כאבי ברכיים חכו עם ניתוח מיניסקוס

כאבי ברכיים חכו עם הניתוח

כאבי ברכיים חכו עם ניתוח מיניסקוס! כאבי ברכיים מהווים בעיה שכיחה ביותר שעלולה להתפתח בגלל מגוון רחב של סיבות. בין הטיפולים הרפואיים המוצעים לחולים נמנה טיפולים תרופתיים נוגדי דלקת שאינם סטרואידים, זריקות קורטיקוסטרואידים, זריקות של חומצה היאלורונית וכמובן כירורגיה.

קרע מיניסקוס היא אחת הסיבות האפשריות לכאבים בברך. מלבד כאבים בברך קרע מיניסקוס עלול לגרום להתפתחות סימנים ותסמינים נוספים כולל בין היתר:

  • נפיחות
  • מגבלות תנועה ותפקוד ועוד

הגורם העיקרי לקרע במיניסקוס הוא ניוון ובלאי מצטבר. לעתים גם נזקי חבלה המתרחשים בשל פציעות ספורט, נפילה או תאונת דרכים עלולים לגרום לכך. ניתוח אורתרוסקופיה הוא ניתוח שכיח ביותר לצורך תיקון הקרע במיניסקוס. התועלת בניתוח הזה דומה לזו המתקבלת מניתוח סרק.

מיליוני ניתוחים זעירים בברכיים מתבצעים כל שנה ברחבי העולם. בארצות הברית לבדה נערכים מאות אלפי ניתוחים זעירים (אורתרוסקופים) כל שנה כדי לטיפול בסימנים והתסמינים הנובעים מקרע במיניסקוס. העלויות של פרוצדורות אלה עומדות על מיליארדי דולרים. כפי שהמחקר הנוכחי מצא הניתוחים הללו אינם יעילים יותר מניתוח סרק. כאבי ברכיים חכו עם הניתוח!

כאבי ברכיים חכו עם ניתוח מיניסקוס – רקע

כאב ברכיים היא הפרעה שכיחה שעלולה להתפתח בגלל סיבות רבות. חשוב לאבחן את הגורם המדויק לכאב בברך כדי שאפשר יהיה לטפל באופן יעיל בבעיה. כך למשל כאב המופיע לאחר ביצוע מתיחות או סיבובי ברכיים עלול להעיד על מתיחה של שרירים או רצועות בברך. כאבים המופיעים בפיקת הברך לאחר ריצה עלולים להעיד על תסמונת פטלופמורל. כאבים הנלווים לתחושה של חוסר יציבות בברך עלולים להעיד על נזקים לרצועות החיצוניות והצולבות. כאב הממוקם מתחת לפיקת הברך עלול להצביע על דלקת בגיד הפיקה (ברך קופצים). נעילה של הברך עלולים להעיד על קרע מיניסקוס ועוד.

מיניסקוס היא רקמה סחוסית המצויה בתוך מפרק הברך בין עצם הירך לעצם השוק. בכל ברך ישנם שני מיניסקוס אחד בכל צד. תפקידם של המיניסקוס כולל בין היתר בלימת זעזועים, ייצוב הברך והגנה על עצמות המפרק. המיניסקוס נוטים להתבלות ולהיקרע עקב העומסים האדירים שמוטלים עליהם או להיקרע מסיבות טראומטיות כמו בגלל נפילה, במהלך סקי או בגלל פציעת ספורט אחרת. קרע במיניסקוס עלול לגרום לכאבים בברכיים, מגבלות תנועה, קשיים תפקודיים ועוגמת נפש. חשוב לאבחן ולטפל בהקדם בהפרעה זאת. אחת מאפשרויות הטיפול במיניסקוס הקרוע היא כירורגיה להסרת החלק הקרוע או תיקונו.

שכיחות ניתוחי הברכיים עבור קרע מיניסקוס

השכיחות של ניתוחי ברך לקרע במיניסקוס משתנה בהתאם לגורמים שונים. בין הגורמים לשוני הזה נציין גיל, מין, מדד מסת הגוף, מנגנון הפציעה, מיקום הקרע, סוג הקרע ופגיעה ברצועה במקביל. על פי סקירה שיטתית, ההיארעות השנתית של ניתוחי מניסקוס נעה:

  • בין 32 – 269 לכל 100,000 אוכלוסייה

רוב ניתוחי המניסקוס בוצעו במטופלים בני 40 שנה ומטה, עם דומיננטיות גברית. קרע במיניסקוס יכול להיות מסווג למדיאלי או לטרלי, קדמי או אחורי, פשוט או מורכב. מיקום וסוג הקרע עשויים להשפיע על ההחלטה לבצע כריתת מניסקוס חלקית או תיקון מניסקלי. באופן כללי, סביר יותר לבצע תיקון מניסקלי עבור קרעים רוחביים, אחוריים ופשוטים, במיוחד במטופלים עם פגיעה מקבילה ברצועה הצולבת הקדמית (ACL). לתיקון מניסקלי יש יתרון בכך שהוא משמר את הרקמה המניסקלית ואת תפקודה, מה שעשוי להפחית את הסיכון לדלקת מפרקים ניוונית פוסט-טראומטית. אולם לתיקון מניסקלי יש גם כמה מגבלות, כמו זמן התאוששות ארוך יותר, שיעור כישלון גבוה יותר ועלות גבוהה יותר. לכן, הטיפול המיטבי בקרע במיניסקוס צריך להיות מותאם אישית על פי מאפייני המטופל, העדפותיו וציפיותיו.

טיפול שמרני בכאבי ברכיים

ברוב המקרים ניתן לטפל בקרע מיניסקוס באופן שמרני, כלומר ללא ניתוחים ורצוי גם ללא תרופות. מיד עם הופעת הסימנים והתסמינים יש לנקוט במספר צעדים באופן עצמוני:

  • הימנעות מפעילויות המחמירות את כאבי הברכיים, במיוחד פיתול, סיבוב או הרמת משאות כבדים. שימוש בקביים במידת הצורך כדי להוריד לחץ מהברך
  • חבישת סד ברך או שרוול כדי לספק לחץ ותמיכה לאזור הפגוע. זה יכול גם לעזור למנוע פגיעה נוספת
  • ירידה במשקל

כאשר הסימנים והתסמינים מחמירים או אינם מגיבים לצעדים עצמיים אלו נתחיל טיפול שמרני אצל כירופרקט או גורם מקצועי אחר. ברוב המכריע של המקרים הטיפול:

  •  ישפר את טווחי התנועה יחזק את השרירים ויפחית את הכאבים בברכיים

טיפולים שמרניים לקרע במיניסקוס עשויים להימשך מספר שבועות או חודשים כדי להראות שיפור. אך עם בשלב הזה במקום לפנות לכירופרקט פניתם לאורתופד מנתח יתכן שהוא יציע לכם לנסות את אחת מהפרוצדורות הרפואיות הפופולריות לטיפול בנזקים אלו במיניסקוס היא ניתוח אורתרוסקופיה (Arthroscopic surgery). ניתוח עשוי לכלול תיקון או חיתוך של המניסקוס הקרוע, או במקרים מסוימים, החלפתו בהשתלה.

האם כדאי לעבור ניתוח מיניסקוס?

האם זוהי אפשרות טובה עבורכם? מחקר זה (New England Journal of Medicine, 12, 2013) המסוקר כאן מעיד שלמעשה המוני בני אדם מנותחים ללא כל צורך. מלבד העובדה שברוב המקרים ניתוחים לתיקון מיניסקוס אינם יעילים יותר מטיפול שמרני ישנה סיבה נוספת מדוע כדאי להימנע מהם.

כאבי ברכיים חכו עם הניתוח
כאבי ברכיים חכו עם הניתוח

מתברר שלאחר ניתוח, גם ניתוח זעיר, הסיכוי של הברך המנותחת לפתח דלקת פרקים ניוונית עולה דרמטית. העובדה שהמיניסקוס שלכם נקרע אינו אומר שבהכרח אתם זקוקים לניתוח. סריקות MRI אקראיות עשויות לגלות קרעים במיניסקוס בקרב אנשים רבים שאינם סובלים מסימנים ותסמינים כלשהם.

המחקר

החוקרים בדקו 146 אנשים בגילים 35 – 65 שסבלו מכאבי ברכיים, רעשים ונעילה של הברכיים עקב קרעים במיניסקוס. חלקם עבר ניתוח אורתרוסקופיה וחלקם עבר פרוצדורת דמה (פלסבו) שדימתה ניתוח.

ממצאי המחקר

לאחר 12 חודשים לא היה הבדל בשיפור הממוצע בין הברכיים של הקבוצה שנותחה לאלו של הקבוצה שלא נותחה. גם אותם גברים שהתלוננו על רעשים ונעילה של הברכיים דיווחה על שיפור בין אם עברה ניתוח או לאו.

מסקנות החוקרים

יש להמליץ על ניתוח אורתרוסקופיה לתיקון קרע במיניסקוס רק לקבוצה מצומצמת של חולים. חלק גדול מהאנשים שסובלים מקרע מסימנים ותסמינים הנובעים מקרע במיניסקוס צריכים להיות מטופלים באופן שמרני, לא חודרני. בעיקר נכון לצמצם מאוד את מספר הניתוחים בקרב אנשים מבוגרים שהמיניסקוס אצלם התבלה עקב הגיל.

Main reference:

Katz, Jeffrey N. et al. Surgery versus Physical Therapy for a Meniscal Tear and Osteoarthritis, New England Journal of Medicine, 368, 18, 1675-1684, 2013.

References:

Abrams GD, Frank RM, Gupta AK, Harris JD, McCormick FM, Cole BJ. Trends in meniscus repair and meniscectomy in the United States, 2005-2011. Am J Sports Med. 2013;41(10):2333-9.

Song X, Chen D, Qi X, Jiang Q, Xia C. Which factors are associated with the prevalence of meniscal repair? BMC Musculoskelet Disord. 2021;22(1):295.

Adams BG, Houston MN, Cameron KL. The Epidemiology of Meniscus Injury. Sports Med Arthrosc Rev. 2021;29(3):e24-e33.

Beaufils P, Becker R, Kopf S et al. Surgical management of degenerative meniscus lesions: the 2016 ESSKA meniscus consensus. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc. 2017;25(2):335-46.

Herrlin SV et al. Is arthroscopic surgery beneficial in treating non-traumatic, degenerative medial meniscal tears? A five year follow-up. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc. 2013 Feb;21(2):358-64.

Kise NJ et al. Exercise therapy versus arthroscopic partial meniscectomy for degenerative meniscal tear in middle aged patients: randomised controlled trial with two year follow-up. BMJ. 2016 Jul 20;354:i3740.

Gauffin H et al. Knee arthroscopic surgery is beneficial to middle-aged patients with meniscal symptoms: a prospective, randomised, single-blinded study. Osteoarthritis Cartilage. 2014 Oct;22(10):1808-16.

Yim JH et al. A comparison of arthroscopic surgery and conservative treatment for degenerative horizontal tears of the medial meniscus. Am J Sports Med. 2013 Jul;41(7):1565-70.

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

בדיקה לפני פעילות גופנית

בדיקה לפני פעילות גופנית

בדיקה לפני פעילות גופנית נדרשת כדי לוודא שהכול בסדר אצלכם ואתם לא נמצאים בסיכון בריאותי. ספורט עשוי אפילו למנוע מחלות לב וסרטן ולהאריך חיים. עם זאת, מדובר בתחום בעל סיכון לפציעות ואפילו למוות. בדיקה לפני תחילת עונת האימנים עשויה להועיל.

תסמונת הרצועה האיליו-טיביאלית ITBS

תסמונת הרצועה האיליו-טיביאלית

תסמונת שביל הכסל והשוקה או תסמונת ITB או בקיצור ITBS היא מהגורמים השכיחים למיחושים בצד החיצוני של הברך בקרב בעיקר רצים למרחקים ארוכים ורוכבי אופניים. הגורם לה הוא חיכוך חוזרני של גיד שביל הכסל והשוקה בבליטה הגרמית של עצם הירך.

אימון יתר לטניסאים צעירים

אימון יתר לטניסאים צעירים

אימון יתר לטניסאים צעירים הוא הגורם השכיח ביותר לפרישתם מהענף. אימונים קשים הם כורח לטניסאים השואפים להגיע לפסגה. בלי התמדה ועבודה קשה וסיזיפית לא ניתן להצליח. אלא שאימון יתר עלול לחשוף את הטניסאים לנזקי גוף ונפש וגדיעה של הקריירה.