מזון ים תיכוני לשיפור הקוגניציה

מזון ים תיכוני משפר יכולות קוגניטיביות

מזון ים תיכוני לשיפור הקוגניציה זו דיאטה שעובדת! מזון ים תיכוני עשיר ומגוון הוא מזון שביכולתו לשמור על המוח שלנו צעיר. למזון שאנו אוכלים ולאיכותו יש השפעה בין היתר גם על היכולות השכליות. מבוגרים המקפידים לאכול מזון ים תיכוני הכולל  ישמרו טוב על מוחם. דיאטה ים תיכונית כוללת בין היתר שפע פירות, שפע ירקות, דגים, שמן זית ואגוזים.

התזונה שלנו מעניקה לגוף את ההרכיבים התזונתיים שלהם הוא זקוק לצורך תפקוד תקין. כאשר המזון לקוי או כאשר אנו צורכים מזון רב מידי אנו משמינים ומסכנים את בריאותנו. מזון לקוי והשמנה עלולים לגרום למחלות כולל דלקות פרקים, סוכרת, מחלות לב וכלי דם וסרטן. העובדה שלסוג המזון, כמותו ואיכותו יש השפעה מקיפה על הבריאות שלנו לא צריכה להפתיע איש. על פי המחקר הנוכחי לסוגי המזון שנחקרו ישנה השפעה גם על היכולות השכליות של המבוגרים.

מזון ים תיכוני לשיפור הקוגניציה – רקע

אין להכחיש, כולנו מזדקנים ויחד אתנו מזדקן גם המוח ומאבד מחדותו. החדשות הטובות הן שניתן לעכב ואפילו לבלום את ההזדקנות של המוח על ידי אכילה נכונה. לאכול נכון משמעותו להיות בריא יותר אבל מתברר שישנם סוגי מזון שתורמים יותר מאחרים דווקא למוח. אכילה של סוגי מזון ים תיכוני יכול לעזור לנו בתחומים הבאים:

  • לשמור על המוח חד
  • לאפשר למוח להיות מרוכז
  • לשפר את הזיכרון

בין יתר סוגי המזון בעלי השפעה חיובית מוכחת על המוח נמנה ראשית את הקפאין. מזון כמו שוקולד מריר או משקה המכיל קפאין נותן דחיפה לערנות ולריכוז שלנו. נכון חשוב לא להגזים בזה ומדובר בהשפעה זמנית אבל אם ניצלתם את הזמן הזה נכון הרווחתם. המוח ניזון מסוכר. רק סוכר עובר את "מחסום דם מוח" (Blood-Brain Barrier) המגן על המוח. מעט סוכר שמקורו בפחמימות מורכבות כמו אורז ושיבולת שועל עשוי לתת דחיפה עוררות למוח. הרבה סוכר שמקורו בפחמימות פשוטות ובכלל נקשר למחלות ניוון מוחי.

מזון ים תיכוני משפר יכולות קוגניטיביות
מזון ים תיכוני משפר יכולות קוגניטיביות

זקוקים למוח ערני ומרוכז על תדלגו על ארוחת הבוקר. ארוחת בוקר משפרת את הזיכרון טווח קצר ויכולות מוחיות נוספות גם כאן חשוב להזכיר שאסור "להתפוצץ" מהארוחה כדי למנוע מצב הפוך. רצוי לשלב בארוחת הבוקר אגוזים וגרעינים אחרים שהינם עשירים בוויטמינים ונוגדי חמצן וכן אבוקדו. אכילת דגים מספקת חלבון איכותי וחומצות שומן חיוניות. רכיבים אלו משפרים את היכולות השכליות ומפחיתים את הסיכון להתפתחות שיטיון. פירות יער עשירים בחומרים נוגדי חמצון בעלי יכולת להתמודד היטב עם הרדיקלים החופשיים הגורמים נזקים מוחיים. אין לשכוח גם את התפקיד שיש לשינה טובה ופעילות גופנית על תפקוד המוח.

המחקר

במטרה ללמוד את ההשפעות של מזון ים תיכוני על היכולות השכליות של מבוגרים ערכו החוקרים את המחקר הספרדי המסוקר כאן. קבוצת מבוגרים חולקה לשתיים כאשר קבוצה אחת ניזונה ממאכלים המוגדרים מזון ים תיכוני ואילו הקבוצה שנייה ניזונה ממזון דל שומן.

ממצאי המחקר

בדיקת היכולות השכליות של אחת משתי קבוצות המבוגרים וההשוואה בין הקבוצות הראתה שיפור ברור ביכולות הקוגניטיביות כולל הזיכרון והחשיבה של הקבוצה שניזונה ממזון ים תיכוני עשיר על פני הקבוצה השנייה שניזונה ממזון דל שומן.

המלצות החוקרים

מזון ים תיכוני משפר יכולות קוגניטיביות. יש להמשיך ולהקפיד על טיב המזון ועל הרכבו גם כאשר אנו זקנים. חשוב שבאותם מקרים שבהם המבוגרים או הזקנים אינם עושים זאת הילדים שלהם או אנשי מקצוע יעשו זאת.

May 11 in the journal JAMA Internal Medicine

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

מורטון נוירומה אבחון וטיפול

מורטון נוירומה אבחון וטיפול

מורטון נוירומה? אבחון וטיפול הנעשים מהר עשויים למנוע נזקים כרוניים. הגורם לתופעה היא פגיעה בעצב העובר בין עצמות המסרק בגלל עומסים חוזרניים. מלבד כאב החולה יחוש תחושות דגדוג ושריפה, הירדמות של האצבע ועוד. עיכוב באבחון ובהענקת טיפול מתאים מקשים מאוד על הריפוי.

שכיחות הפרעות הגורמות כאבים בלסת

שכיחות ההפרעות במפרק הלסת

כאבים בלסת? שכיחות ההפרעות בפרק הזה גדולה הרבה יותר ממה ששיערו מומחים בתחום. פגיעה בציר תנועה זה, המצוי בקדמת האוזן ומהווה את נקודת החיבור של הלסת התחתונה אל הגולגולת, בגלל טראומה או שימוש יתר, עלולה לגרום למגוון רחב של סימנים ותסמינים.

מתי כאב הוא סימן רע

מתי כאב הוא סימן רע

מתי כאב הוא סימן רע? תחושת שריפה וכאבים לאחר משחק כדורגל לא בהכרח יצביעו על נזק גופני. יתכן ומדובר בכאב טוב והכרחי כאשר אנו רוצים לשפר את היכולות הגופניות. מבלי לצאת מאזור הנוחות לא נחזק את השרירים ולא נשפר את סיבולת לב הריאה שלנו.