ריצה במינון הנכון מאריכה חיים

ריצה במינון נכון מאריכה חיים

ריצה במינון הנכון מאריכה חיים! ממחקרים רבים שפורסמו במהלך השנים התברר לו שריצה היא פעילות גופנית בריאה ומבריאה. ריצה נכונה משפרת את הכושר הגופני ומחזקת רקמות בגוף ובכלל זה עצומות, שרירים ורקמות חיבור. לריצה יש יכולת לשפר גם את שיווי המשקל ולצמצם הסיכון לנפילות ושברים קטלניים בגיל המבוגר.

המחקר הנוכחי מצא שרצים חיים יותר שנים. השפעה זאת על אריכות הימים בקרב רצים כפופה לכך שהם אינם מגזימים. אלו שרצים ברמת קושי קלה או בינונית מאריכים חיים. אלו שאינם פעילים גופנית או מגזימים בכך לא נהנים מהשפעה זאת. בין הנזקים האפשריים בשל הגזמה בריצה נמנה נזקים במפרקים ועוד.

החוקרים מצאו ששיעור התמותה בקרב אלו המבצעים אימוני ריצה קשים במיוחד:

  • דומה באופן מטריד לאנשים המנהלים אורח חיים יושבני נטול כול פעילות גופנית

מחקרים נוספים שנעשו בנושא הנפח הרצוי של אימוני ריצה הגיעו למסקנה המטרידה:

  • ברמות מאמץ קיצוניות אנו עלולים לאבד את היתרונות של הריצה לגרום לנזקים בלתי הפיכים ללב.

ריצה במינון הנכון מאריכה חיים – רקע

ריצה היא פעילות פשוטה ונגישה שכל אחד יכול לעשות בכל גיל. כל מה שאתה צריך זה זוג נעליים וקצת מוטיבציה. ניתן להתחיל עם שגרה בעצימות נמוכה וקצרת זמן ולהגדיל בהדרגה את האינטנסיביות ומשך הזמן שלך ככל שאתה נעשה בכושר טוב יותר. אפשר גם לשנות את מסלולי הריצה, המהירויות ותנאי השטח כדי לשמור על עניין ואתגר. ריצה יכולה לשפר את:

  • מצב הרוח
  • את התפקוד הקוגניטיבי
  • איכות השינה
  • המערכת החיסונית
  • לעזור להתמודד עם מתח, חרדה ודיכאון.
  • לשפר את הזיכרון
  • שיפור היצירתיות וכישורי פתרון הבעיות
  • לעזור לך לישון טוב יותר
  • ולהילחם בזיהומים

מתברר שריצה יכולה גם להאריך חיים על ידי הפחתת הסיכון למחלות כרוניות שונות, שיפור הכושר הקרדיווסקולרי ושיפור הרווחה הכללית. לפי מטא-אנליזה של 14 מחקרים, שכללו יותר מ-230,000 משתתפים, ריצה בהשוואה ללא ריצה הייתה קשורה:

  • בסיכון נמוך ב-27% לתמותה מכל הסיבות
  • סיכון נמוך ב-30% לתמותה קרדיווסקולרית
  • ובסיכון נמוך ב-23% לתמותה מסרטן

יתר על כן, ריצה של 75 דקות בשבוע בלבד, או פעם בשבוע, הספיקה כדי להשיג את היתרונות האלה, ולא היו ראיות ליתרונות נוספים מריצה בתדירות גבוהה יותר או באינטנסיביות רבה יותר. מחקר אחר מצא שריצה במשך שעה יכולה להוסיף שבע שעות לתוחלת החיים, עד למקסימום של כשלוש שנים. לריצה עשויה להיות גם השפעה חיובית על אורך ואיכות הטלומרים, מכסי ההגנה בקצה הכרומוזומים שקשורים להזדקנות ולמחלות. לכן, ריצה יכולה להיחשב כדרך פשוטה ויעילה לקידום אריכות ימים ובריאות.

מחקר בנושא

בהשוואה לאנשים המנהלים אורח חיים יושבני ידוע שאנשים פעילים גופנית נהנים מהפחתת הסיכון למות ב- 30%. נותר רק לדעת מה המינון הרצוי של ריצה כדי ליהנות מהיתרונות הבריאותיים של ריצה. מטרת המחקר הנוכחי (J Am Coll Cardiol. 2015 Feb 10;65(5):411-9) הייתה:

  • לחקור את היחס שבין ריצה לבין מוות מכול גורם בטווח הארוך

המחקר בחן את:

  • קצב הריצה
  • כמות הריצה
  • תדירות הריצות

החוקרים עקבו אחר 1,098 רצים ואחר 3,950 חברים וחברות בקבוצת הביקורת. כולם היו בריאים. חילקו את הרצים לשלוש קבוצות:

  • קבוצה שרצה בריצה קלה
  • הריצה של הקבוצה השנייה התאפיינה ברמת קושי בינונית
  • והקבוצה השלישית רצה בעצימות גבוהה

המעקב נמשך החל משנת 2011 וכלל בדיקות ורישום מדוקדק של המצב בריאותי שהתפתח במהלך המחקר.

ממצאי המחקר

בהשוואה לקבוצת האנשים שניהלה אורח חיים יושבני ולא עסקה בספורט:

  • ריצה בת שעה אחת עד 2.4 שעות גרמה לשיעור מקרי מוות נמוך משמעותית
  • תדירות הריצה האופטימלית הייתה 2 – 3 ריצות לשבוע
  • ריצה איטית העניקה את היתרונות הגדולים ביותר
  • רצים איטיים או רצים בעצימות בינונית נהנו מהגנה טובה מפני מחלות לב ומוות מוקדם

לא נמצא שיעור נמוך יותר של מקרי מוות בהשוואה לאנשים המנהלים אורח חיים יושבני בקרב:

  • אלו שרצים מעל 2.5 שעות בשבוע
  • רצים שרצו מעל 3 פעמים בשבוע
  • בקרב אלו שרצים בקצב ריצה מהיר

מסקנות החוקרים

הממצאים תומכים בקשר בין האות האנגלית U בין נפחי ריצה שונים לבין מוות מכול סיבה. בהשוואה לאלה המנהלים אורח חיים יושבני נטול פעילות גופנית:

  • ריצה קלה וריצה ברמת קושי בינונית מגינות מפני שיעור מוות גבוה
  • אימוני ריצה מפרכים מהווים גורם סיכון למוות מוקדם

מהי הדרך הטובה ביותר להתחיל לרוץ?

ריצה במינון נכון מאריכה חיים
ריצה במינון נכון מאריכה חיים

ריצה היא פעילות נפלאה שיכולה להעשיר את חייכם בדרכים רבות. על ידי ביצוע טיפים אלה, אתה יכול לרוץ בבטחה וביעילות לחיים (ארוכים) שלך. הנה כמה טיפים כדי להתחיל לרוץ:

בדיקה

בדוק עם הרופא שלך לפני תחילת או שינוי שגרת האימונים שלך, במיוחד אם יש לך בעיות בריאותיות או חששות.

התחילו לאט

להתחיל בקטן ולהגדיר מטרות מציאותיות. לדוגמה, אתה יכול להתחיל עם הליכה במשך 10 דקות שלוש פעמים בשבוע בהדרגה להגדיל את הזמן ואת התדירות שלך עד שתגיע 30 דקות חמש פעמים בשבוע. לאחר מכן תוכל להתחיל להוסיף כמה מרווחי ריצה להליכות שלך עד שתוכל לרוץ ברציפות במשך 30 דקות או יותר.

חימום

יש להתחמם לפני הריצה ולהתקרר לאחר הריצה. זה יעזור למנוע פציעות ולשפר את ההתאוששות שלך.

להתחיל בהדרגה

אל תנסו לרוץ רחוק מדי או מהר מדי בהתחלה. אתם עלולים להיפצע או להתייאש. התחלו עם תוכנית ריצה/הליכה, שבה אתם לסירוגין בין ריצה והליכה לפרקי זמן קצרים. לדוגמה, אתם יכולים לרוץ במשך דקה אחת וללכת במשך שתי דקות, לחזור על זה במשך 20 עד 30 דקות. הגדילו בהדרגה את זמן הריצה וצמצמו את זמן ההליכה ככל שאתם נעשים בכושר טוב יותר.

רוצו עם תכנית

תוכנית מובנית יכולה לעזור לשמור על מוטיבציה, לעקוב אחר ההתקדמות ולהימנע מאימון יתר. ניתן למצוא תוכניות ריצה רבות למתחילים באינטרנט או בספרים. אפשר גם להתייעץ עם מאמן עבור תוכנית מותאמת אישית. תוכנית טיפוסית תכלול שלוש עד ארבע ריצות בשבוע, עם ימי מנוחה או ימי אימון משולבים ביניהם. התוכנית צריכה לכלול גם חימום וקירור לכל ריצה, כמו גם כמה תרגילי מתיחות וכוח.

להתאושש בין הריצות

לנוח ולהתאושש בין ריצות. תנו לעצמכם לפחות יום חופש אחד בשבוע מריצה כדי לאפשר לשרירים, למפרקים ולעצמות שלכם להחלים ולהסתגל.

שתייה ואכילה מתאימים

שתו ואכלו כראוי לפני, במהלך ואחרי ריצה. שתו מים או משקאות ספורט כדי להחליף את הנוזלים והאלקטרוליטים שאתם מאבדים בזיעה. אכלו תזונה מאוזנת המספקת מספיק פחמימות, חלבון, שומן, ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון כדי לתמוך בצורכי האנרגיה שלכם ובהתאוששות.

ביגוד ונעלי ריצה מתאימים

לבשו בגדים ונעליים נוחים ומתאימים לריצה. בחרו בגדים נושמים, קלי משקל ומתאימים היטב. בחרו נעליים המיועדות לריצה ומתאימות לסוג כף הרגל, לסגנון הריצה ולהעדפת השטח שלכם. החליפו את הנעליים כל 300 עד 500 מיילים או כאשר הן מראות סימני בלאי.

הקשיבו לגוף

ריצה אמורה להיות מאתגרת אך לא כואבת. אם אתם מרגישים כאב חד או מתמשך, הפסיקו לרוץ ולנוח. אם הכאב לא חולף לאחר מספר ימים, יש לפנות לכירופרקט או קלינאי אחר. יש לשים לב לנשימה, קצב הלב וגודל המאמץ. אתם אמורים להיות מסוגלים לנהל שיחה תוך כדי ריצה, אבל לא לשיר. אם אתם מתקשים לנשום או מרגישים סחרחורת, האטו או קחו הפסקה.

נסו ליהנות

אם אתם מקפידים על הכללים השונים ריצה יכולה להיות מהנה ומתגמלת. אתה יכול לרוץ לבד או עם אחרים, בבית או בחוץ, בבוקר או בערב, להאזין למוסיקה או פודקאסטים או רק את המחשבות שלך. חגגו את הישגיכם ותגמלו את עצמכם על מאמציכם.

ריצה מאריכה חיים – סיכום

ריצה היא פעילות גופנית פופולרית עם השלכות משמעותיות על הבריאות שלנו. יש לזכור שבריאות טובה משמעותה גם סיכוי גבוה לחיות חיים ארוכים. באופן כללי לרצים יש 25% – 40% פחות סיכון למוות מוקדם. רצים נהנים לרוב מתוספת ממוצעת של 3 שנות חיים בהשוואה לאנשים שאינם רצים.

פעילות גופנית כרוכה בתועלת לבריאות. אבל, האם יתכן שיש יותר מידי ממשהו טוב בהקשר של פעילות גופנית? במאמר שהתפרסם בארצות הברית (Journal of the American College of Cardiology Volume 65, Issue 5, 10 February 2015, Pages 420-422). השאלה התמקדה באופן ספציפי בריצה והאם ריצה המתבצעת בנפחים גבוהים היא פעילות בריאה? ובכן, השאלה הזאת עדיין פתוחה ומחכה לתשובה. התשובות שנתנו עד היום לא סתמו את הגולל על שאלה זאת.

Main reference:

Schnohr P, O'Keefe JH, Marott JL, Lange P, Jensen GB. Dose of jogging and long-term mortality: the Copenhagen City Heart Study. J Am Coll Cardiol. 2015 Feb 10;65(5):411-9.

More references:

Pedišić Ž, Shrestha N, Kovalchik S, et al. Is running associated with a lower risk of all-cause, cardiovascular and cancer mortality, and is the more the better? A systematic review and meta-analysis. Br J Sports Med 2020;54:898–905. https://bjsm.bmj.com/content/54/15/898

Lee DC, Brellenthin AG, Thompson PD, et al. Running as a Key Lifestyle Medicine for Longevity. Prog Cardiovasc Dis 2017;60:45–55. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0033062017300418

Tucker LA. Physical Activity and Telomere Length in U.S. Men and Women: An NHANES Investigation. Int J Environ Res Public Health 2020;17:4740. https://www.mdpi.com/1660-4601/17/13/4740

Duggan M, Stoner L, Hamlin MJ. The effects of exercise on telomere length: A meta-analysis of randomized controlled trials. Sport Med Open 2018;4:45. https://sportsmedicine-open.springeropen.com/articles/10.1186/s40798-018-0168-5

Lee DC, Lavie CJ, Vedanthan R. Running for Your Life: A Review of the Evidence for an Association Between Running Participation and Reduced All-Cause Mortality. Prog Cardiovasc Dis 2017;60:67–78. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S003306201730042X

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

כאבי גב תחתון טיפול ומניעה

כאבי גב תחתון טיפול ומניעה

מניעה וטיפול בכאבי גב תחתון: הוכחות, אתגרים וכיוונים מבטיחים. זהו המאמר השני בסדרת המאמרים אודות מגפת כאבי הגב התחתון של הירחון הרפואי הנחשב – לנסט (The Lancet). בסדרה זאת מפרטים 31 מומחים בין לאומיים את המצב הנוכחי וכיצד יש לתקנו.

תסמונת מוצא בית החזה

תסמונת מוצא בית החזה

תסמונת מוצא בית החזה היא אוסף סימנים ותסמינים הכולל מיחושי צוואר ויד וחסר נוירולוגי שנוצרים בגלל לחץ על עצבים ועל כלי דם בעוברם בין בסיס הצוואר לבית השחי. הגורמים כוללים ליקויים מבניים מולדים, ליקוי יציבה ועוד. לתופעה יש רוב נשי בגיל 50-20.

כאבי גב תחתון בגלל פרונצית יתר

כאבי גב תחתון בגלל פרונצית יתר בכף הרגל

פרונצית יתר וכאבי גב תחתון? ובכן מתברר שיש קשר בין תפקוד כף הרגל וכאבי גב תחתון. נשים עם כפות רגליים שהקשתות שלהן קורסות קריסת יתר בעת נחיתה מעלות את הסיכון להתפתחות כאבי גב תחתון בהשוואה לנשים עם תפקוד תקין של כפות הרגליים.