חוסר שינה עלול לגרום להצטננות

התקררות בגלל חוסר שינה

חוסר שינה עלול לגרום להצטננות. מה הקשר בין חוסר שינה לבין הצטננות? הצטננות או כפי שהיא קרויה לעתים התקררות היא מחלה זיהומית נגיפית בדרכי הנשימה העליונות. מחלה שכיחה זאת נגרמת בגלל נגיפים מהסוג רינו־וירוס אך עלולה להיגרם מנגיפים רבים אחרים. על פי מחקרים שונים השינה של חלקים נרחבים מהאוכלוסייה המודרנית אינה איכותית ואינה כוללת מספיק שעות שינה. הדבר גורם לפגיעה במערכת החיסונית ובין היתר מוביל להתפתחות מחלות וירליות והצטננות.

השיבושים שחלים במערכת החיסונית גורמים:

  • לשינויים בנוכחות של תאי הדם הלבנים
  • ובאותות הכימיים של מערכת זאת

מערכת חיסונית חלשה משמעותה פגיעות גבוהה יותר למחלות הנגרמות בגלל מיקרואורגניזם. במחקר הנוכחי הדגימו החוקרים כיצד אנשים שישנים פחות מ- 6 שעות ללילה:

  • חשופים להידבקות במחלות נגיפיות הקרויות גם הצטננויות. חוסר שינה עלול לגרום להצטננות.

חוסר שינה עלול לגרום להצטננות – רקע

צינון או הצטננות

צינון או הצטננות היא הפרעה בריאותית שכיחה בדרכי הנשימה העליונות הנגרמת בשל זיהום וירלי. מדובר במחלה שכיחה ביותר הנגרמת על ידי נגיף או נכון לומר סוגים שונים של נגיפים. הצטננות גורמת לעוגמת נפש רבה ולנזק כלכלי ואובדן ימי עבודה.  בשלבים הראשוניים ההצטננות מדבקת. בדומה למחלת הקורונה, ההצטננות עוברת מאדם לאדם באמצעות הרסס שנפלט מהחולה בגלל שיעול ועיטוש. דרכי הדבקה נוספים כוללים מגע ידיים, מגע בחפצים מזוהמים ועוד.

הסימנים והתסמינים בהצטננות כוללים:

  • נזלת
  • עיטוש
  • כאבי גרון
  • חום
  • שיעול ועוד

ברוב המקרים תוך מספר ימים המחלה חולפת. במקרים מועטים מתפתחים סיבוכים ובכללם:

  • סינוסיטיס
  • דלקת באוזניים בקרב ילדים
  • ודלקת ריאות

חשוב לציין שההבדלים בין שפעת להצטננות מלבד העובדה ששפעת נגרמת מוירוס אחר (Influenza) הם בעיקר מגוון רחב יותר של תסמינים ותסמינים חמורים יותר.

חוסר שינה והצטננות

בארצות הברית קרוב ל- 40% מהאנשים אינם ישנים את כמות שעות השינה הרצויה. לדעתי המצב בארץ דומה ואולי אף חמור יותר. בין גורמי הסיכון לפגיעה במערכת החיסונית ובעקבות כך התפתחות מחלות וירליות נכלול חוסר בשעות שינה. חוסר שעות שינה ו/או שינה שאינה איכותית מספיק פוגעת במערכות הגוף השונות ובכלל זה במערכת החיסונית. בין הגורמים לחוסר בשעות שינה נמנה:

התוצאה עלולה להיות החל מסיכון מוגבר לחלות במחלות וירליות כגון אלה הגורמות להתקררות וכלה בסיכון גבוה יותר לחלות בסוכרת, לחץ דם גבוה, מחלות לב, שבץ מוחי, מוות מוקדם, קוגניציה לקויה, מעורבות גדולה יותר בתאונות וסרטן. שינה של פחות מ- 6 שעות מעלה את הסיכון שלכם לחלות בהצטננות בפי 4 ואילו שינה של פחות מ- 5 שעות בלילה מעלה את הסיכון לחלות בהצטננות בפי 4.5. כאמור על פי מחקרים חוסר שינה או חוסר בשינה איכותית מהווה גורם סיכון משמעותי יותר לחלות בהצטננות מגורמי סיכון אחרים כגון לחץ נפשי, גיל מתקדם, עישון ועוד.

המחקר

התקררות בגלל חוסר שינה
התקררות בגלל חוסר שינה

במטרה לזהות קשר אפשרי בין חוסר שינה ו/או איכות שינה ירודה להתקררות עקבו החוקרים במשך שבעה ימים אחר כמות שעות השינה ואיכות השינה של 164 בוגרים ובוגרות בגילים שבין 18 – 55. במהלך השבוע הזה הנחקרים רשמו באופן מדויק את מספר שעות השינה וציוד אלקטרוני עקב אחר האיכות שלה. עם תום השבוע הזה חשפו החוקרים את הנחקרים לווירוס הגורם להצטננות.

ממצאי המחקר

אנשים שישנו מספיק גילו התנגדות גדולה יותר לווירוס. בהשוואה לאנשים שישנו 7 שעות ומעלה האנשים שישנו פחות מ- 6 שעות בלילה היו ברמת סיכון של פי 4.2 לחלות בהצטננות ומי שישן פחות מ-5 שעות שינה היו ברמת סיכון של פי 4.5 לחלות בהצטננות.

מסקנות החוקרים

התקררות בגלל חוסר שינה היא תופעה ברורה. החוקרים שאינם מופתעים מתוצאות המחקר מדגישים את החשיבות שיש לתת לשינה בחיינו ובחיי הילדים שלנו.

September 2015, Sleep

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

פחות נוח לקנות עם נעלי עקב

קניות עם נעלי עקב זה לא נוח

עם נעלי עקב קונים פחות! נעלי עקב מאפשרות לנשים להיראות טוב יותר אך גורמות לבעיות בריאותיות בכפות הרגליים ובחלקי גוף אחרים. עם זאת נמצא להם גם יתרון, נשים אלו נוטות לקנות פחות ולבזבז פחות כסף. ככול שנעלי העקב גבוהים יותר כך גם גדלה החסכנות.

נמק העצם אבחון וטיפול

נמק העצם אבחון וטיפול

נמק העצם? אבחון וטיפול מהירים עשויים להציל את העצם מפני קריסה ונזק מפרקי קשה. מדובר בהפרעה בריאותית הנוצרת כאשר הפחתה או עצירת אספקת הדם גורמת למוות של תאי עצם. התופעה שכיחה יחסית במפרקי הברכיים ובמפרקי הירך. 

פעילות גופנית מחזקת גם את המוח

פעילות גופנית מפתחת את המוח

פעילות גופנית וכוח המוח מזינים אחד את השני. מתברר שילדים העוסקים בפעילות גופנית ובעיקר בפעילות אירובית משפיעים על מבנה מוחם ומשפרים יכולות קוגניטיביות והישגים בלימודים. ילדים פעילים גופנית לומדים שפות חדשות ומתמטיקה באופן יעיל יותר.

נזק בלתי הפיך בחוט השדרה

נזק בלתי הפיך בחוט השדרה

נזק בלתי הפיך בחוט השדרה בעקבות פציעה עלול להתרחש באופן מהיר יותר ממה שסברו המומחים עד היום. פציעה של חוט השדרה בגלל תאונת דרכים, נפילה בבית או מכול סיבה אחרת עלולה לגרום להתפתחות נזק בלתי הפיך ובעקבותיו קשיים תפקודיים.