כאבי ברכיים במדרגות מה גורם לזה

כאבי ברכיים בעלייה או ירידה במדרגות

כאבי ברכיים במדרגות – מה גורם לזה? כאבי ברכיים מהווים את אחת הבעיות השכיחות ביותר לאדם. לאחר כאבי גב תחתון, כאבי ברכיים היא הבעיה השכיחה ביותר. המבנה החזק הזה לכאורה הנקרא ברך הוא מבנה פגיע. כאבים בברכיים יכולים להתפתח בגלל סיבות רבות ובכלל זה נזקי חבלה, שימוש חוזרני ומחלות מפרקים. בין מחלות המפרקים הגורם השכיח ביותר לכאבי ברכיים היא דלקת פרקים ניוונית. דלקת פרקים ניוונית פוגעת לרוב בסחוסים של המפרקים נושאי המשקל בגוף ובכלל זה ברכיים.

כאבי ברכיים בעת עלייה במדרגות עלול להיות התסמין הראשון של דלקת פרקים ניוונית. סימפטומים נוספים של דלקת פרקים ניוונית בברכיים יופיעו בשלבים מאוחרים יותר. בין הסימפטומים הנוספים הללו נציין:

  • רגישות וחוסר נוחות בהליכה וריצה
  • בהמשך ובהדרגה כאבים וקושי להניע את הברכיים גם בישיבה ואפילו בשכיבה
  • נוקשות
  • מגבלות תנועה ותפקוד ועוד

מסקנות המחקר הנוכחי (Journal Arthritis Care & Research, 01, 2015) מתבססות על מעקב אחר 4,600 אנשים בסיכון גבוה לפתח דלקת פרקים ניוונית. המעקב נמשך 7 שנים.

כאבי ברכיים במדרגות מה גורם לזה – רקע

כאבי ברכיים הם תלונה נפוצה בקרב אנשים בגילאים שונים וברמות פעילות שונות. כאבים אלו בברכיים יכולים להתחיל מסיבות שונות ובכלל זה:

  • פציעה טראומטית כמו זו הנגרמת מפציעת ספורט
  • עומסי יתר כגון דלקת גיד בברך
  • או באופן הדרגתי כמו במצב של דלקת פרקים ניוונית בברכיים
  • נזקי מחלה בברכיים כמו דלקת פרקים שגרונית, גאוט ועוד

כאבים בברכיים עלולים להיות:

  • חריפים או קלים
  • כרוניים או קצרי מועד
  • להתחיל באופן מהיר או באופן הדרגתי ועוד

אחד הגורמים השכיחים ביותר לכאבי ברכיים הוא שימוש במדרגות. השימוש במדרגות יכול לייצור הרבה לחץ על מפרק הברך ועל השרירים, הגידים והרצועות שמסביב. שכיחות כאבי ברכיים באמצעות מדרגות משתנה בהתאם לגורמים שונים. בין הגורמים הללו נציין גיל, מין, משקל, עיסוק, מצבים בריאותיים ופציעות קודמות. עם זאת, מחקרים מסוימים העריכו כי כ -25% מהמבוגרים חווים כאבי ברכיים בעת עלייה או ירידה במדרגות, וכי אחוז זה עולה עם הגיל.

כאבי ברכיים באמצעות מדרגות יכולים להשפיע על איכות החיים והניידות של האנשים הפגועים, ועלולים להוביל לסיבוכים נוספים אם לא יטופלו כראוי.

מהי ההפרעה העיקרית הגורמת לכאב ברכיים במדרגות?

כאבי ברכיים יכולים להשפיע באופן משמעותי על היכולת שלכם לנוע. הדברים נכונים בעיקר כאשר לצורך הגעה ליעד מסוים אתם צריכים להשתמש במדרגות. כאבי ברכיים בעת שימוש במדרגות נגרמים לרוב בגלל פגיעה בסחוסי הברכיים.

בגיל צעיר פגיעה בסחוסי הברכיים ובעיקר בסחוס במפרק פיקה ירך (patellofemoral joint) נובעת מפציעה ממאמץ חוזרני. הפרעה זאת נקראת תסמונת כאב פטלופמורלי (Patellofemoral pain syndrome) או גם ברך רצים (Runners knee).

בגיל מתקדם הגורם העיקרי לכאבי ברכיים בעת שימוש במדרגות היא דלקת פרקים ניוונית. רוב החולים בדלקת הפרקים הניוונית יחוו כאבי ברכיים בעת עלייה ו/או ירידה במדרגות. הגורם לכך הוא כמובן השחיקה של הסחוסים המצפים עצמות המפרק בברכיים. ברוב המקרים הסחוס שנפגע ממוקם במפרק בין הפיקה לעצם הירך. עלייה וירידה במדרגות יוצרים עומסים גבוהים על הברכיים בכלל ועל מפרק פיקה ירך (Patello-femoral joint) בפרט.

מה מעצים את העומס על הברכיים במדרגות

מספר גורמים עשויים להעצים את העומס על הברכיים הנוצר בירידה ועלייה במדרגות כולל:

  • שריר ארבע ראשי חלש
  • פיקה שאינה ממוקמת נכון ועוד

דרך, שנשמעת מוזרה מעט, להפחית כאבים בברכיים בעת עלייה או ירידה במדרגות היא לעשות זאת הפוך. לעלות או לרדת במדרגות כאשר פניכם מופנות לכיוון ההפוך של הפעולה. עשו זאת באופן זהיר.

כאבי ברכיים במדרגות
כאבי ברכיים במדרגות

עלייה או ירידה כאשר הגב שלכם מוביל מפחיתה באופן דרסטי את העומסים על חלקי הברך הבעייתיים. יש לעשות זאת תוך אחיזה איתנה במעקה ובזהירות לא ליפול. אם הברכיים מתחילות לכאוב בעת עלייה וירידה במדרגות אולי כדאי שתמנעו באופן זמני מביצוע פעולות שהייה במנחים ברכיים) או שהייה במנחים (למשל ישיבה ממושכת עם ברכיים כפופות ב- 90 מעלות) היוצרים עומסים חריגים על הברכיים.

אבחון דלקת פרקים ניוונית

דלקת פרקים ניוונית היא מחלת הפרקים השכיחה ביותר מבין סוגים רבים של מחלות פרקים. את האבחון של דלקת פרקים ניוונית בברכיים נבסס על ממצאים שנפיק:

מההיסטוריה הרפואית

באמצעות היסטוריה רפואית שבה נלמד על התסמינים והסימנים המרמזים על דלקת פרקים ניוונית. נלמד מתי וכיצד החלו ומה משפיע עליהם ועוד. הנזק העיקרי בדלקת פרקים ניוונית הוא שחיקת סחוסים. שחיקת הסחוס יחד עם נזקים נוספים יוצרים את הסימנים והתסמינים של מחלה זאת כולל כאבי ברכיים ומפרקים מעורבים אחרים, נוקשות מפרקית ומגבלות תנועה.

מהבדיקה הגופנית

נתבונן, נמשש ונניע את הברכיים כד לאתר סימנים אופייניים לדלקת פרקים ניוונית בברכיים. בשלבים מתקדמים של המחלה יתכן שבמהלך תנועה תשמעו חריקות ורעשים הבוקעים מהמפרק שלכם. מישוש של המפרק המעורב עלול להכאיב.

דימות ובדיקות מעבדה

במקרים של חוסר ודאות או כאשר ברצוננו לשלול מחלות אחרות ניעזר בבדיקות הדמיה ובדיקות מעבדה.  צילום רנטגן של המפרק עשוי להועיל באבחון המחלה אך לא בשלביה המוקדמים. בשלבים מתקדמים יותר של המחלה כאשר קיימים כבר שינויים מבניים יוכל צילום רנטגן להדגים את הסימנים הקלאסיים של המחלה כולל את ההיצרות של המרווח המפרקי, את ציסטות התת סחוסיות, את זיזים הגרמיים המתפתחים בשוליים של המפרקים ועוד.

אם קיים חשד שדלקת הפרקים אינה ניוונית אלא מסוג אחר ניתן לערוך בדיקות מעבדה שבהן יבדקו הדם והנוזל הסינוביאלי התוך מפרקי בחיפוש אחר סימנים אופייניים למחלות החשודות.

טיפול בדלקת פרקים ניוונית בברכיים

הטיפול בדלקת מפרקים ניוונית בברך צריך להיות מותאם אישית ומבוסס על הערכה מקיפה של מצבו, העדפותיו וציפיותיו של המטופל. המטופל צריך להיות מעורב בתהליך קבלת ההחלטות ומעודכן לגבי היתרונות והסיכונים של כל אפשרות טיפול. יש לבחון ולהתאים את תוכנית הטיפול באופן קבוע בהתאם לתגובת המטופל והתקדמותו [2]. חלק מהטיפולים כוללים:

הפחתת משקל

ירידה במשקל עודף יכולה להפחית את העומס והלחץ על מפרק הברך, כמו גם להפחית דלקות וכאבים. ירידה במשקל יכולה גם לשפר את בריאות הלב וכלי הדם ולהפחית את הסיכון לתמותה הקשורה לדלקת מפרקים ניוונית [1].

הקפדה על פעילות גופנית

פעילות גופנית יכולה לחזק את השרירים סביב הברך, לשפר את יציבות המפרקים ואת טווח התנועה ולשפר את מצב הרוח והרווחה. פעילות גופנית יכולה גם לעזור למנוע או לדחות את הצורך בניתוח. סוגי הפעילות הגופנית ועוצמתה צריכים להיות מותאמים למצבו ולמטרותיו של המטופל [2].

טיפולים תרופתיים ובאמצעות זריקות סטרואידים וחומצה היאלורונית

תרופות משככי כאבים ותרופות אנטי דלקתיות יכולות לסייע בהקלה על כאבים ודלקות בברך. עם זאת, לתרופות הללו עלולות להיות תופעות לוואי. בין תופעות הלוואי נציין דימום במערכת העיכול, נזק לכליות או אירועים קרדיווסקולריים.

גם הזרקות של סטרואידים או חומצה היאלורונית לתוך הברך יכולות לספק הקלה לטווח קצר של כאב ודלקת. גם לזריקות הללו עלולות להיות תופעות לוואי כולל זיהום, תגובה אלרגית ועוד.  יש להשתמש באמצעים אלה בזהירות ותחת השגחה רפואית [3].

תמיכה בברך

שימוש בתומך יכול לספק תמיכה ויציבות למפרק הברך. במיוחד נכונים הדברים כאשר יש נזק לרצועה או חוסר יציבות. תומך ברכיים יכול גם לעזור לתקן חולשה או עיוות של הברך, שיכול להחמיר את הדלקת בברך. חשוב שהתומך ברכיים יותאם על ידי איש מקצוע והשימוש יהיה לפי ההוראות [3].

טיפולים גופניים כגון כירופרקטיקה

טיפול כירופרקטי יכול לסייע למטופלים ללמוד כיצד לבצע פעילויות יומיומיות עם פחות כאב וקושי. כירופרקט יעשה שימוש באמצעים שונים ובטכניקות טיפול ידניות כדי לקדם ריפוי. הכירופרקט ילמד את המטופלים תרגילים וטכניקות לשיפור היציבה, שיווי המשקל והגמישות שלהם.

ניתוח

כאשר טיפולים שמרניים אינם יעילים או כאשר מפרק הברך נפגע קשות, ניתוח עשוי להיות אופציה. ניתוח יכול לכלול תיקון או החלפה של חלקים של מפרק הברך, כגון סחוס, מניסקוס או רצועות. ניתוח יכול לשפר כאב, תפקוד ואיכות חיים, אולם הוא גם טומן בחובו סיכונים כמו זיהום, דימום, פגיעה עצבית או כשל בשתלים [3].

References:

[1] Kendzerska T et al. (2017). The impact of hip and knee osteoarthritis on the subsequent risk of incident diabetes: a population-based cohort study. Rheumatology (Oxford). 56(11):1908-1916.

[2] Brown GA (2021). An Evidence-Based Approach to the Treatment of Knee Osteoarthritis. Journal of Orthopaedic Experience & Innovation.

[3] Jevsevar DS et al. (2013). Treatment of Osteoarthritis of the Knee: Evidence-Based Guideline (2nd Edition). American Academy of Orthopaedic Surgeons.

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

ילדים צריכים להתאמן בספורט מגוון

ילדים צריכים להתאמן במגוון ענפי ספורט

ספורט מגוון לילד הוא מפתח להתפתחותו בתחום הספורט. הורים רבים דוחפים את הילד שלהם להתמקצע ולהתמקד בענף ספורט אחד מסוים. התמקדות כזאת כך חושבים ההורים תעניק לילד את אפשרות להגיע להישגים גדולים יותר. האמת היא שונה. 

אימוני כוח לחיזוק העצמות

אימוני כוח לחיזוק העצמות

אימון כוח לחיזוק העצם עובד. אימוני כוח הכוללים הרמת משקלות עשויים לחזק את מסת העצם בכול הגוף ובמיוחד באזורים נושאי המשקל כגון עמוד השדרה המותני ועצמות ומפרקי הירך. אימוני כוח חשובים בעיקר בקרב גברים בגיל העמידה הסובלים מדלדול העצם.

לחץ על השק התקאלי

לחץ על השק התקאלי

לחץ על השק התקאלי? מה זה? חלק מהאנשים שבגלל סימנים ותסמינים בעמוד השדרה נשלחו לבצע CT או MRI נותרים עם סימן שאלה ותחושת חמיצות כאשר הם קוראים את תוצאות הפיענוח ומגיעים למשפט "בלט דיסק (בקע, פריצה) היוצר לחץ על השק התקאלי".