אל תתעלמו מכאבים בברכיים

כאבים בברכיים אל תתעלמו

אל תתעלמו מכאבים בברכיים! אתם חשים כאב בברך, טפלו בהקדם אל תזניחו. במיוחד לאנשים מבוגרים אסור להתעלם מכאבים אלו. מעל 50% מהגברים מעל גיל 70 סובלים מכאב כרוני בברכיים. דלקת פרקים ניוונית בברכיים גורמת למגוון תסמינים ובכללם כאב, חולשה, מגבלות תנועה ותפקוד, פגיעה ביציבות ועוד. ראשון מופיע הכאב.

התייחסות מהירה לכאב הזה תאפשר להימנע מתרופות נוגדות דלקת ואפילו מתרופות טבעיות. שינוי התנהגותי ובכלל זה בין היתר:

  • לא להשתמש במדרגות
  • להימנע מכריעות ברכיים
  • יישור הברכיים בישיבה

התנהלות שאינה חושפת את הברכיים לעומסים מיותרים יכול להספיק לצורך התאוששות הברכיים.

אל תתעלמו מכאבים בברכיים – רקע

בהתחלה תחושו כאבים קלים בברך בעת הפעלתם כמו בירידה או עלייה במדרגות. הכאבים הללו יופיעו וייעלמו מיד. בשלב הבא תחושו בכאבים והם ייעלמו לאט יותר. ובשלב הבא לאחר רצף של פעילות מאומצת יחסית עם הברכיים הכאבים יופיעו ויישארו. התהליך מראשית הופעת הכאב ועד למצב של כאב קבוע יכול להימשך ימים ועד חודשים אחדים. אבל כשהוא קורה אתם צריכים לדעת שיש לכם בעיה שמחייבת התייחסות. התעלמות מהכאב בברך עלולה לגרום להתפתחות נזקים בלתי הפיכים וצורך עתידי בניתוחים כואבים ומיותרים.

לפי המחקר המסוקר כאן התסמין הראשון שמופיע ובמבשר על בעיה בברכיים – כאב. הכאבים הללו מובילים לאיטם לאובדן הכוח ברגליים. החולשה ברגלים:

  • מגבילה את יכולת התנועה
  • מפחיתה את היציבות
  • גורמת לאובדן ביטחון
  • ובסיכומו של דבר גורמת לאורח חיים יושבני

אורח חיים יושבני מוביל על ציר הזמן:

  • להמשך התדרדרות במצב הבריאותי
  • אובדן מסת שריר
  • פגיעה ביכולת של מערכת שיווי המשקל
  • פגיעה בצפיפות העצם

מתי מתפתחים כאבים בברכיים?

רוב בני האדם בגילים מתקדמים סובלים מכאבים בברכיים. הכאב בברך מופיע לרוב בפעם הראשונה בקרב אנשים מעל גיל 40 אך יכול להתרחש בשלבים מוקדמים יותר. במחקר שנערך באחד מבתי החולים בדרום קוריאה נמצא שמספר החולים בגיל העשרה ובשנות ה-20 וה-30 שלהם הסובלים מכאבים בברכיים יותר מהכפיל את עצמו בין השנים 2005 – 2007. מומחים בנושא מייחסים את העלייה במספר החולים הצעירים הסובלים מכאבים בברכיים לעיסוק האינטנסיבי בספורט המאפיין חלק מהם.

מה גורם לכאב בברכיים?

כאב בברך יכול להתפתח עקב שימוש ועומס יתר במפרק כמו אלו המתרחשים בעת משחקי כדור, ריצות ארוכות ועוד. כאב בברך יכול להתפתח גם בגלל חבלה. הכאבים יכולים לנבוע מנזק לגידים (ברך קופצים), שרירים (מתיחה של שרירי המיתר), סחוסים (תסמונת פטלו פמורל), מיניסקוס (קרע מיניסקוס), בורסה (בורסיטיס בברך) ועוד. גורמי סיכון להתפתחות כאבים בברכיים כוללים בין היתר גיל, גנטיקה, מבנה אנטומי, עיסוק, ספורט מועדף וכפי שהמחקר הזה המסוקר מטה מציע, חולשה של שרירים בגפיים.

התעלמות מכאבי ברכיים

אנשים רבים נוטים לא להתייחס ברצינות לכאבים בברכיים ומאמינים שהם צפויים לחלוף מעצמם. ואכן ברוב המקרים זה נכון אבל באותם מקרים שזה לא נכון הנזקים עלולים להיות בלתי הפיכים, להוביל להתפתחות דלקת פרקים ניוונית וצורך עתידי בהחלפת כירורגית של הברך.

הברכיים התחילו לכאוב אל תזניחו – טפלו בהם

כאבים בברכיים אל תתעלמו
כאבים בברכיים אל תתעלמו

טיפול וניהול נכון ומהיר של המקרה עשויים למנוע שחיקת סחוס גדולה יותר, קרע גדול יותר של המיניסקוס ועוד. נזק לסחוס התוך מפרקי אינו בר תיקון ועל כן יש לעשות כול מאמץ למנוע אותו. טיפול כירורגי שבו מסירים 20 – 30% מהמיניסקוס עלול לשלש את העומס על הברך ולהוביל להתפתחות מהירה של דלקת פרקים ניוונית.

המחקר

מתבסס על מעקב שנמשך שנתיים אחר 1,587 גברים לאחר גיל 70. בתחילת המחקר 640 גברים סבלו מדלקת פרקים ניוונית וכאבים כרוניים בברכיים. לאחר שנתיים עוד 150 גברים דיווחו על כאבים כרוניים בברכיים.

ממצאי המחקר

לגברים שסבלו מכאבים בברכיים היה סיכון גבוהה פי 2.5 לסבול ממגבלות תנועה בהשוואה לגברים ללא כאבים שבקבוצת המחקר. בקרב הגברים שסבלו מכאבים בברכיים נמצאו חולשת שרירים של 3.4% – 4.5% וכן סיכון מוגבר ליפול.

מסקנות החוקרים

בעוד שאבדן של 1% ממסת השריר כול שנה הוא דבר סביר בשל הגיל הרי שאבדן של 3.4% – 4.5% ממסת השריר כול שנה כפי שהתגלה אצל הגברים עם הכאבים הכרוניים בברכיים הוא בעייתי. התוצאה הסופית עקב חולשת שרירי הרגליים והפגיעה ביציבות עלולה להיות נפילה, שבירת האגן ו/או מפרקי הירך, כאבים קשים ולפעמים גם מוות. החוקרים שבים ומדגישים את החובה של כול אדם לטפל בהופעת הכאבים בברכיים גם על ידי חיזוק השרירים ולא להמתין להתדרדרות בבריאות.

Age and Ageing, online December 5, 2013

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

אוסטאוכונדריטיס דיסקנס בקרסול

מניפולציה לצוואר זה בטוח

מניפולציה לצוואר? זה בטוח! כלי הדם בעמוד השדרה הצווארי אינם ניזוקים מטיפול כירופרקטי המתבצע על ידי כירופרקט. נזק לכלי הדם בחלק הזה של עמוד השדרה עלול להתרחש בגלל סיבות רבות. הטענות העולות מגופים רפואיים שמניפולציה בחלק הזה של עמוד השדרה עלולה להזיק לכלי הדם מוזמות.

שבו פחות ותחיו יותר שנים

שבו פחות ותחיו יותר

תשבו פחות תחיו יותר! הישיבה הממושכת המאפיינת את סדר היום של רובנו גורמת לנזקים בריאותיים קשים ולמחלות קטלניות בחלקן ומעלה את הסיכון למוות מוקדם. אחת הסיבות לירידה בתוחלת החיים היא הפגיעה בטלומר בגלל הישיבה והתקצרותו.

מה מסכן את פוריות הגבר

מה מסכן את פוריות הגבר

פוריות הגבר? גורמי סיכון לפגיעה בפוריות של הגבר כוללים בין היתר ליקויים אנטומיים כמו מיקום לא תקין של האשכים, וריקוצלה ועוד, מחלות שונות, בעיות הורמונליות, סגנון חיים כולל עישון, צריכת סמים, אלכוהול, השמנה, מכנסיים הדוקים, סאונה וג'קוזי ועוד.