פיברומיאלגיה טיפול באמצעות ספורט

פיברומיאלגיה טיפול באמצעות ספורט

פיברומיאלגיה טיפול באמצעות ספורט היא אולי השיטה היעילה ביותר לטיפול במחלה הזאת. פיברומיאלגיה היא תסמונת כאב כרונית שנכון להיום מוגדרת כחשוכת מרפא. מחלה זאת גורמת למגוון רחב של סימנים ותסמינים גופניים ונפשיים. פיברומיאלגיה משבשת את איכות חייהן של נשים רבות ברחבי העולם.

פיברומיאלגיה היא תסמונת כאב כרונית עם סימנים ותסמינים רבים המערבים מערכות רבות בגוף שלנו. התלונות העיקריות של החולים בתסמונת זאת הן כאבים במספר רב של אזורים בגוף ועייפות ממושכת. פיברומיאלגיה פוגעת בעיקר בנשים. נכון להיום לא נמצאה סיבה מוסכמת למחלה וגם לא התרופה למיגורה. עם זאת חשוב לזכור שלמרות שהנה משבשת חיים מובהקת פיברומיאלגיה אינה מסכנת חיים. מחקר זה מצא שפעילות גופנית בעצימות בינונית – קשה עשויה להקל על התסמינים של פיברומיאלגיה.

פיברומיאלגיה טיפול באמצעות ספורט – רקע

אלפי מחקרים שנערכו אודות פיברומיאלגיה לא הועילו והוסיפו מחלוקות. עדיין לא ברור:

  • מה גורם להפרעה הזאת
  • כיצד אפשר לרפא אותה
  • להפחית את תסמיניה
  • או למנוע אותה

פעילות גופנית כגורם המסייע לחולים אלה שב ועולה מתוך חלק ניכר מהמחקרים הללו. חלק מאותם מחקרים מציין:

  • שאין צורך בספורט כדי לשפר את המצב של החולים בפיברומיאלגיה. די באורח חיים פעיל הכולל עבודות בית, עבודות בגינה ועוד כדי להקל על תסמיני המחלה.

למרות התוצאות המעודדות הללו רוב החולים ממאנים להיות פעילים גופנית בטענה שזה מחריף תסמיניהם. ובקרב אלו שכן מעזים ומנסים לנהל אורח חיים אקטיבי:

  • כמות הפעילות שלהם קטנה מידי או שאינה נמשכת מספיק זמן כדי לשפר את מצבם. גם במקרה הזה, הסיבה לכך שחולים רבים מעדיפים להתאמן באופן מינורי היא בין היתר כדי למנוע החמרה בסימנים ובתסמינים של המחלה.

מהי פיברומיאלגיה

פיברומיאלגיה היא מחלה הגורמת למגוון רחב של סימנים ותסמינים הנובעים ממערכות גוף שונות בגוף שלנו. בין התלונות של החולים בחולי זה נמנה כאבים פזורים במספר רב של אזורים בגוף, כאבי ראש, ועייפות ממושכת, דיכאון, הפרעות שינה ועוד. פיברומיאלגיה נוטה לפגוע בעיקר בנשים. ישנן טענות שנויות במחלוקת שמחלת פיברומיאלגיה היא למעשה נוירופתיה של סיבי העצב הדקים. לא נמצאה עדיין התרופה למיגורה.

האם פעילות גופנית יכולה לטפל בתסמינים של פיברומיאלגיה?

פיברומיאלגיה היא מצב רפואי הגורם לכאב כרוני ולמצוקה נפשית. הסיבה המדויקת לפיברומיאלגיה עדיין אינה ברורה. חוקרים רבים סבורים שהפרעה זאת נובעת מרגישות מרכזית, מצב שבו מערכת העצבים פעילה יתר על המידה. ממחקרים שונים ומצטברים נראה שפעילויות גופניות מסוימות עשויות להקל על הסימפטומים של פיברומיאלגיה. על פניו נראה שסוגי הפעילות הגופנית הטובים ביותר לפיברומיאלגיה כוללים:

פעילות אירובית

פעילות אירובית, כגון ריצה או הליכה, יכולה לעזור עם תסמינים של פיברומיאלגיה. השפעה זאת הודגמה בסקירה משנת 2017 שבמהלכה ניתחו Bidonde ועמיתיו מחקרים קודמים של פעילות אירובית לטיפול בפיברומיאלגיה. החוקרים הגיעו למסקנה כי פעילות אירובית יכולה לשפר את איכות החיים והתפקוד הגופני של חולי פיברומיאלגיה תוך הפחתת נוקשות וכאב.

אימוני התנגדות וכוח

אימוני התנגדות מחזקים את השרירים ויכולים לשפר את הסימפטומים של פיברומיאלגיה. במחקר בראשותו של Larsson ועמיתיו הדגימו החוקרים כיצד אימוני כוח שפרו את מצבם של 130 נשים בגילאי 22-64 עם פיברומיאלגיה. האימונים הללו נקשרו לבריאות כללית טובה יותר, להקלה על כאבים ולכוח שרירים.

פעילויות גופניות נוספות

בין יתר הפעילויות הגופניות שנמצאו יעילות לטיפול בפיברומיאלגיה נוסיף עוד:

  • שיעורי התעמלות קבוצתיים שיכולים להשפיע על דברים כגון מוטיבציה, מחויבות ועוד
  • טאי צ'י שעשוי לעזור עם הסימפטומים הפיזיים והפסיכולוגיים של פיברומיאלגיה.
  • יוגה שעשויה לשפר תפקוד ולעזור בתסמיני פיברומיאלגיה כגון דיכאון ופחד או הימנעות מתנועה.

המחקר בנושא

פיברומיאלגיה טיפול באמצעות ספורט
פיברומיאלגיה טיפול באמצעות ספורט

המחקר הנוכחי יצא לדרך בניסיון ללמוד איזו פעילות גופנית מומלצת עבור חולים בפיברומיאלגיה והמי הכמות האופטימלית של הפעילות הגופנית הנדרשת כדי להשיג את השיפור במצבם הרפואי. בניסיון להבין מה עשוי להועיל בהתמודדות הסיזיפית עם פיברומיאלגיה בדקו החוקרים את ההשפעות ארוכות הטווח של פעילות גופנית ברמת קושי בינונית עד קשה על הסימנים והתסמינים של המחלה.

לצורך המחקר קיבלו 170 חולים בפיברומיאלגיה הנחיות לגבי סוג הפעילות הגופנית שעליהם לבצע לאחר מכן עברו בדיקה מקיפה ומילאו שאלון שפירט את חומרת הסימנים והתסמינים שלהם. כול התהליך הזה התרחש לאחר 12, 24 ו- 36 שבועות.

ממצאי המחקר

פעילות גופנית קלה עד בינונית שמתבצעת לאורך זמן עלולה להחמיר זמנית את הכאבים הכרוניים הנובעים מפיברומיאלגיה אך בטווח הארוך צפויה הקלה מתמשכת. חל שיפור בכאב, חומרת התסמינים והסימנים האחרים ובמצב הנפשי של החולים בפיברומיאלגיה.

מסקנות החוקרים

פעילות גופנית ברמת קושי בינונית עד קשה שנמשכה לפחות 12 שבועות שיפרה את הסימנים והתסמינים של חולים בפיברומיאלגיה ואת איכות החיים שלהם. החוקרים ממליצים לחולי פיברומיאלגיה (וגם למי שאינו חולה) להתחיל באופן הדרגתי לבצע פעילות גופנית קלה עד בינונית למרות חוסר הנוחות הראשונית.

Main reference:

Kaleth, A.S., Saha, C.K., Jensen, M.P., Slaven, J.E. and Ang, D.C. (2013), Effect of Moderate to Vigorous Physical Activity on Long-Term Clinical Outcomes and Pain Severity in Fibromyalgia. Arthritis Care & Research, 65: 1211-1218.

More references:

Sosa-Reina MD, Nunez-Nagy S, Gallego-Izquierdo T, Pecos-Martín D, Monserrat J, Álvarez-Mon M. Effectiveness of Therapeutic Exercise in Fibromyalgia Syndrome: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized Clinical Trials. Biomed Res Int. 2017;2017:2356346.

Etienne Masquelier, Jacques D’haeyere. Physical activity in the treatment of fibromyalgia, Joint Bone Spine, Volume 88, Issue 5, 2021.

Couto, N., Monteiro, D., Cid, L. et al. Effect of different types of exercise in adult subjects with fibromyalgia: a systematic review and meta-analysis of randomised clinical trials. Sci Rep 12, 10391 (2022). https://doi.org/10.1038/s41598-022-14213-x

Busch AJ, Webber SC, Brachaniec M, Bidonde J, Bello-Haas VD, Danyliw AD, Overend TJ, Richards RS, Sawant A, Schachter CL. Exercise therapy for fibromyalgia. Curr Pain Headache Rep. 2011 Oct;15(5):358-67.

Sauch Valmaña G, Vidal-Alaball J, Poch PR, et al. Effects of a Physical Exercise Program on Patients Affected with Fibromyalgia. Journal of Primary Care & Community Health. 2020;11.

Denche-Zamorano, Á.; Barrios-Fernandez, S.; Mendoza-Muñoz, M.; Carlos-Vivas, J.; Vega-Muñoz, A.; Collado-Mateo, D.; Olivares, P.R.; Adsuar, J.C. Fibromyalgia, Pain, and Physical Activity: A Bibliometric Analysis. Int. J. Environ. Res. Public Health 2023, 20, 1335.

Ciolac, Emmanuel G. Effectiveness of Therapeutic Exercise in Fibromyalgia Syndrome: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized Clinical Trials. BioMed Research International. 2017/09/20

Bidonde J, Busch AJ, Schachter CL, Overend TJ, Kim SY, Góes SM, Boden C, Foulds HJA. Aerobic exercise training for adults with fibromyalgia. Cochrane Database of Systematic Reviews 2017, Issue 6. Art. No.: CD012700. DOI: 10.1002/14651858.CD012700. Accessed 21 February 2024.

Larsson, A., Palstam, A., Löfgren, M. et al. Resistance exercise improves muscle strength, health status and pain intensity in fibromyalgia—a randomized controlled trial. Arthritis Res Ther 17, 161 (2015).

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

כאבים במרפק וסימנים ותסמינים נלווים

כאבים במרפק ותסמינים נלווים

כאבים במרפק? תסמינים אופייניים עשויים להועיל בזיהוי מקור הבעיה. בין הסימנים והתסמינים השכיחים נכלול קושי ללחוץ יד, לפתוח קופסת שימורים או לאחוז כוס. פגיעה במפרק זה נובעת לרוב מנזקי חבלה, עומסי יתר בעבודה ומדלקות פרקים.

ישיבה מזקינה אותנו

ישיבה ממושכת גורמת להזדקנות

ישיבה ממושכת גורמת לנו להזדקן! סדר היום בעידן המודרני מתנהל ברובו בתנוחת ישיבה. אנו יושבים כדי לאכול, יושבים כדי לעבוד, יושבים כדי להגיע מנקודה אחת לשנייה יושבים כדי לדבר עם חברים ומשפחה ויושבים כדי לצפות בטלוויזיה. אורח החיים היושבני גובה ממנו מחיר יקר. בין יתר הנזקים שישיבה ממושכת וישיבה לא נכונה גורמים מציין המחקר הנוכחי את העובדה שהיא גם מקצרת לנו את החיים ומזקינה אותנו בטרם עת. 

ארבע ראשי חזק מונע כאבי ברכיים

כאב בברך וחולשת השריר הארבע ראשי

ארבע ראשי חזק מונע כאב בברך! פציעות ודלקות ברכיים הם עניין שכיח. מתברר שחוזקו של השריר הארבע ראשי חשוב לתפקוד תקין של המפרק פטלופמורל (מפרק הירך-פיקה) בברכיים וכתוצאה מכך הגנה מפני שחיקת סחוס מתחת לפיקת הברך (תסמונת פטלופמורל).

רכיבת אופניים מסכנת את עצבי היד

רכיבה על אופניים מסכנת את עצבי היד

רכיבת אופניים? עצבי כף היד נתונים לסיכון לפציעה. ענפי ספורט ו/או מקצועות הכרוכים באחיזה הדוקה וממושכת באמצעות כפות ידיים כמו בעת רכיבת אופניים יוצרים עומסי יתר על העצבים בכף היד ועלולים לגרום לפציעתם ולהתפתחות תסמונות לכידה עצביות פריפריות.