חלבון מהחי למניעת שבץ מוחי

יותר חלבון מהחי למניעת שבץ

חלבון מהחי למניעת שבץ מוחי! החשיבות של התזונה בכל הנוגע לבריאות שלנו ידועה. אלא שאין מרשם תזונתי אחד מוסכם שאליו צריך להיצמד כדי ליהנות מבריאות טובה. ישנם אין סוף סוגי דיאטות ובניהם מככבים אוכלי הבשר, הטבעוניים והצמחוניים. המאבק בין צמחונים לקרניבורים כבר מזמן הפסיק להיות צמחוני והתעצם לדרגה של מלחמת דת. מחקרים מכול צד משמשים תחמושת במאבק להוכחת צדקתם או את אי הצדק של הקבוצה היריבה.

סלט או סטייק? קינואה או כבד אווז? במחקר שלפנינו אוכלי הבשר זוכים לרוח גבית בכול הנוגע לויכוח שלהם עם צמחונים.

  • אכילת חלבון מהחי ובעיקר חלבון שמקור בדגים מפחיתה את הסיכוי ללקות בשבץ ב- 26%
  • אנשים שניזונים מחלבון מהצומח מפחיתים את הסיכון ללקות בשבץ ב- 12% בלבד

המלצת החוקרים: שלבו חלבון מהחי למניעת שבץ מוחי.

חלבון מהחי למניעת שבץ מוחי – רקע

ההשפעה שיש לסוגי מזון שונים על בריאות המוח ובכלל זה על היכולת הקוגניטיבית, על התבגרותנו, על מצב הרוח שלנו ועל ההתנהגות שלנו ידועה. לצורך תפקודו נזקק המוח לכמות גדולה יותר של קלוריות מכול איבר אחר בגוף. כך למשל 87% מהאנרגיה של התינוקות וכ- 40-50% מהאנרגיה של ילדים בני 6-12 מופנים למוח. לסוג המזון והרכביו השונים ישנה השפעה משתנה על המוח ובריאותו.

עם זאת ישנו ויכוח ער לגבי מהם סוגי בהמזון שעלינו לאכול כדי לשמר ואף לשפר את הבריאות שלנו. חלק מהחוקרים מצדד במזנות מהצומח בלבד ואילו אחרים טוענים שיש לשלב מזון מהצומח עם מזון מהחי. בין המזונות שמומלץ לנו לאכול כדי לאפשר התפתחות ובריאות תקינה של המוח נמנה כפי שהמחקר הנוכחי מציין את הדגים ובעיקר את דגים שמנים כמו סלומון העשירים באומגה 3.

רובו של המוח מורכב משומן ואומגה 3 מהווה כמחצית מהשומן הזה. אומגה 3 משמשת במוח לבנייה של תאי עצב חשובים ללימוד ולזיכרון, מונעת התדרדרות קוגניטיבית, ועוד. חוסר באומגה 3 מוביל לפגיעה ביכלות הללו ומעלה את הסיכון לדיכאונות. קפאין, שוקולד כהה ותה הם מזונות נוספים בעלי השפעה על המוח. הם מעלים את רמת הערנות, משפרים את מצב הרוח ומפחיתים את הסיכון ללקות בשיטיון. מזונות נוספים בעלי תכונות נוגדות חימצון וריכוז של וויטמינים ומינרלים כאלה ואחרים כוללים פירות יעיר, ברוקולי, זרעי דלעת, אגוזים, פרי הדר, ביצים ועוד. על פי מחקר שפורסם לפני שנים ספורות ניתן למדוד באמצעות עמידה על רגל אחת עם עברתם שבץ מוחי. יחד עם זאת היעילות של המבחן הזה צריכה להיחקר.

המחקר

חלבון מהחי למניעת שבץ מוחי
חלבון מהחי למניעת שבץ מוחי

המחקר מסוג מטא אנליזה שמטרתו להשוות תוצאות שהושגו במחקרים שונים שעוסקים באותו נושא ולצרפם לתוצאה אחת. במקרה הזה נבדק היחס שבין צריכת חלבון לבין הסיכון לחלות בשבץ מוחי. לצורך המחקר החוקרים בררו ואספו מחקרים אחרים בנושא שעמדו בסטנדרטים הנדרשים ולמדו את המסקנות שלהם.

תוצאות המחקר

מסקנות החוקרים התבססו על 7 מחקרים שבדקו 254,489 משתתפים לאורך 14 שנים. המשתתפים שאכלו את כמות החלבון הגבוה ביותר נמצאו בסיכון קטן ב20 ללקות בשבץ מוחי לעומת המשתתפים במחקר שאכלו פחות חלבון. התוצאות הללו לקחו בחשבון את גורמי הסיכון האחרים להתפתחות שבץ מוחי כולל עישון, כולסטרול גבוה ועוד. אכילה נוספת של 20 גרם חלבון ביום בעיקר מדגים הפחיתה את הסיכון ללקות בשבץ מוחי ב26%. ההפחתה בסיכון לשבץ מוחי הייתה קטנה יותר משמעותית בקרב אנשים שניזונו מחלבון מהצומח.

מסקנות החוקרים

יותר חלבון מהחי למניעת שבץ מוחי! חלבון מפחית את לחץ הדם, יתכן וזה מסביר את ההפחתה הניצפת כאן בסיכון לשבץ מוחי. עם כול אדם בעולם היה ניזון ממספיק חלבון כול יום היינו עדים לפחות 1.4 מיליון מקרי מוות של בני אדם כול שנה ולמליוני בני אדם נוספים הנותרים נכים בגלל שבץ מוחי ברחבי העולם.

Neurology, 06/2014

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

כאבי גב עליון אבחון

כאבי גב עליון אבחון

כאבי גב עליון? אבחון מהיר יועיל במניעת נזקים כרוניים. מיחושים בחלק העליון של הגב על רקע משמעותי שכיחים פחות ממיחושים בגב התחתון או בצוואר. ברוב המקרים מיחושים אלה התרחשו על רקע "מתיחה של שריר". לעיתים הגורם לכאבים אלו עלול להיות פתולוגיה מסוכנת.

התהליך הדלקתי הכאב והטיפול בו

התהליך הדלקתי הכאב והטיפול בו

כאבים ודלקות הם אחת הסיבות העיקריות לחיפוש עזרה רפואית. כאבים מהווים תחושה לא נעימה שמטרתה אזהרה על נזק שמתרחש עכשיו או על נזק שכבר נוצר בגופנו ולכן חשוב להיות עירני להתפתחותם.כאבים הם גם הסיבה העיקרית שבגללה נחפש טיפול מתאים.

בדיקת סי טי מעלה הסיכון לסרטן

בדיקת סיטי מעלה הסיכון לסרטן

בדיקת סי טי סיכון לסרטן בקרב ילדים! ילדים שעוברים בדיקת CT נמצאים ברמת סיכון גבוהה יותר לחלות בסרטן בהשוואה לילדים שלא עוברים סריקה כזאת. כאשר בדיקת ה- CT מתבצעת בילדים טרם הגיעו לגיל 5 רמת הסיכון לחלות בסרטן  גבוהה עוד יותר.

נעלי עקב מכערות את כפות הרגליים

נעלי עקב מכערות את כפות הרגליים

נעלים יפות רגליים מכוערות! נעלי שפיץ יפות יובילו להתפתחות הלוקס ולגוס (עיוות של הבוהן בכף הרגל), יבלות (Bunions), דורבן בכף הרגל ובעיות אחרות שהופכות את כפות הרגליים למכוערות וכואבות. גם גנטיקה מהווה גורם בהתפתחות ליקויים בכפות הרגליים.