אורתופד או כירופרקט מה ההבדל

אורתופד או כירופרקט מה ההבדל

lאורתופד או כירופרקט מה ההבדל? לא פעם לנוכח כאב שהתפתח בגופכם התלבטתם עם עצמכם בשאלה מי יכול לעזור לי במצבי. האם זה רופא המשפחה או שמא עלי לפנות לאורתופד או לכירופרקט. התשובה לעניות דעתי צריכה להיות מצבכם הבריאותי. או לחלופין הבחירה שלכם צריכה להיות תלויה בכמה חמורה הבעיה שלכם. כאן המקום להוסיף שלא כל כאב חמור ככול שיהיה מייצג בהכרח הפרעה בריאותית משמעותית. לא כל כאב מחייב ניתוח מסוכן או שימוש בתרופות בעלות פוטנציאל לתופעות לוואי קשות.

אורתופד או כירופרקט מה ההבדל – רקע

כירופרקטים ואורתופדים מטפלים בהפרעות בריאותיות המתפתחות או מתרחשות במערכות עצב שריר ושלד. כל אדם חווה בחייו אפיזודה אחת או יותר של כאבים שמקורם פגיעה במערכות גוף אלו. הכאבים נגרמים לרוב בגלל פציעות טראומטיות, שימוש יתר ומחלות פרקים ובעיקר דלקת פרקים ניוונית. הכאבים יכולים להיות חריפים או כרוניים, חד פעמיים או חוזרניים ועוד. השכיחות של תסמונות הכאב בקרב כלל האוכלוסייה משתנה. כך למשל:

  • בכל רגע נתון כ- 40% מכלל האוכלוסייה סובלת מכאבי גב תחתון
  • כ- 2% סובלת מדלקת פרקים שגרונית או מפיברומיאלגיה.
  • 15%- 20% מכלל האוכלוסייה סובלת בכל רגע נתון מכאבים בצוואר ומכאבים בכתפיים
  • 10% – 15% מכלל האוכלוסייה הסובלת בכל רגע נתון מכאבים בברכיים ומכאבים בלסתות ועוד

הסבירות שאתם סובלים מידי פעם מאחת מהבעיות שפורטה למעלה היא גדולה. אז למי לפנות עם הכאבים הללו? לרופא המשפחה, אורתופד או כירופרקט מה ההבדל?

הבחירה בין כירופרקט או אורתופד תלויה במספר גורמים, כגון סוג, חומרת ומשך ההפרעה, העדפותיך ומטרותיך האישיות והכיסוי הביטוחי. באופן כללי, כירופרקטורים מתאימים יותר לטיפול שמרני בבעיות שרירים ושלד קלות עד בינוניות שאינן דורשות ניתוח או תרופות. אורתופדים מתאימים יותר לבעיות שריר-שלד חמורות או מורכבות הדורשות ניתוח או תרופות.

עם זאת, מצבים מסוימים עשויים להפיק תועלת משילוב של שתי הגישות. לדוגמה, מטופל עם פריצת דיסק עשוי לקבל מניפולציה בעמוד השדרה מכירופרקט כדי להפחית כאב ודלקת ולאחר מכן לעבור ניתוח מאורתופד להסרת שבר הדיסק.

מהו אורתופד

הכשרתו הארוכה והיסודית של רופא אורתופד מאפשרת לו לאבחן ולטפל בליקויים רפואיים הנגרמים במערכת העצמות והשרירים בגוף האדם בגלל מחלות, חבלות או שימוש יתר. אורתופדים ממשיכים לעדכן את בסיס הידע שלהם באמצעות השתלמויות ומחקרים. ישנם אורתופדים המבצעים בנוסף גם תת התמחות בנושאים מסוימים כגון עמוד השדרה, החלפת מפרקים (ברכיים וירכיים), כף יד ומרפק, רפואת ספורט, כף רגל וקרסול, טראומה ועוד. ההפרעות הבריאותיות שאותן מאבחן ובהן מטפל אורתופד כוללות בין היתר:

  • פגיעות טראומטיות בעצמות ובמפרקים (נקעים, שברים, פריקות)
  • הפרעות בריאותיות בעצמות ובמפרקים הנגרמים בשל מחלות פרקים ובכלל זה דלקת פרקים ניוונית ודלקת פרקים זיהומית
  • דלקות שרירים, גידים ושאר רקמות חיבור הנגרמות בשל מתיחה, קרע או מחלה, ליקויים מבניים בעמוד השדרה כגון עקמת, קיפוזיס ועוד
  • הפרעות בהליכה וליקויים ביציבה

מהו טיפול אורתופדי

נצא מנקודת הנחה שהגעתם לאורתופד עברתם בדיקה ואף יצאתם עם אבחון לבעייתכם. בשלב הזה אתם יודעים מה הבעיה וזקוקים לפתרון. מה הן אפשרויות הטיפול העיקריות של האורתופד? אורתופד יכול להמליץ על:

  • תרופות משככות כאב, תרופות נוגדות דלקת שאינם סטרואידים, סטרואידים ועוד.
  • פתרונות כירורגיים שונים בעמוד השדרה או בגפיים ובכלל זה ניתוחים להחלפת מפרק
  • הפנייה לגורם חיצוני כמו כירופרקט, פיזיותרפיסט, מומחה למדרסים, מומחה לאביזרים אורתופדים כגון חגורות גב, מגני קרסול, מגני ברכיים עם צירים ועוד

מהו כירופרקט

הכשרתו הארוכה והיסודית של כירופרקט מאפשרת לו לבצע אבחנות רפואיות באופן מיומן ולהחליט האם ניתן לטפל בחולה או להפנותו. היכולות שרוכש הכירופרקט במהלך הכשרתו מאפשרות לו לטפל בליקויים בריאותיים הנגרמים במערכות עצב, שריר ושלד בגלל מחלות, חבלות או שימוש יתר. עשרות רבות של מוסדות אקדמיים ברחבי העולם מכשירים אלפי סטודנטים לתואר דוקטור לכירופרקטיקה (D.C). כאן המקום לציין שגם לימודי התואר ד”ר לכירופרקטיקה מתבססים על הידע, המחקר והמיומנות של המדע והרפואה המערבית.

לימודיו של כירופרקט כוללים בין יתר המקצועות גם פיזיולוגיה, ביו-כימיה, אמבריולוגיה, אנטומיה, פיזיולוגיה, ביו-מכניקה, דיסקציה, קינסיולוגיה, תורת השרירים, נירולוגיה, אורתופדיה, שיקום, תורת העצמות, בקטריולוגיה, פתולוגיה, דיאגנוסטיקה כללית, גינקולוגיה, דרמטולוגיה, מחלות ילדים, תזונה, פסיכולוגיה, רנטגנולוגיה, הדמיה אבחונית, טוקסיקולוגיה, כירופרקטיקה עיוני ומעשי, אתיקה ומשפט ועוד. כירופרקטים ממשיכים לעדכן את בסיס הידע שלהם באמצעות השתלמויות ומחקרים.

מהו טיפול כירופרקטי

כירופרקטיקה היא סוג טיפול המתמקד בבעיות במערכת שריר ושלד. המטרה של כירופרקט היא החזרת הכשירות התפקודית של עמוד השדרה ושאר המפרקים והשרירים. כלי עבודתו של הכירופרקט הן בעיקר ידיו. מספר רב של טכניקות ידניות שחלקן קדמוניות משמשות את הכירופרקט על מנת לשפר, לתקן ולאזן את חלקי הגוף שנפגעו. יש כירופרקטים שעושים שימוש בעזרים כגון לייזר רך ומכשיר גלי הלם כדי להשלים את השינויים שהוא מבצע באמצעות טכניקות ידניות. השלמת השינויים הביו מכניים הנדרשים אצל החולה כירופרקט שם דגש על שיפורים בתחום של היציבה, ארגונומיה, פעילות גופנית תזונה ועוד.

ההבדלים בין האורתופד לבין הכירופרקט

כדי לאבחן את מקור הבעיה אצל החולה גם הכירופרקט וגם האורתופד לוקחים היסטוריה רפואית באופן דומה, עורכים בדיקות גופניות דומות ונעזרים באותם אמצעי הדמיה ובדיקות מעבדה. כירופרקט מיומן ואורתופד מיומן יגיע בסבירות גבוהה לאבחון הנכון. מיד לאחר האבחון בשלב הטיפולי מתפצלות הדרכים של האורתופד ושל הכירופרקט. ראשית בניגוד לטיפול האורתופדי הטיפול הכירופרקטי אינו חודרני. האורתופד ימליץ על טיפול תרופתי ובמקרים מסוימים ימליץ גם על ניתוח. הטיפול הכירופרקטי אינו זקוק למחט או לתרופות כלשהן, ובוודאי לא לחיתוך עם סכין מנתחים.

בכול הנוגע להקלה בכאב הכירופרקט יעשה זאת באמצעות טכניקות טיפול ידניות עם או בלי שימוש באמצעי עזר כמו מכשיר לייזר רך או מכשיר גלי הלם. האורתופד יעשה זאת באמצעות תרופות כאלה ואחרות או באמצעות הפניה לגורם חיצוני. חשוב לזכור לתרופות יש תופעות לוואי לעתים חמורות. הדברים נכונים מאוד גם לגבי תרופות כמו תרופות נוגדות דלקת שאינם סטרואידים, תרופות נוגדות דלקת שהם סטרואידים ותרופות משככות כאב אופיאטים שנהוג להמליץ במצבים של כאבי גוף. עוד נציין שבחלק ניכר מהמקרים הקלה מכאב המושגת באמצעות תרופות משככות כאב או תרופות נוגדות דלקת היא זמנית. הקלה בכאב המושגת באמצעות טיפול כירופרקטי היא אמיתית ואינה מצג של כימיה.

לפנות לאורתופד או לכירופרקט – סיכום

אורתופד או כירופרקט
אורתופד או כירופרקט

אורתופד הוא גורם מקצועי נהדר כאשר אנחנו מתמודדים עם בעיות רפואיות חמורות המחייבות ניתוחים. עם אבדתם את השליטה על הסוגרים בגלל פריצת דיסק קשה אתם רוצים לראות אורתופד עכשיו, הרגע הזה. אם נפלתם בסקי ושברתם את עצמות הכתף אתם רוצים אורתופד עכשיו, הרגע הזה. אבל, עם נקעתם מפרק, מתחתם או אפילו קרעתם גיד אתם רוצים כירופרקט.

אם עשיתם תנועה לא טובה והגב או הצוואר התחילו לכאוב אתם רוצים כירופרקט. אם בעקבות טיפול שיניים או בגלל מתח נפשי הלסת התחילה לכאוב אתם רוצים כירופרקט עכשיו. אין מקום לתרופות כאלה ואחרות ואין צורך בפתרונות כירורגיים. ניתן לטפל בבעיות הללו בצורה פשוטה ושמרני יותר. כירופרקטיקה במקרים האלה היא הגיונית יותר.

ועכשיו לשאלות קונקרטיות:

  • עשיתם "תנועה לא טובה" ונתפס לכם הצוואר למי עליכם לפנות כדי לקבל מענה מיטבי?

תשובה: קרוב לוודאי שאין צורך לפנות לאף אחד. הימנעו במשך יומיים שלושה מביצוע של תנועות או שהייה במנחים הגורמים לכאב.

  • התכופפתם כדי לגרוב גרביים ונתפס לכם הגב התחתון. הגב התחתון החל לכאוב למי תפנו כדי לקבל טיפול מיטבי?

תשובה: כירופרקט הוא הכתובת שלכם. גם האבחון וגם הטיפול ניתן במקום אחד

  • קמתם בבוקר עם כאבים בלסת למי תפנו כדי לקבל טיפול מיטבי?

תשובה: כירופרקט הוא הכתובת שלכם. גם האבחון וגם הטיפול ניתן במקום אחד

  • בעקבות הריצות האחרונות אתם חשים כאבים בברך למי תפנו כדי לקבל טיפול מיטבי?

תשובה: כירופרקט הוא הכתובת שלכם. גם האבחון וגם הטיפול ניתן במקום אחד

  • נפלתם מאופניים אתם לא חשים את הרגליים ואינכם שולטים בסוגרים. למי תפנו כדי לקבל טיפול מיטבי?

תשובה: אורתופד הוא הכתובת וכמה שיותר מהר.

References:

Haas M., Sharma R., Stano M. Cost-effectiveness of medical and chiropractic care for acute and chronic low back pain. J Manipulative Physiol Ther 2005;28(8):555-563.

Bronfort G., et al. Spinal manipulation, medication, or home exercise with advice for acute and subacute neck pain: a randomized trial. Ann Intern Med 2012;156(1 Pt 1):1-10.

Goertz C.M., et al. Adding chiropractic manipulative therapy to standard medical care for patients with acute low back pain: results of a pragmatic randomized comparative effectiveness study. Spine (Phila Pa 1976) 2013;38(8):627-634.

Leininger B.D., Bronfort G., Evans R., Reiter T. Spinal manipulation or mobilization for radiculopathy: a systematic review. Phys Med Rehabil Clin N Am 2011;22(1):105-125.

Hawk C., et al. Chiropractic care for nonmusculoskeletal conditions: a systematic review with implications for whole systems research. J Altern Complement Med 2007;13(5):491-512.

Rubinstein S.M., et a. Spinal manipulative therapy for chronic low-back pain: an update of a Cochrane review. Spine (Phila Pa 1976) 2011;36(13):E825-E846.

Gross A.R., et al.; Cervical Overview Group. Manipulation or mobilisation for neck pain: a Cochrane Review. Man Ther 2010;15(4):315-333.

Brantingham J.W., et al. Manipulative therapy for lower extremity conditions: update of a literature review. J Manipulative Physiol Ther 2012;35(2):127-166.

Brantingham J.W., Globe G.A., Cassa T.K., Korporaal C.M. Manipulative therapy for shoulder pain and disorders: expansion of a systematic review. J Manipulative Physiol Ther 2011;34(5):314-346.

Hawk C., et al. Best practices recommendations for chiropractic care for older adults: results of a consensus process. J Manipulative Physiol Ther 2010;33(6):464-473.

שימו סוף לכאב.

לאבחון מקצועי וייעוץ,
התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים:

שימו סוף לכאב!

לאבחון מקצועי וייעוץ, התקשרו: 03-6430372
או השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם:

קראו עוד באותו נושא:

כאבי גב תחתון אבחון

כאבי גב תחתון אבחון

כאבי גב תחתון? אבחון מדוקדק מעלה את הסיכוי לזהות את מקור הבעיה. מיחושים בחלק התחתון של הגב עלולים להתפתח על רקע של בעיות שונות המחייבות התייחסות וטיפול שונים. בכול מקרה כזה חשוב לבצע הליך של אבחנה מבדלת לקביעת אבחון. 

היפר לורדוזיס מותני אבחון וטיפול

היפר לורדוזיס מותני אבחון וטיפול

היפר לורדוזיס מותני? טיפול עשוי לצמצם נזקים. מדובר בליקוי במנח חוליות עמוד השדרה התחתון הנושא משמעות ביומכנית. בליקוי זה יש קער יתר בעמוד השדרה המותני ונלווים לו גם בטן בולטת ורפויה, עכוז בולט וכפיצוי גם היפר לורדוזיס של עמוד השדרה הצווארי. 

כאב גב בקרב ילדים

כאבי גב בקרב ילדים ובני נוער

כאב גב בקרב ילדים הופך להיות עניין שכיח. בעידן הנוכחי שבו הילדים שלנו מנהלים אורח חיים יושבני קרוב לשליש מהילדים מתלוננים על כאבי גב. ההורים צריכים להחליט האם מדובר בכאבים משמעותיים הנובעים מנזק משמעותי או שמא מדובר ב"כאבי גדילה".