נעלי ריצה עלולות להזיק

נעלי ריצה עלולות להזיק

נעלי ריצה עלולות להזיק כך קובעים החוקרים המצוטטים כאן. האם יתכן שנעלי ריצה משוכללות גורמות יותר נזק מתועלת? הריצה היא ספורט שרובם המכריע של העוסקים בו נפצעים. רמת הסיכון להיפצע אינה פוחתת וזאת למרות ההשתכללות הבלתי פוסקת של נעלי הריצה. אז איך למנוע כאב בגלל ריצה? המחקר הנוכחי מצא שנעל ריצה משנה את המנגנון הקפיצי הטבעי של כף הרגל. האם כדאי להתייחס גם לכך.

ריצה הפכה לספורט פופולארי ביותר ממגוון סיבות כולל ניסיון להפחית במשקל, שמירה על כושר ו/או שמירה על איזון נפשי. הפופולאריות האדירה של הריצה גרמה ליצרניות נעלי ספורט לפתח דגמים ייחודיים לרצים. כול שני וחמישי יוצא לאוויר העולם דגם חדש של נעל ריצה, עם תמיכות, עם חיישנים, עם בולמים משוכללים, עם סוליה סופגת, קפיצים ושאר אביזרים. האם נעליים משוכללות אלה גרמו לצניחה בשיעור הנפצעים מריצה? התשובה היא לא. יותר ויותר רצים נפצעים בגלל ריצה. בין הפציעות השכיחות הנגרמות בגלל ריצה נמנה:

נעלי ריצה עלולות להזיק – רקע

נעלי ריצה גורמות יותר נזק מתועלת
נעלי ריצה גורמות יותר נזק מתועלת

הפציעות הנגרמות מריצה הגיעו לממדי מגפה. הנעליים המשוכללות הללו שהיו אמורים לגרום לנו לרוץ כמו שדים תוך הגנה הרמטית על כפות הרגליים אינן מצליחות במשימתן. על פי מחקרים שונים עד 79% מכלל הרצים נפצעים. המשמעות של הנתונים הללו היא שכמעט כול מי שרץ פצוע, נפצע, או היפצע בעתיד. חלק מהחוקרים החלו לתהות אם נעליי הריצה מהוות חלק מהבעיה ולא חלק מהפתרון לבעיית הפציעות.

הקשת האורכית בכף הרגל (Longitudinal arch) והשרירים הפועלים על הרגליים במהלך הריצה יוצרים מנגנון קפיצי טבעי המאפשר ריצה יעילה, חיסכון באנרגיה ומניעת פציעות. תפקוד תקין של כפות הרגליים מאפשר לכן לרוץ מרחק גדול יותר, תוך צריכה קלורית נמוכה יותר ועם רמת סיכון נמוכה להיפצע. החוקרים במחקר שלפנינו בדקו מה קורה עם המנגנון הקפיצי הזה תוך כדי ריצה עם נעלי ריצה או בלעדיהם.

המחקר

החוקרים חיברו אלקטרודות לשרירי הרגליים של 16 מתנדבים בריאים שרצים באופן קבוע. מטרת האלקטרודות הייתה לזהות את פעילות השרירים ברגלים. המתנדבים התבקשו לרוץ מספר פעמים על מסוע חשמלי:

  • בחלק מהריצות הם נעלו נעלי ריצה
  • ובחלק אחר רצו יחפים, ללא נעלי ריצה

החוקרים גם עקבו אחר פעולת הרגליים של הרצים באמצעות מצלמות. בסך הכול נאספו נתונים עלף

  • הקינטיקה של הגוף (אנרגיה קינטית או אנרגיית תנועה)
  • על הקינמטיקה של הגוף (מהלך התנועה וחיזוי המשך התנועה של הגוף)
  • ורישומים חשמליים של השרירים (EMG) ברגליים

ממצאי המחקר

ריצה עם נעלי ריצה משבשת במהלך הריצה במנגנון הקפיצי הטבעי של כפות הרגליים. ריצה עם נעלי ריצה מפחיתה ב 25% את הלחץ המופעל על הקשת האורכית בכפות הרגליים ובשל כך מפחיתה גם את הרתע (Recoil). עוד התברר לחוקרים שהגוף פיצה (Compensate) על שינויים אלו על ידי הפעלה של שרירים אחרים ברגליים. הרצים עשו שימוש אינטנסיבי יותר (70%- 60%) בשריר פושט האצבעות הקצר ( Flexor digitorum brevis), שימוש אינטנסיבי יותר (+70%) בשריר מצדיד הבוהן (Musculus abductor hallucis).

מסקנות המחקר

החוקרים במקרה הזה לא הגיעו למסקנה חד משמעית המחייבת המלצה לרוץ יחף. מאידך ממליצים החוקרים להמשיך לחקור את הנושא כדי שאפשר יהיה להגיע למסקנות חד משמעיות בכול הנוגע לריצה עם נעלי ריצה.

הערה

חשוב לציין שבשנים האחרונות נחקר רבות הנושא הזה של ריצה, נעלי ריצה וסגנון ריצה. ניתן לסכם את מסקנות המחקרים הללו באופן הבא. אין יתרון לסוג מסוים של נעלי ריצה ואין גם יתרון לסגנון ריצה מסוים. אם אתם נוחתים על העקב ולא כואב לכם אל תשנו סגנון ריצה. שנו סגנון ריצה רק עם הסגנון הקודם גרם לכם לפציעות. הדברים נכונים גם לגבי נעלי ריצה. החליפו את סוג הנעל (מינימלית, משוכללת וכיוצא בזה) רק עם הסוג הקודם פצע אתכם.

Journal of the Royal Society, 15 June 2016

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

בדיקה של עמוד השדרה המותני

בדיקה של עמוד השדרה המותני

עמוד השדרה המותני? בדיקה של חלק אנטומי זה מתבצעת כאשר יש תלונות על סימנים ותסמינים הנובעים ממנו. אזור זה פגיע ביותר בקרב רוב בני האדם. לרוב הגורם לתסמינים אינו משמעותי אך בדיקה כזאת נדרשת כדי לזהות את המקרים המשמעותיים.