פציעות בגלל איזון שרירים לקוי

פציעות בגלל איזון שרירים לקוי

פציעות בגלל איזון שרירים לקוי היא תופעה שכיחה. ספורטאים ובמיוחד אלו מקרבם הנוטים לפציעות חוזרות חייבים לבחון את האיזון והתפקוד של השרירים. איזון שרירים לקוי? כיצד זה בא לידי ביטוי? ביצוע מטלה פיזית ביד אחת ללא יכולת לבצע אותה ובאותו אופן עם היד השנייה עלולה להצביע על חוסר איזון שרירי. נכון, הגפה הדומיננטית נהנית לעתים ממעט יותר כוח אך מדובר בהבדלים קלים שלא אמורים לשנות תפקוד. קושי בביצוע את אותה מטלה ובאותו אופן בשתי הגפיים מחייב לבחון את האיזון השרירים. חוסר איזון כזה יכול להתפתח:

  • בשריר מסוים ביחס לשריר המקביל בגפה השנייה או ביחס לשריר האנטגוניסט שלו באותה גפה
  • בקבוצת שרירים מסוימת ביחס לקבוצת השרירים המקבילה בגפה השנייה או ביחס לשרירים האנטגוניסטים באותה גפה.

איזון שרירים לקוי נראה בהתחלה כמשהו חסר משמעות. עם זאת, על ציר הזמן הוא משנה בהדרגה את התפקוד שלנו. האופן שבו אנו נעים ומבצעים מטלות גופניות שונות משתנה. הפציעות והסימפטומים הנלווים הגרמים בשל איזון שרירים לקוי מתפתחים לאט. התעלמות מסימפטומים אלה יוביל בהדרגה לליקוי תפקודי חמור יותר ולסיכון גבוה יותר לפגיעות גופניות משמעותיות. חשוב לאבחן את השריר או השרירים המעורבים, לאמן אותם בהתאם, לשפר את איזונם ואת תפקודם.

פציעות בגלל איזון שרירים לקוי – רקע

המפרקים בגופנו מוקפים משרירים שתפקידם לייצר תנועה ולבלום תנועה באופן נשלט ומדויק. כדי לבצע את מלאכתם נאמנה השרירים חייבים לעבוד בקבוצות של אגוניסטים ואנטגוניסטים. קבוצה אחת מבצעת את התנועה בעוד שהקבוצה השנייה שולטת בתנועה. גם בתוך קבוצת האגוניסטים ואנטגוניסטים ישנם שרירים עיקריים (prime movers) ושרירי עזר (accessory muscles). השרירים העיקריים הם השרירים שאמורים להעניק את הכוח העיקרי לביצוע התנועה. שרירי העזר מתגייסים לביצוע את התנועה הרצויה כאשר השרירים העיקריים זקוקים לעזרה. שרירים בריאים, מאוזנים בכוחם ובאורכם ועם שליטה עצבית תקינה:

  • התכווצו באופן סימטרי ויאפשרו הפעלה הרמונית ותפקוד תקין של המפרק

כאשר אחד מהשרירים העיקריים חלש או פצוע מכדי לבצע את הפעולה הרצויה:

  • שרירי העזר מתגייסים והתנועה המתבצעת אינה תקינה

פציעות שכיחות העלולות להיגרם בגלל חוסר איזון שרירי כוללות בין היתר מתיחה או קרע של קבוצת שרירי ההמסטרינג (hamstring strain), כאב פטלו פמורלי (patellofemoral pain syndrome) ועוד.

קיים קושי לזהות שהפציעה נבעה מחוסר איזון שרירי. הקושי הזה נובע מההדרגתיות שבה מתפתחות הפציעות ומופיעים הסימנים והתסמינים הנלווים. בתחילת הדרך קל להתעלם מהכאב ושאר הסימפטומים הנלווים לפציעה. הסימפטומים בשלבים הראשוניים חולפים תוך כדי פעילות או מיד לאחר הפעילות. בשלבים מתקדמים של הפציעה הנזקים עלולים כבר להיות בלתי הפיכים.

חוסר איזון שרירי – סימנים ותסמינים

במצבים קלים של איזון שרירים לקוי הסימנים והתסמינים העיקריים יהיו בעיקר:

  • תחושות של חוסר נוחות ושרירים תפוסים (tightness)
  • קושי לבצע מטלות גופניות מאתגרות באופן סימטרי עם שני צדי הגוף

אדם ששרירי גבו נחשפים למאמץ יתר בגלל חולשת שרירי הבטן יחוש ששרירי גבו קצרים ותפוסים. בשלבים הראשוניים חדי עין יוכלו לשים לב גם לפגיעה מבנית הדרגתית כולל:

  • אגן גבוה יותר בצד אחד
  • כתף גבוהה יותר בצד אחד ראש מוטה ועוד

על ציר הזמן תתפתחנה גם פציעות קשות יותר. פציעות אלה עלולות לכלול קרעים של שרירים, גידים רצועות, פריצות דיסקים, שחיקת סחוסים ועוד. במצבים הללו גם הסימנים והתסמינים צפויים להיות קשים יותר. בין הסימנים והתסמינים במצב הזה נכלול:

  • כאבים
  • מגבלות תנועה
  • עיוות של השריר (במצב של קרע) ועוד

כאשר הפגיעה כוללת רקמה עצבית החולה עלול להתלונן גם על סימנים ותסמינים נירולוגיים. בין הסימפטומים מהסוג הזה נציין:

  • נימול
  • הירדמות
  • חולשת שרירים ועוד

גורמים לאיזון שרירים לקוי

מגוון רחב של גורמים וגורמי סיכון עלולים להוביל לפגיעה באיזון שרירים. בין הגורמים לפגיעה באיזון שרירים נציין:

  • ניוון שרירים
  • שימוש יתר הנובע מעומס חוזרני
  • פציעות טראומטיות
  • מחלות

בין גורמי הסיכון לפגיעה באיזון שרירים נציין:

  • חוסר פעילות גופנית או פעילות גופנית קיצונית
  • אורח חיים יושבני (תסמונת הישבן המת)
  • יציבה לקויה
  • פעילות גופנית היוצרת עומסים בעיקר על צד אחד של הגוף כמו טניס. טניס מפתח את הצד הדומיננטי ובכך משבש את איזון השרירים הפועלים על הכתף ועמוד השדרה
  • הרגלים כמו נשיאת תיק על כתף אחת ועוד. נשיאת תיק כבד על כתף קבועה תגרום לחוסר איזון במאמצי הכתפיים. על ציר הזמן הדבר עלול להוביל לפגיעה באיזון השרירי.

ישיבה ממושכת וחוזרנית תגרום בהכרח לשינוי מבני בקבוצות שרירים שונות כולל בין היתר:

  • קיצור שרירים מכופפי הירך והתארכות שרירי העכוז ופושטי הירך
  • ראש רכון מעל טלפון חכם עלול לגרום גם להתקצרות שרירים מכופפי צוואר והתארכות השרירים פושטי הצוואר

פציעות שכיחות הנובעות מאיזון שרירים לקוי

איזון שרירים לקוי עלול לגרום לשריר או לקבוצת השרירים להתעייף מהר יותר, להיעזר בשרירי עזר חלשים, לשנות את ציר העומסים האופטימלי המוטל על האזור המעורב ועוד. כול אלה עלולים בסופו של דבר לגרום לשרירים לבצע את תפקידם באופן לקוי ולגרום לפציעות. שרירים שאינם מאוזנים לא יוכלו לייצר תנועה חלקה של המפרק בציר אופטימלי ו/או לבלום את תנועת המפרק באופן חלק ובכך עלולים במוקדם או במאוחר להיפצע ו/או לגרום לפציעות לרקמות אחרות בשרשרת הקינמטית. עוד חשוב לדעת שמדובר בתהליך מעגלי. פציעה של השרירים הסובלים מחוסר איזון מעצימה עוד את חוסר איזונם ובכך מעצימה את תפקודם הלקוי ומחמירה את פציעתם ואת הפציעות שרירים ומפרקים אחרים בשרשרת הקינמטית. להלן מספר דוגמאות לפציעות הנובעות מאיזון שרירים לקוי:

פציעות של כפות הרגליים

כך למשל נמצא שחלק מהאצנים המשתתפים בריצת 10 קילומטרים, נוטים מפאת היחלשות שרירים מוקדמת מידי לקצר את גודל הצעדים שלהם ולהניח את כפות הרגליים שלהם באופן שגוי. שינויים אלו מעלים את סיכוייו של הרץ להיפצע.

פציעות ברכיים

חלק ניכר מפציעות שימוש יתר בברך נגרמות בשל איזון שרירים לקוי ותפקוד שרירים לקוי הנובע מכך. בין היתר נמצא שחולשה של קבוצת שרירי המיתר (המסטרינג) מעלה את הסיכון לפציעה של הרצועה הצולבת הקדמית בברך (European Journal of Applied Physiology. 2013;113(9):2263-2273). עוד נמצא ששריר המסטרינג קצר שנובע מחולשה של השריר הארבע ראשי עלול לגרום לליקוי תפקודי של המפרק הפטלו פמורלי ולהתפתחות תסמונת כאב פטלופמורלי.

ראשית, קיצור יתר של ההמסטרינג מגבירים את הלחץ הפיזי הנוצר על מפרק הפטלו פמורלי. שנית, חולשה של השריר הארבע ראשי ובעיקר חולשה של השריר הנרחב התיכון (vastus medialis) עלולה לגרום לשינוי במיקום של פיקת הברך. פיקת הברך עלולה במצב הזה לסטות באופן לטרלי ממיקומה המרכזי בתוך המגרעת בעצם הירך. גם במקרה הזה התוצאה היא כאבי פטלו פמורל בגלל תפקוד לקוי של המפרק בעת כפיפה ויישור של הברך. עוד נמצא שחולשה של מרחיקי הירך (ומקרבי ירך חזקים) גורמת לביצוע סקוואטים עם קריסה פנימה של הברכיים ומובילה להתפתחות פגיעה בברכיים.

פציעות ירך

איזון שרירים לקוי בירך עלול להוביל לליקוי תפקודי של מפרק פטלו פמורל ולהתפתחות כאב פטלופמורלי. כך למשל נמצא במחקרים שונים שחולשת שרירים מייצבי ירך כמו קבוצת השרירים מרחיקי הירך (hip abductors) וקבוצת השרירים המסובבים החוצה את הירך (hip external rotators):

  • פוגעת משמעותית בתפקוד של המפרק הפטלו פמורלי ועלולה לגרום לתסמונת פטלו פמורל
  • עלולה לגרום לתסמונת כאב טרוכנטרי גדול

באותם מחקרים מצאו קורלציה בין חולשה של קבוצות שרירים אלו לבין שכיחות גבוהה של פציעות בקרב ספורטאים. עוד נציין שחולשה של שרירי העכוז ומסובבי ירך קצרים עלול לגרום לפגיעה במפרק הירך ובמקרים מסוימים גם לתסמונת פיריפורמיס.

פציעות גב בגלל חוסר איזון בשרירי הליבה

קבוצת שרירי הליבה מהווים "צילינדר" שרירי הממוקם ופועל במרכז הגוף ובכלל זה על הבטן הגב והאגן. בחלק העליון של הצילינדר נמצאת הסרעפת. הגוף של הצילינדר נוצר על ידי שרירי הבטן ושרירי הגב ואילו קרקעית הצילינדר נוצרת על ידי שרירי רצפת האגן. תפקידם של שרירי הליבה כוללים תמיכה וכוונן של היציבה וכן הנעה וייצוב של עמוד השדרה ואגן.

חוסר פעילות גופנית, שימוש יתר, הריון, פציעה או מחלה עלולים לגרום נזק לשרירי הליבה. נזק כזה יגרום לאובדן האיזון השרירי. איזון שרירים לקוי בשרירי הליבה יוביל בסבירות גבוהה לתפקוד לקוי של קבוצת שרירים זאת. ליקוי תפקודי של שרירי הליבה:

  • יפגע בייצוב עמוד השדרה ואגן
  • יוביל להתפתחות תבנית תנועה שאינה אופטימלית

על ציר הזמן שינויים אלו עלולים לגרום להתפתחות כאבי גב, כאבים באגן, ליקוי תפקודי של שרירי רצפת האגן, יציבה גרועה ועוד. כך למשל חולשה של שרירי הבטן מקשה על ביצוע "פלאנק" או שכיבות שמיכה בלי שהאגן יקרוס. התוצאה עלולה להיות פגיעה בגב התחתון.

פציעות צוואר וגפה עליונה

פציעות ואיזון שרירים לקוי

חולשה של השריר הרחב גבי (Latissimus Dorsi) עלולה לגרום:

  • פציעות של הגפה העליונה ו/או של הצוואר בעת ביצוע עליות מתח. חולשה זאת תוביל לגיוס של שרירי עזר קטנים בגפה העליונה ואף של הצוואר כדי לקבל תנופה.

חולשה ותפקוד לקוי של שריר המסור הקדמי (serratus anterior) האחראי להצמדת עצם השכם אל בית החזה עלולה לגרום:

  • לפציעות בגפה העליונה

כיצד נאזן תפקוד שרירים לקוי?

איזון שרירים לקוי אינו סוף פסוק. שיפור האיזון ובעקבות כך שיפור התפקוד של שרירי הליבה ושל שרירי הגפיים יעשו את ההבדל בין ניצחון והפסד בתחרות ובין פציעה ובריאות. זיהוי שאכן יש בעיה עם התפקוד של שריר או קבוצת שרירים מסוימת ומה גרם לתפקוד הלקוי הזה זה השלב החשוב ביותר בדרך לשיפור המיוחל. מהשלב הזה כול שנותר הוא להתאמן תוך הקפדה על כללי האימון הנכונים. חשוב לציין שאף על פי שהפתרונות פשוטים הביצוע מחייב סבלנות. פרק הזמן שנדרש כדי להחזיר את השרירים לתפקוד תקין ומאוזן עלול להיות ארוך.

הדברים נכונים בעיקר כאשר השרירים אינם מתפקדים טוב כבר זמן רב. האימונים לשיפור התפקוד השרירי מתבססים בעיקר על:

  • אימוני כוח של השרירים החלשים
  • ושיפור טווחי תנועה של השרירים הקצרים והמכווצים

לצורך זה השתמשו במכונות כוח ובמשקולות חופשיים. חלק ממתקני הכוח מאפשרים גם חיזוק של שרירים מסובבי ירך או מסובבי כתף. בכל מקרה חשוב תשימו דגש מיוחד על חיזוק של שרירי הליבה. קבוצת שרירים זאת מהווה את הבסיס לחלק ניכר מהפעולות שאנו מבצעים.

References:

Smith D, Noorbhai H. Prevalence of muscle imbalance and its potential influence on injury among female acrobatic dancers. BMJ Open Sport Exerc Med. 2022;8(2):e001322. doi:10.1136/bmjsem-2022-001322

Maffulli N, Longo UG, Spiezia F, Denaro V. Overuse injuries in sport: a comprehensive overview. J Orthop Surg Res. 2018;13(1):309. doi:10.1186/s13018-018-1017-5

Alshammari A, Alshammari M. Identifying Muscle Strength Imbalances in Athletes using Motion Capture Technology. Int J Adv Comput Sci Appl. 2020;11(4):829-835.

van der Made AD, Almusa E, Whiteley R, et al. The mechanism of hamstring injuries – a systematic review. BMC Musculoskelet Disord. 2020;21(1):646. doi:10.1186/s12891-020-03658-8

Hides J, Stanton W. Muscle imbalance among elite athletes [abstract]. Br J Sports Med. 2011;45(4):348.

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

פריצת דיסק מותני - מכתב תודה

פריצת דיסק מותני – מכתב תודה

פריצת דיסק מותני

לכבוד ד"ר בכר,

הגעתי אליך ללא תקוות ועם רגל וחצי בניתוח בגלל פריצת דיסק בגב התחתון. אף אחד לא נתן לי סיכוי להירפא ללא ניתוח. הכאבים בגב וברגל לא פסקו והיו בלתי נסבלים. איכות החיים שלי הייתה ירודה. אחריי מאמץ רב ובסבלנות אין קץ

הרצאה בנושא כאבי גב

הרצאה על כאבי גב

הרצאה בנושא כאבי גב תכלול בין היתר הכרת האנטומיה הייחודית של עמוד השדרה, הגורמים השונים לכאבי גב, מה הקשר בין ארגונומיה ויציבה לכאבי גב ועוד. כאבי גב ובכלל זה כאבי צוואר מהווים את אחת התחלואות השכיחות באוכלוסייה המערבית. 

נפילות בגיל מבוגר

נפילות בגיל מבוגר

נפילות בגיל מבוגר? שבר באגן ובירך ובחלקי גוף נוספים עלולים לעתים קרובות מידי להיות התוצאה. חציתם את גיל 65? יש לכם הורים או קרובי משפחה מעל גיל 65? מעל גיל זה כשליש עד מחצית מהמבוגרים המנהלים חיים עצמאיים נופלים לפחות פעם אחת השנה.