו. אלו 73% מחברי הקבוצה שטופלו באמצעות 80 מ"ג של מתילפרדניזולון עברו ניתוח לטיפול בתסמונת התעלה הקרפלית, 81% מחברי הקבוצה שקיבלו 40 מ"ג של מתילפרדניזולון עברו ניתוח לטיפול

בתסמונת התעלה הקרפלית ו92% מחברי הקבוצה שטופלה באמצעות פלצבו עברה את הניתוח הזה גם כן. במילים אחרות אלה שטופלו באמצעות זריקות סטרואידים נמצאו בסיכון מעט יותר נמוך להיות מנותחים.

מסקנות החוקרים

בלי סטרואידים לתעלה הקרפלית! חולים שקיבלו 80 מ"ג ו- 40 מ"ג של מתילפרדניזולון הראו שיפור זמני בסימנים ובתסמינים של תסמונת התעלה הקרפלית אך 3 מתוך 4 מטופלים עברו בסופו של דבר ניתוח לשחרור העצב בתעלה.

References:

Isam Atroshi, Magnus Flondell, Manfred Hofer, et al. Methylprednisolone Injections for the Carpal Tunnel Syndrome: A Randomized, Placebo-Controlled Trial. Ann Intern Med.2013;159:309-317. [Epub 3 September 2013]

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/carpal-tunnel-syndrome/diagnosis-treatment/drc-20355608

Mason, W., Ryan, D., Khan, A. et al. Injection versus Decompression for Carpal Tunnel Syndrome-Pilot trial (INDICATE-P)—protocol for a randomised feasibility study. Pilot Feasibility Stud 3, 20 (2017).

https://www.nhs.uk/conditions/carpal-tunnel-syndrome/

Atroshi I, Flondell M, Hofer M, Ranstam J. Methylprednisolone injections for the carpal tunnel syndrome: a randomized, placebo-controlled trial. Ann Intern Med. 2013; 159: 309-317

https://www.cochrane.org/CD015148/NEUROMUSC_local-steroid-injection-carpal-tunnel-syndrome

Peters-Veluthamaningal, C., Winters, J.C., Groenier, K.H. et al. Randomised controlled trial of local corticosteroid injections for carpal tunnel syndrome in general practice. BMC Fam Pract 11, 54 (2010).

https://www.verywellhealth.com/carpal-tunnel-injection-or-surgery-5341376

Claire Burton and others, The effectiveness of corticosteroid injection versus night splints for carpal tunnel syndrome: 24-month follow-up of a randomized trial, Rheumatology, Volume 62, Issue 2, February 2023, Pages 546–554

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

מרפק טניס עדיף בלי זריקת סטרואידים

מרפק טניס עדיף בלי זריקת סטרואידים

מרפק טניס? בלי סטרואידים! . מרפק טניס היא בעיה שכיחה בעיקר בקרב שחקני טניס אך לא רק. אחת האופציות המוצעות לריפוי היא זריקות סטרואידים למרפק אפשרי ורצוי להימנע מכך. המחקר הנוכחי מצא שתרופות אלה מציעות הקלה זמנית בלבד לבעיה זאת.

טרמפולינה עלולה לגרום פציעות קשות

פציעות טרמפולינה

קפיצה על טרמפולינה מסוכנת! קפיצה על טרמפולינה עלולה לגרום לפציעות, חלקן קשות, בעיקר בקרב ילדים. האגודה האמריקאית לרופאי ילדים המליצה להימנע מהן. בין יתר הפציעות נמנה נקיעות, מתיחות, פריקות, שברים ולעיתים גם נזקים בלתי הפיכים בראש ובעמוד השדרה. 

כאב באיליו פסואס טיפול

איליופסואס הגורם לכאב בשריר

כאב באיליו פסואס? טיפול יחל רק לאחר אבחון מדויק של הגורם לבעיה. טיפול מהיר עשוי למנוע נזקים כרוניים. שריר המותן כסל מרבה להיפצע אצל ספורטאים אך לא רק אצלם. השריר המדובר נפצע לרוב באזור הגיד שלו וגם באמתחת (בורסה) המצויה מתחת לשריר.